Feestdagen in zicht: 13% stijging in geschillen met online webshops.

Uit data van de Interpolis Rechtsbijstandsverzekering blijkt een stijging van 13% in geschillen tussen consumenten en webshops. Oorzaak is de piek in online aankoopmomenten rondom Black Friday en de Sinterklaas- en kerstperiode. Ook dit jaar stijgt aan het einde van het jaar het risico op online fraude. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van de verzekeraar dat online veiligheidsmaatregelen vaak als te veel gedoe of zelfs onnodig worden gezien. In veel gevallen kan fraude of een geschil dus worden voorkomen.

Samenwerking met politie en andere instanties.

Uit de Woonmonitor, een doorlopend onderzoek van Interpolis, blijkt ook dat 6 op de 10 slachtoffers van internetcriminaliteit geen melding doet bij hun verzekeraar of de politie. Van degenen die dat wel doen, hebben sommigen het gevoel dat hun melding niet serieus wordt genomen. Dat moet volgens de verzekeraar beter. Want het is juist van belang dat er zicht is op de omvang van het probleem. Uiteindelijk moeten mensen meer bewust worden van de risico's.

'We werken steeds nauwer samen met de politie en andere partners, zoals de Fraudehelpdesk, om deze meldingen beter op te volgen en om consumenten meer ondersteuning te bieden bij internetveiligheid. We roepen consumenten vooral op om kritisch en alert te blijven tijdens het online shoppen. Denk bijvoorbeeld aan het checken van reviews. Het is vaak een kleine moeite, en kan vervelende verrassingen voorkomen', zegt Mireille van den Boom van Interpolis.

Consumenten lijden financiële schade.

Aankoopfraude is al jaren de meest voorkomende vorm van online fraude. De verzekeraar ziet dat ook jaarlijks terug in het aantal geschillen tussen consumenten en webshops. 'In 2022 en 2023 zagen we een toename van 13% in de periode van oktober tot en met januari in vergelijking met het gemiddelde de 3 maanden daarvoor', aldus Lennaert Steendam, jurist bij Stichting Achmea Rechtsbijstand, de onafhankelijke juridische dienstverlener voor onder andere rechtsbijstandklanten van Interpolis.  

Fraudeurs zoeken voortdurend naar nieuwe methoden om online geld te verdienen. Malafide webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en oplichters maken frauduleuze advertenties aan op online handelsplaatsen. Opgelichte consumenten lijden financiële schade. 'Vooral in periodes dat er veel online aankopen worden gedaan gaat het mis. Denk aan Black Friday, Sinterklaas en de kerstperiode. Ook andere partijen besteden op dit moment al aandacht aan oplichting voor deze periode, zoals de Fraudehelpdesk. En deze week nog de politie die een nepwebsite had opgezet. Doel is met name mensen bewust te maken van deze vorm van oplichting en tips te geven hoe een consument kan toetsen of een webshop betrouwbaar is', stelt Steendam.

Tips voor het voorkomen van online aankoopfraude.

Fraude voorkomen kan in veel gevallen door het nemen van een aantal maatregelen. Interpolis deelt de belangrijkste tips:
  • Bekijk online reviews.
  • Bekijk of er gebruik wordt gemaakt van reguliere betaalmethodes. En of je verzekerd kunt betalen, bijvoorbeeld via creditcard.
  • Bekijk of er contactinformatie op de website staat. Op zijn minst moet hier de volledige bedrijfsnaam, het telefoonnummer en het e-mailadres op staan.
  • Bekijk hoe lang de webshop al in de lucht is via www.sidn.nl. Als de site nog maar kort bestaat, kan dat een reden zijn om extra onderzoek te doen.
  • Bekijk op de website van de politie of er aangifte is gedaan tegen het bedrijf: Check de (ver)koper | politie.nl.
  • Zoek bij twijfel contact met het bedrijf per telefoon of e-mail en kijk of er wordt gereageerd. Bekijk het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  • Een aanbod wat te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook.
  • Bewaar of maak een screenshot van de contactgegevens.

Wat kun je doen wanneer je te maken hebt gehad met oplichting of het vermoeden van oplichting?

  • Neem contact op met de verkoper. Kijk wat er aan de hand is en of een oplossing kan worden bereikt.
  • Neem contact op met je bank of de betaling veiliggesteld kan worden.
  • Heb je verzekerd betaald? Neem dan contact op met de uitvoerder, zoals een creditcardmaatschappij.
  • Doe altijd aangifte. Dit kan online via Ik heb iets gekocht, maar niets ontvangen | politie.nl of telefonisch via 0900-8844. Aangifte doen is belangrijk, mede om meer slachtoffers te voorkomen. De politie kan actie ondernemen om de site offline te halen.
  • Neem voor advies contact op met de Fraudehelpdesk: Home - Fraudehelpdesk.
  • Verzamel altijd bewijs (correspondentie, bankafschriften, facturen of printscreens).
  • Kom je er niet uit? Neem voor juridisch advies contact op met jouw rechtsbijstandsverzekeraar.