Wat is er aan de hand?

Ik moet nu naar huis.

Ben je al op reis en moet je naar huis? Bel direct onze alarmcentrale. Zij zijn 24/7 bereikbaar.

Ik kan niet meer op reis gaan.

Ben je nog thuis en kun je niet meer op reis gaan? Pak de boekingsgegevens erbij en de annuleringsnota als je deze hebt. Meld je annulering makkelijk en snel via onze app of online.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de annulering meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer jouw annulering wel of niet verzekerd is. 

Wanneer ben ik verzekerd als ik mijn reis annuleer of afbreek?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden. Was tijdens het boeken van de reis deze reden al bekend? Dan is er geen dekking op de annuleringsverzekering.

Wel verzekerd

  • ernstige ziekte van jezelf of dierbaren
  • overlijden van jezelf of dierbaren
  • ernstig ongeluk van jezelf of dierbaren
  • noodzakelijke operatie
  • zwangerschap
  • echtscheiding
  • verlies van je baan
  • negatief reisadvies (niet bij grootschalige epidemie)

Niet verzekerd

  • angst voor ziekte, storm of iets anders
  • faillissement van de reisorganisatie
  • griep of verkoudheid
  • zorgen voor een dierbare
  • beëindiging relatie bij geen gezamenlijk huishouden

Voorbeelden van annuleringen:

Wel verzekerd

  • Je breekt je vakantie af omdat je naar een begrafenis van je dierbare gaat.
  • Je verliest onverwachts je vaste baan bij een werkgever, waar je meer dan 6 maanden en minimaal 20 uur per week werkt.
  • Je breekt je been en kunt daardoor niet naar je vakantiebestemming reizen.

Niet verzekerd

  • Je bent grieperig en blijft liever thuis.
  • Het zwembad op je camping is gesloten en daarom wil je liever naar een andere camping.
  • Onderweg naar Schiphol krijg je pech met de auto waardoor je jouw vlucht mist.
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk je verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht. 
Koppel meldt schade op vliegveld | Schade aan op reis, wat nu? | Interpolis

Wat betaalt Interpolis als je moet annuleren?

Wat we betalen, hangt af van de situatie. Moet je jouw hele reis annuleren of alleen een onderdeel van de reis? Gaat het om een vliegticket, festival of theatervoorstelling? Misschien moet je jouw reis eerder afbreken, dan betalen we een vergoeding per dag.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt.

Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Bel ons
Vandaag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland. En bij pech onderweg. Lees meer over de alarmcentrale.

Veelgestelde vragen

Welke reizen zijn verzekerd op de annuleringsverzekering?

Deze reizen zijn wel verzekerd:

  • vakanties in het buitenland
  • vakanties in Nederland met een geboekte overnachting
  • vrijwilligerswerk, vakantiewerk, studie of stage in het buitenland
  • evenementen, niet de administratie- en reserveringskosten
  • excursies die thuis al geboekt zijn

 

Deze reizen zijn niet verzekerd:

  • vakanties in Nederland zonder geboekte overnachting
  • zakenreizen, behalve als je de aanvullende dekking zakenreizen hebt afgesloten
  • medische reizen
  • reizen naar een vaste stand-, lig- of seizoenplaats
  • excursies of een deel van de reis die je ter plaatse boekt

Wat is verzekerd op je annuleringsverzekering?

  • Schade door annulering van je reis.
  • Schade door annulering van een evenement. De administratie- en reserveringskosten zijn niet verzekerd.
  • Schade door annulering van een excursie die thuis is geboekt.
  • Schade door vroegtijdige afbreking van je reis.
  • Gemiste vakantiedagen door ziekenhuisopname van meer dan 8 uur.
  • Schade door vertraging op de heenreis met trein, bus, boot of vliegtuig van meer dan 8 uur. Alleen als de vertraging wordt veroorzaakt door natuurgeweld of door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie én de vervoersmaatschappij en reisorganisatie kunnen niets aan de vertraging doen.

In alle gevallen geldt dat er een verzekerde reden moet zijn dat je de reis annuleert of afbreekt. Deze redenen vind je in de voorwaarden. En alleen als de reisorganisatie, verhuurder of vervoersorganisatie je geen voucher geeft, niet de volledige reissom terugbetaalt of niet de mogelijkheid biedt de reis om te boeken.

 

Mijn reisgenoot moet annuleren of eerder naar huis, wat nu?

Moet je reisgenoot om een verzekerde reden zijn reis annuleren of breekt hij vanwege een verzekerde reden zijn reis af? En moet je daardoor alleen verder reizen? Dan is dit ook voor jou verzekerd als je samen met hem of haar heen en terug zou reizen. Je reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop dit ook verzekerd is. Heeft je reisgenoot deze verzekering niet? Dan ben je ook niet verzekerd.


Ik heb met anderen een huisje geboekt, maar 1 van hen wordt ziek, wat nu? 
Is je reisgenoot verzekerd op jouw polis? Dan kijken we naar het advies van de arts. Als de arts aangeeft dat de reis vanwege medische klachten niet door kan gaan dan zijn de kosten voor de annulering van de reis verzekerd. Je ontvangt dan de annuleringskosten voor iedereen die mee op reis zou gaan én die is meeverzekerd op jouw verzekering.

Wat kan ik doen als mijn vlucht geannuleerd is?

Extra kosten die je hierdoor maakt kun je bij je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie indienen. Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Of loop je tegen andere problemen aan op de luchthaven? Lees wat je kunt doen.

 

Geeft de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aan dat het overmacht was en vergoeden ze jouw kosten niet? Meld je kosten dan bij ons. Wij ontvangen graag een schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij en een overzicht van de extra gemaakte kosten. Zo kunnen wij jouw situatie beoordelen.

Ik heb veel vertraging gehad op de heenreis, krijg ik hiervoor een vergoeding op de annuleringsverzekering?

Reis je met de trein, bus, boot of met het vliegtuig? En wordt de vertraging veroorzaakt door een natuurgeweld of door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie? En kunnen de vervoersorganisatie en reisorganisatie niets aan de vertraging doen? Dan heb je recht op een vergoeding van je gemiste vakantiedagen als de vertraging meer dan 8 uur bedraagt. Denk bijvoorbeeld aan vertraging van je vliegtuig door slecht weer, of door stakingen van personen buiten je reisorganisatie of vervoersmaatschappij.

Heb je vertraging omdat je jouw vlucht miste, bijvoorbeeld doordat je in een file terecht kwam? Of heb je vertraging door een technisch mankement van het vliegtuig? Dan is dit niet verzekerd op de annuleringsverzekering.

Is je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor je vertraging? Dan kun je het beste met hen contact opnemen. Meer informatie hierover vind je op www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl.

Op welk moment moet ik een reis- of annuleringsverzekering afsluiten?

Reisverzekering
Een reisverzekering sluit je tot 5 minuten voordat je vertrekt af. Voor een annuleringsverzekering is dit anders:

 

Doorlopende annuleringsverzekering
Sluit de verzekering af voordat je een reis gaat boeken of anders uiterlijk binnen 14 dagen na boeking van de reis. Sluit je de annuleringsverzekering langer dan 14 dagen na boeking van de reis af? Dan ben je voor deze reis niet verzekerd. Je bent wel verzekerd voor reizen die hierna worden geboekt.


Kortlopende annuleringsverzekering
Sluit de verzekering zo snel mogelijk af. Je bent namelijk alleen verzekerd als het gaat om een onverwachte gebeurtenis tijdens de looptijd van de verzekering. Je bent niet verzekerd als je de reis annuleert vanwege een ziekte of andere situatie die al bekend was vóór of op de ingangsdatum van de verzekering.

Mag ik mijn reis annuleren of moet ik eerst met Interpolis contact hebben?

Weet je zeker dat je geen gebruik gaat maken van je boeking? Dan vragen we je om zo snel mogelijk te annuleren. Daarmee voorkom je (onnodig) hoge annuleringskosten voor jou of ons.

 

Twijfel je of de reden van je annulering verzekerd is? En wil je eerst zeker weten dat je de kosten terugkrijgt? Wacht dan met annuleren tot je de schade online bij ons hebt gemeld of contact met ons hebt gehad.

Wat heb ik nodig om mijn annulering of vervroegde terugkomst te melden?

We hebben de gegevens nodig van jouw reis:
  • Naam (reis)organisatie, vervoersmaatschappij of touroperator
  • Boekingsdatum
  • Reisperiode
  • Reissom
  • Bestemming
  • Reden van annulering of vervroegde terugkomst
  • Annuleringsnota, deze krijg je van je reisorganisatie, vervoersmaatschappij of touroperator

Ik heb zelf een reis samengesteld. Wat hebben jullie nodig als ik deze reis annuleer? 
Naast de basisinformatie zoals de boekingsdatum, reisperiode en reisbestemming, is in dit geval vooral ook de reissom belangrijk. Graag willen we weten uit welke onderdelen de reis bestaat, en wat de kosten hiervoor zijn. Van elk geboekt onderdeel ontvang je van de reisorganisatie een annuleringsbevestiging, waarop staat wat de overgebleven kosten zijn.

Ik kan de reis misschien omboeken in plaats van annuleren. Wat hebben jullie nodig? 
Ook hier geldt dat we de basisinformatie nodig hebben zoals de boekingsdatum, reisperiode, reisbestemming en reissom. Wij betalen de kosten die staan op het omboekingsbewijs dat je van je reisorganisatie ontvangt.

Ik moest annuleren op doktersadvies. Hebben jullie een verklaring nodig?
Als je moet annuleren vanwege een ziekte of aandoening, dan vergoeden wij de annulerings- of afbrekingskosten alleen als een arts of medisch specialist kan bevestigen dat er je door je klachten niet (meer) kan deelnemen aan de reis. Deze bevestiging hoef je alleen in te sturen als wij daar specifiek om vragen.