Deze reizen zijn wel verzekerd:
Deze reizen zijn niet verzekerd:
In alle gevallen geldt dat er een verzekerde reden moet zijn dat je de reis annuleert of afbreekt. Deze redenen vind je in de voorwaarden. En alleen als de reisorganisatie, verhuurder of vervoersorganisatie je geen voucher geeft, niet de volledige reissom terugbetaalt of niet de mogelijkheid biedt de reis om te boeken.
Moet je reisgenoot om een verzekerde reden zijn reis annuleren of breekt hij vanwege een verzekerde reden zijn reis af? En moet je daardoor alleen verder reizen? Dan is dit ook voor jou verzekerd als je samen met hem of haar heen en terug zou reizen. Je reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop dit ook verzekerd is. Heeft je reisgenoot deze verzekering niet? Dan ben je ook niet verzekerd.
Ik heb met anderen een huisje geboekt, maar 1 van hen wordt ziek, wat nu?
Is je reisgenoot verzekerd op jouw polis? Dan kijken we naar het advies van de arts. Als de arts aangeeft dat de reis vanwege medische klachten niet door kan gaan dan zijn de kosten voor de annulering van de reis verzekerd. Je ontvangt dan de annuleringskosten voor iedereen die mee op reis zou gaan én die is meeverzekerd op jouw verzekering.
Extra kosten die je hierdoor maakt kun je bij je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie indienen. Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Of loop je tegen andere problemen aan op de luchthaven? Lees wat je kunt doen.
Geeft de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aan dat het overmacht was en vergoeden ze jouw kosten niet? Meld je kosten dan bij ons. Wij ontvangen graag een schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij en een overzicht van de extra gemaakte kosten. Zo kunnen wij jouw situatie beoordelen.
Reis je met de trein, bus, boot of met het vliegtuig? En wordt de vertraging veroorzaakt door een natuurgeweld of door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie? En kunnen de vervoersorganisatie en reisorganisatie niets aan de vertraging doen? Dan heb je recht op een vergoeding van je gemiste vakantiedagen als de vertraging meer dan 8 uur bedraagt. Denk bijvoorbeeld aan vertraging van je vliegtuig door slecht weer, of door stakingen van personen buiten je reisorganisatie of vervoersmaatschappij.
Heb je vertraging omdat je jouw vlucht miste, bijvoorbeeld doordat je in een file terecht kwam? Of heb je vertraging door een technisch mankement van het vliegtuig? Dan is dit niet verzekerd op de annuleringsverzekering.
Is je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor je vertraging? Dan kun je het beste met hen contact opnemen. Meer informatie hierover vind je op www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl.
Reisverzekering
Een reisverzekering sluit je tot 5 minuten voordat je vertrekt af. Voor een annuleringsverzekering is dit anders:
Doorlopende annuleringsverzekering
Sluit de verzekering af voordat je een reis gaat boeken of anders uiterlijk binnen 14 dagen na boeking van de reis. Sluit je de annuleringsverzekering langer dan 14 dagen na boeking van de reis af? Dan ben je voor deze reis niet verzekerd. Je bent wel verzekerd voor reizen die hierna worden geboekt.
Kortlopende annuleringsverzekering
Sluit de verzekering zo snel mogelijk af. Je bent namelijk alleen verzekerd als het gaat om een onverwachte gebeurtenis tijdens de looptijd van de verzekering. Je bent niet verzekerd als je de reis annuleert vanwege een ziekte of andere situatie die al bekend was vóór of op de ingangsdatum van de verzekering.
Weet je zeker dat je geen gebruik gaat maken van je boeking? Dan vragen we je om zo snel mogelijk te annuleren. Daarmee voorkom je (onnodig) hoge annuleringskosten voor jou of ons.
Twijfel je of de reden van je annulering verzekerd is? En wil je eerst zeker weten dat je de kosten terugkrijgt? Wacht dan met annuleren tot je de schade online bij ons hebt gemeld of contact met ons hebt gehad.
Ik heb zelf een reis samengesteld. Wat hebben jullie nodig als ik deze reis annuleer?
Naast de basisinformatie zoals de boekingsdatum, reisperiode en reisbestemming, is in dit geval vooral ook de reissom belangrijk. Graag willen we weten uit welke onderdelen de reis bestaat, en wat de kosten hiervoor zijn. Van elk geboekt onderdeel ontvang je van de reisorganisatie een annuleringsbevestiging, waarop staat wat de overgebleven kosten zijn.
Ik kan de reis misschien omboeken in plaats van annuleren. Wat hebben jullie nodig?
Ook hier geldt dat we de basisinformatie nodig hebben zoals de boekingsdatum, reisperiode, reisbestemming en reissom. Wij betalen de kosten die staan op het omboekingsbewijs dat je van je reisorganisatie ontvangt.
Ik moest annuleren op doktersadvies. Hebben jullie een verklaring nodig?
Als je moet annuleren vanwege een ziekte of aandoening, dan vergoeden wij de annulerings- of afbrekingskosten alleen als een arts of medisch specialist kan bevestigen dat er je door je klachten niet (meer) kan deelnemen aan de reis. Deze bevestiging hoef je alleen in te sturen als wij daar specifiek om vragen.