Meestal vragen wij je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Soms vragen wij ook andere gegevens. Zoals je kenteken voor een autoverzekering. Of je bankrekeningnummer voor het automatisch afschrijven van je premie. Ook vragen wij gegevens om je identiteit vast te stellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je inlogt op Mijn Interpolis of in de Interpolis app. Welke gegevens wij gebruiken, hangt af van het doel waarvoor we de gegevens verwerken, de cookie-instellingen die je selecteerde en het verschilt per product of dienst.
Meestal geef je je gegevens zelf aan ons door. Soms krijgen wij je gegevens op een andere manier. Bij verzekeringen krijgen wij jouw gegevens bijvoorbeeld via de Rabobank en vragen wij jouw schadevrije jaren op bij Roy-data. Voor zorgverzekeringen ontvangen wij gegevens rechtstreeks uit de Basisregistratie Personen en van zorgaanbieders. Ook ontvangen wij jouw gegevens via (semi-) openbare bronnen zoals handelsinformatiebureaus, openbare registers, kranten, internet of social media. Soms kopen we informatie van bedrijven aan wie je toestemming hebt gegeven om gegevens over jou te verzamelen en te verkopen.
Met cookies zorgen wij dat informatie op onze website snel en eenvoudig terug te vinden is, en cookies zijn ook noodzakelijk voor de beveiliging van onze website. Daarnaast kunnen wij jouw bezoek aan de website bijhouden, zodat wij informatie, aanbiedingen en advertenties laten zien of sturen die bij jou passen. Daarbij helpt de informatie uit de cookies ons om te bepalen welke marketinginzet- of kanalen het meeste bijdragen aan de verkoop van onze producten en diensten. Je leest wat cookies zijn en hoe wij met cookies omgaan in ons cookiestatement.
In onze apps maken we gebruik van vergelijkbare technieken. Je leest in de voorwaarden welke technieken wij gebruiken, welke gegevens er worden verzameld en voor welk doel wij deze gebruiken. De voorwaarden accepteer je bij installatie en vind je bij instellingen in de app.
Ontvang je e-mails van ons? Wij kunnen jouw klikgedrag in onze e-mails registreren. Bijvoorbeeld om te zien of een e-mail is geopend en op welke linkjes en artikelen je hebt geklikt. Zo maken wij onze e-mails relevanter voor jou.
Wij gebruiken jouw gegevens als dat mag op grond van wet- en regelgeving. Zo gebruiken wij jouw gegevens om:
De complete lijst vind je hier. Het gaat dan onder andere om informatie over de grondslag van de verwerking (waarom mogen wij jouw gegevens gebruiken).
Voor de bescherming van de belangen van Interpolis, haar medewerkers, klanten en ook andere financiële instellingen verwerken we jouw persoonsgegevens. Soms zijn dit ook strafrechtelijke gegevens. De persoonsgegevens zijn nodig voor risicobeheersing en het voorkomen en bestrijden van fraude. Daarom houdt Interpolis een Gebeurtenissenadministratie bij. De afdeling Speciale Zaken kan besluiten de persoonsgegevens uit de Gebeurtenissenadministratie in een Intern Verwijzingsregister (IVR) te zetten. Ook andere onderdelen van Achmea kunnen de gegevens in dit IVR raadplegen. Als een gebeurtenis voldoet aan de afspraken uit het Protocol Incidenten waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI), zet Interpolis de relevante persoonsgegevens in een Incidentenregister (IR), en als het nodig is, in het Extern Verwijzingsregister (EVR). Het EVR is ook voor andere Nederlandse financiële instellingen beperkt en onder zeer strikte voorwaarden uit het PIFI-protocol raadpleegbaar.
Door jouw gegevens in deze registers te zetten kunnen wij, en soms ook andere Achmea onderdelen of andere Nederlandse financiële instellingen onder andere controleren:
Je krijgt een bericht als jouw gegevens in een van de registers worden gezet. Dit gebeurt in de meeste gevallen voordat je gegevens in de registers komen, tenzij openbaarmaking het onderzoek schaadt. In dat geval krijgt je na afloop van het onderzoek bericht dat wij doorgaan met je registratie in het IVR, IR of EVR.
Wij leggen vast wat wij met jou afspreken. En we gebruiken onze contactmomenten om onze dienstverlening aan jou te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die we vastleggen:
Profilering
Bij verschillende processen binnen Interpolis maken wij een profiel van je op basis van gegevens die wij van jou hebben. Dit kunnen gegevens zijn die wij zelf van je gekregen hebben of gegevens uit externe (openbare) bronnen. Wij analyseren deze gegevens onder andere met als doel inzicht te krijgen in je vermoedelijke voorkeuren en om risico’s beter te beheersen. Voorbeelden waarbij wij gebruik maken van profilering zijn:
Het kan ook zijn dat een profiel een onderdeel is van een proces waarbij er automatisch een besluit wordt genomen. Zie hiervoor de volgende paragraaf.
Geautomatiseerde besluitvorming
Bij een aantal producten en processen maken wij gebruik van een automatisch proces. Dus zonder dat er een mens aan te pas komt. Hierbij kan ook sprake zijn van profilering.
Als er sprake is van een geautomatiseerd proces met een rechtsgevolg voor jou of een besluit dat grote consequenties voor je heeft dan vertellen wij je dit. Wanneer je het niet eens bent met het genomen besluit, dan kun je altijd navraag doen naar de redenen en ons verzoeken om een medewerker een nieuw besluit te laten nemen.
Bij de volgende situaties maken wij soms gebruik van een volledig geautomatiseerd besluit:
Onze website, app en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van jouw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met jouw gegevens.
Ontdek je toch een kwetsbaarheid in onze internetdiensten? Via Responsible Disclosure van Achmea kun je een melding maken. Het is fijn als je ons dit laat weten. Dan kunnen we maatregelen treffen en werken we samen aan het verbeteren van de veiligheid van onze gegevens en systemen.
Onder gevoelige gegevens verstaan wij bijvoorbeeld:
Wij houden ons aan de wetten en regels voor privacy. Het gaat dan onder andere om:
Jouw rechten zijn in de wet geregeld. Je mag:
We kunnen niet altijd meewerken aan jouw verzoek. We nemen contact met je op wanneer dat zo is of als we meer informatie nodig hebben om aan je verzoek te kunnen voldoen.>
Stuur je e-mail naar privacyloket@interpolis.nl. Je kunt ook een brief sturen naar:
Interpolis
Afdeling Services (AVG)
Antwoordnummer 396
5000 WB Tilburg
Om er voor te zorgen dat wij de gegevens van de juiste persoon gebruiken moeten wij de identiteit kunnen vaststellen van degene die gebruik wil maken van zijn of haar rechten. Dit kunnen we doen met klant- of polisnummers, geboortedatum, of naam- adres- woonplaatsgegevens. Geef deze gegevens door wanneer je van jouw rechten gebruik wil maken. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer de identiteit niet vastgesteld kan worden aan de hand van de gegevens die wij hebben, kunnen wij aanvullende informatie vragen. Soms vragen wij om een kopie van jouw paspoort of ID-kaart. Dit kunnen wij ook vragen wanneer het gaat om zeer gevoelige gegevens, zoals over jouw gezondheid. Wanneer wij vragen om een kopie van paspoort of ID kaart, wil je dan jouw Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onleesbaar maken? Wij reageren binnen een maand na ontvangst van je bericht.
Je kunt veel van jouw gegevens bekijken en veranderen als je ingelogd bent op Interpolis.nl of in de Interpolis app.