Wat is er aan de hand?

Mijn schade heeft spoed.

Een schade heeft spoed als je bijvoorbeeld niet meer in je woning kunt slapen, wonen of werken. Of als je extreme (water)overlast hebt.

Mijn schade heeft geen spoed.

Kun je de schade beperken? Doe dat dan meteen. Meld je schade online of via de app. Samen kijken we naar de beste oplossing.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de stormschade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer stormschade wel of niet verzekerd is.

Welke stormschades aan je woning zijn verzekerd?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

  • Met woning bedoelen we jouw koopwoning, tuin, terreinafscheiding en schuur.
  • Bij windkracht 7 of meer spreken we van een storm. Schade door wind, dus bij windkracht 6 of minder, betalen we niet.
  • Bij stormschade geldt een eigen risico van € 250,-.

Heb je stormschade aan de verbeteringen van je huurwoning of koopappartement?
En moet je volgens het huurcontract of het reglement van de VvE de schade betalen? Dan is stormschade aan je woning mogelijk verzekerd op je inboedelverzekering. Er geldt wel een eigen risico van € 250,-.

Wel verzekerd

  • schade aan dakpannen
  • schade aan bomen, struiken en planten (tot € 1.000,-)
  • schade aan een schutting of terreinafscheiding
  • zichtbare schade aan zonnepanelen
  • schade aan laadpalen en thuisaccu's
  • schade aan een tuinhuis, schuur, hobbykas en garage(box)
  • schade aan glas van je woning, lichtkoepels en dakramen
  • schade aan rolluiken en zonwering
  • schade aan pergola's, buitenkeukens, tuinverlichting, jacuzzi's en zwembaden

Niet verzekerd

  • schade aan glas van je kassen of broeikassen
  • schade aan losse bouwmaterialen die buiten staan 
  • schade door slijtage, ouderdom, verrotting en roest
  • niet-zichtbare schade aan zonnepanelen

Welke stormschades aan je inboedel zijn verzekerd?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

  • Bij windkracht 7 of meer spreken we van een storm. Schade door wind, dus bij windkracht 6 of minder, betalen we niet.
  • Bij de inboedelverzekering All-Risk geldt bij schade aan je inboedel een eigen risico van € 0,-.
  • Bij de inboedelverzekering Uitgebreid heb je de keuze uit een eigen risico van € 0,-, € 100,- of € 200,-. Je vindt je eigen risico terug op je polisblad.

Wel verzekerd

  • schade aan schotelantennes
  • schade aan spullen in de tuin die bedoeld zijn om in de tuin te gebruiken

Niet verzekerd

  • schade aan spullen in de tuin, die niet bedoeld zijn om in de tuin te gebruiken, zoals een skelter of fiets
  • schade aan spullen die buiten staan voor bouwen of verbouwen
  • schade aan dieren die buiten zijn
  • schade door slijtage, ouderdom, verrotting en roest
Bladeren op de vooruit. Stormschade, is dit verzekerd?

Stormschade aan je auto.

Op de dekking WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco is stormschade aan je auto verzekerd. Je auto is verzekerd als deze omwaait door de storm en als er iets tegen je auto aanwaait door de storm. Met alleen een WA-dekking ben je niet verzekerd voor stormschade.
Hevige regenval. Stormschade, is dit verzekerd?

Stormschade aan je schutting.

Stormschade aan je schutting is verzekerd op je woonhuisverzekering. Heb je een huurwoning of koopappartement? Dan is stormschade aan je schutting mogelijk verzekerd op je inboedelverzekering. Je schutting moet wel stevig gebouwd en in een goede staat zijn. Wij leggen je graag uit wat we vergoeden bij stormschade aan je schutting.

Stormschade aan je dakpannen.

Bij stormschade geldt een eigen risico van € 250,-. Zijn er minder dan 10 dakpannen van je dak gewaaid? Dan kun je het beste zelf een reparateur bellen. De kosten van herstel zijn vaak lager dan € 250.-.

Heb je schade aan meer dan 10 dakpannen? Meld je schade dan bij ons. Wij vergoeden de kosten boven € 250,-. En we kunnen voor jou een bedrijf inschakelen dat je dakpannen herstelt.
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht.

Voorbeelden van stormschades.

Wel verzekerd

  • Tijdens een storm waaien er dakpannen van je dak af. We kunnen de dakpannen bij je vervangen en terugleggen. Of we betalen de kosten hiervan.
  • Een boom waait tijdens een storm tegen je huis. Hierdoor is een daklijst beschadigd. Het herstel van de daklijst is verzekerd. Als het afvoeren van de boom noodzakelijk is om de daklijst te herstellen is dit ook verzekerd tot een bedrag van € 1.000,-.
  • Tijdens een storm raken je zonnepanelen zichtbaar beschadigd. Het herstel van de schade of de kosten hiervoor zijn verzekerd.

Niet verzekerd

  • De palen van je schutting zijn rot en aan vervanging toe. Tijdens een storm waait hierdoor de hele schutting om.
  • Tijdens een storm ontstaat schade aan je woning doordat je aan het verbouwen bent, bijvoorbeeld omdat een muur nog niet stevig stond of het dakleer nog los lag.
  • Tijdens een storm zijn er een paar dakpannen van je dak gewaaid. Reparatie van de dakpannen kost niet meer dan € 250,-.

In 3 stappen naar een oplossing:

Verzamel alle informatie.

Denk aan gegevens zoals ouderdom, afmetingen, materialen, merk, type en andere kenmerken. Ook foto's helpen ons enorm.

Meld de schade.

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Je ziet dan vaak meteen of er wel of geen dekking is. Meld je schade binnen enkele weken bij ons.

Wij regelen het verder voor je.

Samen kijken we naar de beste oplossing voor duurzaam herstel van je schade. Jij kiest hoe je de schade laat herstellen.

Hoe kan ik de schade aan mijn woning herstellen?

Aanbevolen

Aangesloten reparateur

We werken samen met betrouwbare reparateurs die gebruik maken van duurzame materialen. De reparateur belt om een afspraak te maken en komt langs wanneer het jou uitkomt. Wij betalen de kosten rechtstreeks aan de reparateur zodat je daar geen omkijken naar hebt. Je betaalt ons het eigen risico van € 250,-.

Zelf gekozen reparateur

We vragen je voordat de reparatie plaatsvindt om een offerte met daarop apart gespecificeerde kosten voor arbeid, uren, het BTW-tarief en de gebruikte materialen aan ons voor te leggen. We bekijken of op de offerte gebruikelijke tarieven en prijzen staan. Het eigen risico van € 250,- wordt van de betaling afgetrokken.

Zelf repareren

Ben je handig? Dan mag je de schade aan je woning of spullen ook zelf repareren. Wij betalen dan de gemaakte kosten voor het materiaal op basis van een nota. En betalen € 15,- per gewerkt uur. Het eigen risico van € 250,- wordt van de betaling afgetrokken.

Zo herstelt onze aangesloten reparateur jouw schade.

Meld je schade via de app of online.

Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.

De schade aan mijn woning heeft spoed, wat nu?

Een melding heeft spoed als je bijvoorbeeld niet meer in je woning kunt slapen, wonen of werken of als je extreme (water)overlast hebt.

 

Bel ons en wij zorgen dat een schadeherstelbedrijf binnen een half uur contact met je opneemt. Zij zijn binnen 2 uur bij je om te helpen. Bij een grote storm kan dit langer duren. Uiteraard mag je ook zelf een reparateur inschakelen.

 

Spoedreparatie

Een spoedreparatie mag je ook zelf uitvoeren. Je hoeft daarmee niet te wachten tot je ons gesproken hebt. Maak duidelijke foto’s van de schade en de situatie, onthoud het aantal uren dat je met herstel bezig bent en bewaar de nota’s van de kosten. Alle kosten van de noodvoorziening zijn verzekerd.

Spoed
24/7 bereikbaar.
Bel ons als je door schade niet meer veilig kunt wonen. Zoals bij extreme wateroverlast en bij rook-, roet- en brandschade.

Veelgestelde vragen

Hoe bepaalt Interpolis of het stormt?

Om te kijken of het heeft gestormd gebruiken we de gegevens van het KNMI. Je schade is verzekerd vanaf een windkracht 7 op de schaal van Beaufort. Er is dan een windsnelheid van 14 meter per seconde of meer gemeten door het KNMI. Als het niet heeft gestormd, dan is je schade door wind niet verzekerd.

Is stormschade aan mijn bomen, struiken of planten verzekerd?

Je ontvangt de reparatiekosten van een boomchirurg of hovenier om de boom weer toonbaar te maken of we betalen de kosten van een nieuwe boom, struik of plant. We betalen de kosten van aanplanten niet. De maximale betaling voor schade aan bomen, struiken en planten is € 1.000,-.


Een boom dreigt om te waaien tijdens een storm
Wij betalen de kosten om een boom om te zagen voordat hij tegen je woning waait. De kosten om de boom daarna klein te maken of af te voeren, betalen we niet. Het eigen risico van € 250,- geldt niet voor het omzagen van de boom.


Afvoer van bomen en struiken of planten
Afvoerkosten betalen we alleen als afvoer noodzakelijk is om de schade aan je woning te herstellen. We betalen maximaal € 1.000,-. Is de afvoer niet noodzakelijk, dan betalen we de kosten niet.

Wat betaalt Interpolis bij schade of diefstal van mijn spullen?

Wij betalen de dagwaarde of nieuwwaarde van je spullen als je spullen niet gerepareerd kunnen worden. De dagwaarde is het bedrag dat je spullen op het moment van schade waard waren. De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je spullen nu in een winkel te koop zijn. Welk bedrag we betalen hangt af van hoe oud jouw spullen zijn, waar de schade ontstaan is en welk eigen risico je hebt.

Stormschade aan mijn dak, wat nu?

Heb je door storm schade aan je dak? Probeer het dak dan zo snel mogelijk dicht te maken. We begrijpen dat het dichtmaken tijdens de storm niet gemakkelijk te regelen is. Kun je veilig je dak op gaan? Dek dan als noodoplossing de schade af met een afdekzeil.

Waait het nog steeds en hebben de herstellers het druk? En kan je hierdoor het dak niet op tijd waterdicht maken? Dan bieden we toch dekking voor de eventuele waterschade aan je woning en spullen.

We behandelen je storm- en waterschade als 1 schade. We brengen ook maximaal 1 keer het eigen risico in mindering op het schadebedrag.

Mag ik ook zelf een reparateur uitkiezen om mijn schade te herstellen?

Je hebt altijd de keuze hoe je de schade wilt laten herstellen. Vind je het fijner om een door jou gekozen reparateur in te schakelen? Dat mag natuurlijk. Het is belangrijk dat je de schade wel eerst aan Interpolis doorgeeft. We vragen voordat je schade gerepareerd wordt om een offerte met daarop apart gespecificeerde kosten voor arbeid, uren, het BTW tarief en materialen. We kijken of de door jou gekozen reparateur de gebruikelijke tarieven en normale prijzen hanteert. Als dat het geval is vergoeden we de kosten aan je zodat je de reparateur kunt betalen.

Kan ik zelf iets doen om meer schade te voorkomen?

Jazeker, haal bijvoorbeeld je inboedel van de grond om waterschade te voorkomen. Dek spullen af met plastic als dat mogelijk is. Of berg waardevolle spullen op bij familie of kennissen. De kosten die je moet maken om extra schade te voorkomen zijn verzekerd.

Zijn zelfgemaakte kosten voor een (nood)reparatie verzekerd?

Kun je jouw schade zelf repareren dan hoef je daarmee niet te wachten tot je ons gesproken hebt. Maak duidelijke foto’s van de schade en de situatie, onthoud het aantal uren dat je met herstel bezig bent en bewaar de rekeningen van de kosten. Alle kosten van de (nood)reparatie zijn verzekerd. Houd er wel rekening mee dat er een eigen risico geldt van € 250,-.

Hoelang duurt het voordat ik een reactie krijg op mijn schademelding?

Onze reparateurs nemen binnen 7 werkdagen contact met je op voor een afspraak. Na een storm zijn al onze herstelbedrijven bezig om de spoedgevallen op te lossen. 

 

Ook bij ons nemen de wachttijden aan de telefoon en onze reactietermijnen na een storm flink toe. Het betalen van nota’s en behandelen van offertes heeft, naast het herstellen van schades door onze reparateurs, onze hoogste prioriteit. Door de grote drukte kan de reactietermijn oplopen naar enkele weken.

 

We hopen op jouw begrip en doen er alles aan om iedereen met schade zo goed en snel mogelijk te helpen.

Hoelang duurt het voordat een reparateur van Interpolis contact met mij opneemt?

Onze reparateurs nemen binnen 7 werkdagen contact met je op voor een afspraak. Ook ontvang je binnen 5 werkdagen een e-mail van ons met informatie over de reparateur die ingeschakeld is. 
Heb je deze e-mail niet binnen 5 werkdagen ontvangen? Dan ging er bij ons iets mis. Onze excuses daarvoor. Je hebt nu 2 keuzes:

  1. Schakel alsnog een eigen reparateur in en laat de schade herstellen of;
  2. Neem opnieuw contact met ons op en geef aan dat je gebruik wilt maken van een reparateur van Interpolis. 

De herstelbedrijven zijn extreem druk met alle stormschades. De meest urgente schades hebben bij hen voorrang. Een dakschade heeft bijvoorbeeld altijd voorrang op een beschadigde schutting. Daarnaast zijn sommige materialen op dit moment moeilijk te verkrijgen. Het herstel kan daardoor soms een aantal maanden duren.

Mijn schade is onder de € 250,-. Moet ik deze toch melden?

Nee. Je hoeft je schade niet te melden als deze niet vergoed wordt. Bijvoorbeeld als je schade niet verzekerd is, er geen storm is geweest of de dagwaarde van je spullen lager is dan € 250,-. Voor stormschade geldt een eigen risico van € 250,-.

Kan ik de status van mijn gemelde schade zien?

Schade, diefstal of annulering gemeld bij ons? Je vindt je melding in Mijn Interpolis of onze app.

Welke gegevens heb ik nodig om de schade aan mijn woning te melden?

Verzamel zoveel mogelijk informatie over je schade. We kunnen je sneller en beter helpen als je ons een goed beeld geeft van de schade:
  • Wat is er precies beschadigd?
  • Maak duidelijke foto’s van de schade.
  • Hoe groot zijn de beschadigde oppervlakken?
  • Van welke materialen zijn de oppervlakken gemaakt?
  • Hoe oud is het materiaal en hoeveel heb je ervoor betaald? Dit staat op je aankoopnota of rekeningafschrift.
  • Wat moet er gebeuren om de schade te herstellen?

Ik regel de reparatie van mijn schade zelf. Wat moet er op de rekening of offerte staan?

Kies je voor een eigen reparateur? Dan ontvangen we graag een offerte. Wij willen weten wat de kosten zijn voor alle verschillende onderdelen. We kijken of de kosten van de reparateur vergelijkbaar zijn met de tarieven, prijzen en herstelkosten die in de markt normaal zijn. Op de offerte willen we daarom graag onderstaande punten terugzien:

  • Welke werkzaamheden zijn nodig?
  • Hoeveel uur werk denkt de reparateur nodig te hebben?
  • Welke materialen heeft de reparateur nodig?
  • Wat kosten deze materialen?
  • Wat is het BTW percentage?
  • Wat zijn de afmetingen van de beschadigde delen?

Passen de prijzen en tarieven bij de markt van dit moment? Dan ontvang je het bedrag van de offerte. Heb je een eigen risico? Dan halen we dat bedrag van de betaling af.

Waar stuur ik foto’s of documenten van mijn schade naartoe?

Vragen wij na je schademelding om foto's of documenten? Of heb je een schadeformulier ingevuld? Voeg deze dan toe aan je schademelding via Mijn Interpolis of de Interpolis App.

Stuur je liever een e-mail? Mail deze dan naar schadeafhandeling@interpolis.nl. Zet in het onderwerp je schadenummer.

 

Zie je jouw documenten of foto’s niet terug in je schademelding in Mijn Interpolis?
Voegde je deze toe via Mijn Interpolis? Dan kan het tot 1 uur duren voor deze zichtbaar worden. Stuurde je aanvullende documenten of foto’s naar ons via e-mail? Dan ontvangen en verwerken wij deze wel, maar worden ze niet zichtbaar in Mijn Interpolis.

Wat als ik stormschade heb en in een huurwoning of in een woning met een Vereniging van Eigenaren woon?

Heb je schade aan veranderingen en verbeteringen die je (of de vorige bewoner) op eigen kosten aan je flat, appartement of huurwoning liet aanbrengen? Denk aan schade aan je keuken, badkamer, schutting, veranda of tuinhuisje. Deze schade is verzekerd op je inboedelverzekering, maar alleen als de schade voor jouw rekening blijft. Dit staat bijvoorbeeld in je huurcontract of in het reglement van de Vereniging van Eigenaren. Meld daarom de schade eerst bij je verhuurder of de Vereniging van Eigenaren (VvE). Geeft de verhuurder of de VvE aan dat de schade voor jouw rekening komt? Dan kun je jouw schade bij ons melden op je inboedelverzekering. We hebben de schriftelijke reactie van je verhuurder of VvE nodig waaruit blijkt dat de schade voor jouw rekening is.