Nadat je een melding hebt gedaan, worden eerst al het papierwerk en de afspraken die je hebt gemaakt verzameld. Voor het oplossen van een probleem zijn niet eens altijd juridische stappen nodig. 'We proberen geschillen altijd eerst praktisch op te lossen,' vertelt Lennaert. 'Mochten we daar niet uitkomen, pas dán gaan we over op juridische stappen en kan er zelfs een procedure volgen.'
Wat houdt zo’n praktische oplossing dan in? Lennaert geeft een voorbeeld van een klant die te maken kreeg met meerwerk voor zijn verbouwing, waardoor de verbouwing duurder werd. Lennaert: 'Wat wij doen is de klant adviseren eerst in gesprek te gaan met de aannemer. Daarbij geven we concrete tips over waar hij of zij op kan letten. Wat is de reden van de aannemer om prijzen te verhogen? Kan de aannemer de prijs ook verhogen op basis van het contract? In veel gevallen komt het gesprek dan al een heel eind.' Een ander voorbeeld is van een klant die zijn tuin had laten betegelen door een stratenmaker, waarbij 1 tegel verkeerd was gelegd. 'We vragen de klant dan ook eens te kijken of hij het misschien zelf kan oplossen, of met hulp van iemand in de buurt als de stratenmaker niet gelijk met een oplossing komt. Dit scheelt vaak een hoop gedoe.'