Zo hielp de reisverzekering Wil bij medische nood op vakantie.

Met de caravan op vakantie gaan is een ideale manier om van je welverdiende vakantie te genieten. Dat dacht Wil ook. Maar haar reis verliep anders dan gepland. Door extreme rugklachten kon ze nauwelijks meer lopen en van een ontspannen vakantie was geen sprake meer. Wat doe je dan? Op een camping in een onbekende omgeving, ver van huis. In dit artikel vertelt Wil hoe haar vakantie anders liep en hoe Interpolis en Eurocross haar hielpen.

Een ongeluk voor vertrek.

Wil en haar man kochten een nieuwe caravan en besloten in de zomer 5 weken naar Frankrijk te gaan. Een mooi vooruitzicht, totdat Wil een paar maanden voor de vakantie van een trapje viel en haar enkel en onderbeen brak. 'Gelukkig herstelde ik goed en tegen de tijd dat we zouden vertrekken, kon ik alweer kleine stukjes lopen. We besloten de reis door te laten gaan en ik nam mijn krukken mee voor de langere afstanden.'

‘Ik weet niet meer hoe ik weer bij de caravan kwam.’

Ondanks haar beperkte mobiliteit geniet Wil de eerste 2 weken volop van de vakantie. Wel krijgt ze last van haar rug en boekt ze een ontspannende massage. 'Die massage gaf verlichting, totdat ik bukte om de massageolie van mijn benen te spoelen. Een onbeschrijfelijke pijn trok door mijn rug en ik kon niet meer overeind komen. Ik weet niet meer hoe ik weer bij de caravan kwam.'

‘Dit ga ik niet nog 2,5 week volhouden.’

'Hoewel ik aardig wat gewend ben, was de pijn niet om uit te houden.' Wil vraagt de campingeigenaar om advies en die raadt aan om naar het ziekenhuis in Villeneuve te gaan. '6 uur lang lag ik daar te wachten op hulp. Om uiteindelijk weggestuurd te worden met een pijnstiller en het advies om in Nederland verder onderzoek te laten doen. Daar lag ik dan, niet in staat om ook maar iets te doen. Dit ging ik niet nog 2,5 week op de camping volhouden.'

Hulp van Interpolis en Eurocross.

Wil heeft een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij Interpolis en besluit de verzekeraar om hulp te vragen. 'Ze vroegen om de gegevens van het ziekenhuis en beloofden terug te bellen.' De volgende ochtend krijgt ze een medewerker van Eurocross (de alarmcentrale van Interpolis) aan de lijn. 'Die vertelde dat ik recht had op vervoer terug naar Nederland wanneer ik dat wilde. Ik kon het nog even aankijken en hoefde niet meteen te beslissen. Dat was fijn.'

Jammer genoeg verbetert de situatie niet. Dus belt Wil de volgende dag Eurocross om haar op te komen halen. Ze sturen direct een ambulance vanuit Waalwijk naar Frankrijk. De dag erna komen de chauffeur en de verpleegkundige van de ambulance naar de camping om kennis te maken. 'Het was fijn om vooraf te weten met wie en hoe de lange rit naar huis zou verlopen. Het gaf me een veilig en vertrouwd gevoel.'

Terug naar Nederland.

's Ochtends vroeg vertrekt Wil met de ambulance terug naar Nederland. Haar man rijdt met de caravan en de honden terug. 'Hoewel ik natuurlijk nog steeds pijn had, was de terugreis prettig. De chauffeur stopte wanneer ik dat nodig had, en er werd goed voor me gezorgd.' De vakantie eindigde abrupt en de oorzaak van de pijn werd helaas nooit gevonden. 'Maar Interpolis en Eurocross zorgden toch nog voor een positief gevoel.'

Reactie van Eurocross:

Mark Rip, productspecialist Reishulpverlening bij Eurocross, vindt het erg vervelend wat Wil op vakantie is overkomen. 'Dit is altijd naar, zeker op vakantie in een onbekende omgeving. Daar zit niemand op te wachten. We deden wat we konden voor haar. Gelukkig gaf het haar een veilig en vertrouwd gevoel. Daar doen we het voor.'
Mensen weten vaak niet waar wij hen bij kunnen helpen
Mark Rip, productspecialist Reishulpverlening Eurocross
Wel denkt Mark dat Eurocross al eerder steun had kunnen bieden. 'Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een ziekenhuis passend bij haar situatie, dicht in de buurt. Daarnaast staan we klaar om de voorgestelde behandeling met klanten te bespreken. We hebben een eigen team van artsen en verpleegkundigen die meekijken. Het geeft rust, duidelijkheid en houvast om met ons als medisch specialisten te overleggen. Bovendien neemt het de taalbarrière weg die mensen toch ervaren als ze in een ander land zijn. Ze staan er niet alleen voor.'

Hoewel Eurocross de terugreis naar Nederland waarschijnlijk niet kon voorkomen, hadden ze dus wel eerder steun kunnen bieden. 'Jammer genoeg denken klanten vaak niet of te laat aan onze service en oplossingen. Dat is zonde!'

Ben je in het buitenland en wil je advies of hulp?

Bel dan de alarmcentrale. Voorbeelden van situaties in het buitenland:

  • Tijdens je vakantie is een familielid in Nederland overleden. Je wilt zo snel mogelijk naar huis.
  • Een arts in het buitenland raadt aan om ter plekke te opereren. Je wilt hierover advies en weten hoe het zit met de verzekering.
  • Je moet langer in het buitenland blijven door bijvoorbeeld een kapotte auto of ziekte. Onze alarmcentrale kijkt samen met jou naar de mogelijkheden.
  • Je krijgt buikpijn tijdens je vakantie en wilt weten waar je naar toe moet voor goede zorg.
  • Je hebt vragen over hulp in het buitenland, medische kosten, langer verblijf en vervroegde terugkeer.
  • Vanwege een medische situatie heb je bijzonder vervoer nodig.
  • Je hebt pech onderweg. Denk aan je auto die plotseling stuk is gegaan, waardoor je niet meer kunt rijden.

Ga uitgebreid verzekerd op reis.

De ervaring van Wil toont aan hoe belangrijk het is om uitgebreid verzekerd op vakantie te gaan. Een reisverzekering biedt niet alleen financiële bescherming, maar ook praktische hulp in noodsituaties. De reisverzekering breid je daarnaast makkelijk uit met 1 of meer aanvullende dekkingen. Of het nu gaat om medische kosten, hulp bij pech onderweg of ondersteuning bij vervroegde terugkeer, een uitgebreide reisverzekering zorgt ervoor dat je niet alleen staat. Lees meer over de reisverzekering en de aanvullende dekkingen van Interpolis. Meer informatie over de alarmcentrale van Interpolis vind je op de website van Eurocross Assistance.