Uit onderzoek blijkt dat het telefoongebruik in het verkeer nog steeds hoog is. Dit komt vooral door ons gewoontegedrag om de telefoon te gebruiken, en ook door te denken ‘dat een appje sturen onderweg wel lukt’. Bovendien zien we andere weggebruikers om ons heen ook de telefoon nog gebruiken.
Interpolis zet zich al jaren in voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en zoekt continu naar slimme manieren om afleiding in het verkeer bij risicogroepen zoals jongeren, autobestuurders en senioren te verminderen. Jansen waarschuwt voor de gevaren van het toenemende gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer: "We moeten het niet normaal gaan vinden dat we de telefoon in het verkeer gebruiken. Trekken we de lijn van de afgelopen jaren door, dan betekent dit dat mensen steeds vaker hun mobiele telefoon in het verkeer gaan gebruiken. Dat zorgt dan mogelijk voor nog meer verkeersongevallen. Om dit te veranderen, ligt er een taak bij ons als verzekeraar om bewustwording te creëren en te zoeken naar slimme oplossingen om afleiding in het verkeer tegen te gaan en de verkeersveiligheid te verhogen. Zowel onder jongeren als volwassenen. Deze taak ligt daarom ook bij scholen, werkgevers, maatschappelijke organisaties en ouders. We weten bijvoorbeeld dat hoe vaker ouders hun mobiele telefoon gebruiken in het verkeer, hoe vaker hun kinderen dit ook doen. Het is aan ons samen om het niet normaal te laten zijn dat we onze telefoon gebruiken als we deelnemen aan het verkeer."