Een groeiende onderneming is iets om trots op te zijn, maar ambities brengen ook de nodige risico's met zich mee. In dit artikel zetten we de meest voorkomende risico's voor groeiende ondernemingen op een rij en geven we per risico een aantal preventietips.
Als je bedrijf groeit, groeit jouw rol als ondernemer. Van een hands-on, alles-in-1 ondernemer die álles zelf deed, krijg je nu te maken met een rol die steeds meer lijkt op die van een manager. Je bent nu tenslotte verantwoordelijk voor het aansturen van een team. Als je taken gaat delegeren en minder betrokken bent bij het dagelijkse werk, kan dat ten koste gaan van de kwaliteit van uitvoering. Je focus ligt namelijk minder op operationele taken. Ook wanneer je meer processen invoert, kan je bedrijf minder flexibel worden en moeilijker inspelen op veranderingen. Tot slot kan het zijn dat de rol van manager gewoon niet bij jou past. Het is belangrijk om deze risico's in overweging te nemen bij de groei van jouw bedrijf.
Wat kun je doen?
Wil je groeien, dan moet je geld uitgeven aan nieuwe spullen, technologie, reclame of personeel. Maar grote uitgaven kunnen óók grote problemen veroorzaken. Als je geld investeert, wil je natuurlijk dat het iets oplevert. Maar soms levert het minder op dan verwacht. Daarnaast kan het gebeuren dat je te veel geld investeert, en daardoor problemen krijgt met het betalen van rekeningen. Ook als je niet goed inschat hoeveel iets kost, of wat het risico is, kan dat voor betalingsproblemen zorgen.
Wat kun je doen?
Bij groeiende ondernemingen is het werven én behouden van het juiste personeel van belang. Bij veel bedrijven komt het wel eens voor dat ze iemand aannemen waar ze later spijt van hebben. Het werven van deze 'bad hires' heeft niet alleen negatieve gevolgen voor tijd en het geld van het bedrijf, maar heeft vaak langetermijngevolgen. Vooral voor kleinere bedrijven. Het kan namelijk voor een hoop extra stress zorgen op de werkvloer, niet alleen bij jou, maar ook bij het hele team. In de huidige markt is het überhaupt lastig om geschikte mensen te vinden, en zijn er onvoldoende mensen om aan de groeiende vraag te voldoen. En als werknemers overbelast en gestrest zijn, kan dat zelfs tot uitval van personeel leiden.
Wat kun je doen?
Nieuwe kansen in de markt zijn vaak iets positiefs in het woordenboek van de meeste ondernemers. Ondernemen ís kansen zien, herkennen en erop in durven spelen. Maar wanneer je met nieuwe bedrijfsactiviteiten begint om verder te groeien, moet je altijd stilstaan bij de impact en de gevolgen hiervan.
Als je veel nieuwe dingen gaat doen, kan dat de nodige risico's met zich meebrengen. Het personeel kan bijvoorbeeld overbelast raken, omdat ze nog niet goed bekend zijn met de nieuwe activiteiten. Ook kan het gebeuren dat de nieuwe bedrijfsactiviteiten nog niet goed verzekerd zijn, wat het risico op onderverzekering met zich mee kan brengen. Daarnaast kun je de focus op je belangrijkste activiteiten verliezen, wat ten koste kan gaan van kwaliteit en klantrelatie.
Wat kun je doen?
Bij groeiende ondernemingen kunnen het bedrijfspand en de bijbehorende inventaris en voorraad een bron van risico vormen. Je wilt namelijk niet dat jouw investering verloren gaat door schade of diefstal. Al dat nieuwe materiaal dat je recent hebt aangeschaft moet daarom voldoende verzekerd zijn. Belangrijk is om genoeg aandacht te besteden aan de staat en het onderhoud van het gebouw. Door achterstallig onderhoud kan de voorraad beschadigen en zelfs onverkoopbaar worden.
Wat kun je doen?
Ondernemers met een groeiend wagenpark lopen het risico op financiële problemen als gevolg van ongevallen, schade aan voertuigen en aansprakelijkheidskwesties. Denk ook aan diefstalgevoelig gereedschap wat in de bus ligt opgeslagen. Zonder deze spullen kunnen klussen vertraging oplopen, wat kan zorgen voor vervelende situatie voor zowel medewerker als klant.
Wat kun je doen?
Ransomware, DDoS-aanvallen, phishing en CEO-fraude: het toenemende gebruik van technologie en digitalisering brengt nieuwe risico's met zich mee. Steeds meer bedrijven worden geconfronteerd met digitale incidenten, waaronder technische storingen, menselijke fouten en vooral: cybercrime.
Groeiende ondernemers zijn voor cybercriminelen een makkelijker doelwit, omdat ze vaak niet genoeg rekening houden met de preventie van digitale criminaliteit. Dat terwijl ransomware-aanvallen het complete netwerk van het bedrijf kunnen platleggen of gijzelen, waardoor klantgegevens bijvoorbeeld op straat terecht komen. Dat kan weer leiden tot boetes en imagoschade.
Wat kun je doen?