De 5 meest voorkomende juridische problemen voor starters.

Van het opstellen van contracten tot geschillen met klanten: juridische vraagstukken kunnen zich in elke fase van het ondernemerschap voordoen. In dit artikel zetten we de 5 meest voorkomende problemen op een rij waar Nederlandse starters over willen sparren met een jurist.

De top 5 van de meest voorkomende juridische problemen:

Uit onderzoek onder bezoekers van IkGaStarten.nl (2023) blijkt dat de meeste startende ondernemers willen sparren met een jurist over betaalproblemen met klanten (38%).

  1. Betaalproblemen met klanten – 38%
  2. Problemen met opdrachtgevers – 19%
  3. Foutief geleverd product of dienst – 18%
  4. Geschil met een investeerder – 14%
  5. Problemen met leveranciers – 11%

1. Betaalproblemen met klanten.

Dit is het nummer 1 struikelblok voor startende ondernemers. 38% van de startende ondernemers ziet dat als hét onderwerp waar ze over willen sparren met een jurist.

Onbetaalde facturen: een blijvende bron van frustratie.
Maar het effect van betalingen die lang op zich laten wachten, of in sommige gevallen nóóit komen, gaat verder dan alleen frustratie. Jij hebt als ondernemer immers ook kosten die je maakt en rekeningen die je moet betalen. Denk aan de huur van een bedrijfspand en materiaal. Of het betalen van salaris aan jouw personeel, als je dat hebt.

Blijven facturen lang onbetaald? Dan kan dat serieuze consequenties hebben voor de financiële gezondheid van jouw bedrijf. Bekijk onze 7 tips voor het omgaan met wanbetalers.

De wettelijke standaard betalingstermijn is 30 dagen.
De standaard betalingstermijn voor betaling van een factuur is volgens de wet 30 dagen als je geen specifieke betalingstermijn hebt vastgelegd. Daarom is het van belang dat je jouw betalingsvoorwaarden juridisch sterk en duidelijk opstelt.

In sommige gevallen mag je een kortere betaaltermijn kiezen. Zolang dit niet onredelijk nadelig is voor degene die moet betalen. En dit duidelijk in de overeenkomst staat.

2. Problemen met opdrachtgevers.

Betrouwbare zakelijke relaties zijn voor iédere beginnende ondernemer een grote wens. Toch gaat het zelfs met de meest betrouwbare opdrachtgevers nog wel eens mis. Denk aan een incompleet contract, waardoor de betalingstermijn bijvoorbeeld ontbreekt. Dat kan financiële gevolgen hebben. Er zijn namelijk geen concrete afspraken over de betaling gemaakt. Het wordt door Nederlandse ondernemers dan ook gezien als het 2e belangrijkste onderwerp om over te sparren. Laat je contract nalezen door een expert, om zo te voorkomen dat er belangrijke fouten in staan.

Tip: met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd voor financiële schade die jij als ondernemer bij anderen veroorzaakt. Bijvoorbeeld door een beroepsfout of verkeerd advies.

3. Foutief geleverde producten of diensten.

Het kan altijd gebeuren dat er, ondanks de beste intenties, iets misgaat met een product of dienst. Foutief geleverde producten of diensten is dan ook het 3e belangrijke gespreksonderwerp voor beginnende ondernemers: 18% van de ondervraagde ondernemers noemt het als grootste probleem.

Bij de verkoop van goederen en diensten tussen bedrijven vind je de algemene regels van koop in de algemene voorwaarden. Het is daarom belangrijk dat je algemene voorwaarden opstelt. Bescherm je bedrijf met goede algemene voorwaarden. Wil je hulp hierbij? Check dan onze juridische diensten. Hiervoor heb je geen rechtsbijstandverzekering nodig.

4. Geschillen met investeerders.

Het aantrekken van investeerders is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van een startende ondernemer. De meeste relaties met investeerders beginnen hoopvol. Toch kunnen er onenigheden ontstaan over aandelen, rendementen of strategische beslissingen.

Laat je investeringsovereenkomsten nakijken.
Om ervoor te zorgen dat een samenwerking harmonieus blijft, is het van belang dat je investeringsovereenkomsten áltijd laat nakijken door een juridische professional. In contracttaal kan er teveel misgaan: daarom ervaart 14% een geschil met een investeerder als belangrijkste reden om contact te zoeken met een jurist.

5. Problemen met leveranciers.

Terwijl investeerders en opdrachtgevers dus voor de nodige hoofdpijn kunnen zorgen, worden leveranciers als 5e belangrijkste onderwerp benoemd door ondernemers. Voor 11% is een probleem met een leverancier het grootste hoofdpijndossier.

Of het nu over een leveringstermijn gaat, over de kwaliteit van het product óf de betalingstermijn: zorg ervoor dat je alles goed afspreekt én vastlegt. Zo voorkom je problemen met leveranciers én bouw je aan een toekomstbestendig bedrijf.

Zo helpen onze deskundigen jou met juridische hulp bij een zakelijk conflict of juridisch advies.

  1. Kies voor een zakelijke rechtsbijstandverzekering.
    Dan ben je verzekerd voor juridische hulp bij toekomstige grote én kleine conflicten.
  2. Maak gebruik van onze juridische diensten.
    Heb je juridische hulp nodig bij het opstellen van een contract? Of ben je op zoek naar zakelijk juridisch advies? Dan kun je gebruikmaken van onze zakelijke juridische diensten. Hiervoor gelden vaste tarieven, zo betaal je alleen voor juridisch advies op het moment dat je dit nodig hebt.