Tips om je aansprakelijkheidsrisico als adviseur te beperken

Ondernemen betekent dat je niet bang bent om risico’s te nemen. Maar die risico’s wil je natuurlijk wel zo klein mogelijk maken. Als ondernemer in de adviserende dienstverlening loop je mogelijk extra risico op aansprakelijkheid door een beroepsfout. Gelukkig kun je veel doen om dit te voorkomen.

Beroepsfouten kunnen leiden tot vermogensschade

Als financieel of technisch adviseur werk je veilig achter een bureau. En dus is de kans op materiële schade of letselschade niet zo groot als bijvoorbeeld voor iemand die dagelijks op een bouwplaats staat. Maar op jouw accountantskantoor of architectenbureau kan een klein rekenfoutje wel tot flinke vermogensschade leiden bij een klant. Je opdrachtgevers verwachten dat jouw bedrijf genoeg vakkennis en ervaring in huis heeft om onnodige blunders te voorkomen. Gebeurt dat toch, dan kan je opdrachtgever je aansprakelijk stellen voor zijn vermogens- of adviesschade.

Met 4 praktische tips beperk je jouw aansprakelijkheidsrisico's

Waar mensen werken, worden nu eenmaal fouten gemaakt. Helemaal voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld, is dus nooit mogelijk. Wel zijn er stappen die je kunt nemen om het risico op een (hoge) schadeclaim te beperken. We geven je 4 praktische tips.

Tip 1: houd je vakkennis op peil

Dit kun je bijvoorbeeld doen door je aan te sluiten bij een branchevereniging. Om lid te worden, is een bepaald kennisniveau vereist. En om lid te blijven, moet je vaak bijscholing volgen. Zo weet je zeker dat je vakkennis op peil blijft. Bied ook je medewerkers cursussen en training aan, waarmee zij hun vakkennis op niveau houden. En zorg ervoor dat je elkaar binnen je team op de hoogte houdt van ontwikkelingen in jullie vakgebied. Maak dus tijd voor interne kennisdeling.

Tip 2: zet de opdracht helder op papier

Omschrijf de opdracht zo helder en compleet mogelijk in de offerte. Is dit wat je klant van jou verwacht? Een heldere opdrachtomschrijving vooraf kan veel ellende voorkomen als er later een discussie ontstaat over het eindresultaat. Vergeet daarbij ook vooral niet om te noemen welke werkzaamheden buiten de opdracht vallen.

Tip 3: zorg voor goede algemene voorwaarden

Laat het onderdeel aansprakelijkheid duidelijk aan bod komen in je algemene voorwaarden. Neem er bijvoorbeeld in op dat je aansprakelijk bent tot een bepaald bedrag. Dit kan een vast bedrag zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om de aansprakelijkheid te koppelen aan je vergoeding voor de opdracht. En laat je voorwaarden altijd juridisch toetsen als je ze zelf opstelt. Lees hoe je jouw bedrijf beschermt met goede algemene voorwaarden.

Tip 4: hanteer je algemene voorwaarden op de juiste manier

Als je een klant een aanbod doet, overhandig dan op hetzelfde moment ook je algemene
voorwaarden. Doe dit bij voorkeur persoonlijk. Breng je de offerte digitaal uit? Vermeld in de digitale offerte dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn en stuur deze direct mee. Vermeld ook in je offerte dat je dit doet en vraag je klant om te bevestigen dat hij ze ontvangen heeft. Als je een klant niet juist of niet op tijd informeert over je algemene voorwaarden, kan hij ze bij een eventueel geschil bij de rechter laten vernietigen. Geeft je opdrachtgever aan zijn eigen inkoopvoorwaarden te willen hanteren? Zorg er dan in ieder geval voor dat je goed weet wat hiervan voor jou de mogelijke gevolgen zijn. Laat je bij onduidelijkheid adviseren door een jurist.

Bedenk of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wel voldoende is

Ondernemers met een adviserend beroep kunnen door een beroepsfout dus vermogensschade veroorzaken. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering vergoedt deze schade niet. Sluit hiervoor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af als je denkt dat dit nodig is. Lees meer over de verschillen tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid.