Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Interpolis blijkt dat ondernemers en werknemers in het mkb de gevolgen van cybercriminaliteit zwaar onderschatten. Zo maakt een derde van de ondernemers (34%) zich weinig zorgen om zelf slachtoffer te worden, en denken ruim 4 op de 10 ondernemers (41%) dat hun bedrijf niet interessant genoeg is voor een cyberaanval. Ook blijkt dat veel ondernemers geen duidelijk beeld hebben van de kosten van een cyberaanval op hun onderneming. 1 op de 5 denkt dat de schade voor hun onderneming minder dan € 10.000,- per dag is, terwijl de daadwerkelijke kosten veel hoger kunnen uitvallen. Gemiddeld is dit € 300.000,- aan initiële kosten. Deze bedragen kunnen na verloop van tijd oplopen.
René Voets, directeur bedrijven bij Interpolis: 'Cyberdreigingen worden door ondernemers nog steeds flink onderschat, zowel qua financiële impact als op de bedrijfscontinuïteit. Dat is opvallend, want de kans op een geslaagde cyberaanval is 1.600 keer groter dan de kans op brand. Van dat inzicht lijken ondernemers niet op de hoogte te zijn.'