Uit het aanvullende onderzoek dat Motivaction deze week in opdracht van Interpolis uitvoerde onder 400 ondernemers blijkt dat slechts één op de vijf (22%) ondernemers van mening is dat het gepresenteerde kabinetsbeleid perspectief biedt voor het verlagen van regeldruk voor ondernemers. Dat staat in schril contrast met het belang dat ondernemers toekennen aan dit onderwerp, zo blijkt uit de meest recente BedrijvenMonitor van Interpolis. Hierin pleit ruim drie op de vijf (61%) ondernemers voor minder regeldruk.
Uit diezelfde BedrijvenMonitor blijkt tevens dat ondernemers vooral last hebben van frequente wijzigingen in regelgeving, met name rond privacy (AVG), schijnzelfstandigheid en milieuwetgeving. Dit verhoogt de administratieve lasten en maakt het moeilijker om aan de regels te voldoen.
Ook wijzen Nederlandse ondernemers op het belang van het op niveau houden van de koopkracht. De inflatie en recessie zorgen voor stijgende kosten en een verminderde koopkracht bij consumenten, wat leidt tot minder omzet en winst voor bedrijven. 22% van de ondernemers vindt daarom het op peil houden van de koopkracht een belangrijke pijler voor het kabinet. Naast regeldruk en de koopkracht, maken ondernemers zich vooral zorgen over de thema’s zorg, woningmarkt en immigratie.
René Voets, directeur bij Interpolis: "Het nieuwe kabinet belooft de regeldruk voor ondernemers te verminderen, maar dit zal moeten blijken uit de praktijk. Ondernemers kunnen zich ondertussen wapenen tegen deze uitdagingen door te investeren in automatisering, digitalisering en duurzame bedrijfsmodellen. Technologieën zoals AI en automatisering kunnen helpen om efficiënter te werken en kosten te besparen.”