Na een aantal koudere maanden hebben we weer mooi vaarweer in het vooruitzicht. De zon schijnt vaker en je bent klaar om het water op te gaan. Maar voordat je gaat varen is het belangrijk dat de boot er ook helemaal klaar voor is. De juiste voorbereiding en onderhoud aan je boot en buitenboordmotor zijn belangrijk om de kans op schade te verkleinen.
Voordat je het water op gaat is het belangrijk om het onderwaterschip (het deel van het schip dat zich onder water bevindt) goed na te gaan. Dit doe je door de afsluiters, antifouling en anodes te controleren op de juiste conditie en werking.
Controleer jaarlijks de afsluiters op slijtage.
Afsluiters kunnen door corrosie namelijk niet meer goed functioneren. Inspecteer de afsluiters op roestplekken en scheurtjes. Kom je deze tegen? Laat dan de afsluiters vervangen. Passchier kwam de afgelopen 2 maanden zeker 10 boten tegen die gezonken zijn omdat de afsluiters niet op orde waren. 'Dit is vooral een aandachtspuntje bij oudere schepen. Voor de nieuwere schepen zijn er nieuwe normen. Maar er varen nog zat motorkruisers rond die hier niet aan voldoen.'
Kijk of je boot een nieuwe laag antifouling nodig heeft.
Dit is een verflaag die het gedeelte van de boot onder de waterlijn beschermt. In het water klampen algen, mosselen en schelpjes zich vast aan je boot als hij stilligt. Dit kan de lak van je boot behoorlijk beschadigen. Let op: verven die geschikt zijn voor boven water zijn bijna nooit geschikt voor onder water en vice versa. Houd ook rekening met het materiaal van de boot. Een polyester boot verven is niet hetzelfde als het verven van een stalen boot.
Bij de start van het vaarseizoen is het misschien wel tijd voor nieuwe anodes.
Deze kleine stukjes metaal beschermen je boot tegen corrosie. De anodes worden in het water flink aangetast. Hierdoor beschadigt de rest van je boot niet. Het is tijd voor nieuwe anodes als meer dan de helft is versleten.