Met een overheid die als doel heeft de autorijdende bevolking in 2030 aan de elektrische auto te krijgen, is het zaak daar iets tegenover te zetten. Zonder schroom rijden op stroom, is het devies. Dus werd SEPP in het leven geroepen: Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Deze 12 dingen moet je daarover weten.
Voor de aanschaf en private lease van nieuwe elektrische auto's met een cataloguswaarde tussen € 12.000,- en € 45.000,-. Maar ook voor tweedehands elektrische auto's. Voor dat laatste is de subsidiepot gevuld tot 29,4 miljoen, wat ook betekent dat de tegemoetkoming een stuk lager ligt. Waar je bij een nieuwe auto € 2.950,- kunt terugkrijgen, is dat bij gebruikte elektrische auto's € 2.000,-.
De aanschafsubsidie is er écht alleen voor particulieren. Ondernemers kunnen er geen gebruik van maken. Ook werknemers die via hun werkgever een elektrische auto leasen en daarvoor minder bijtelling betalen komen niet in aanmerking.
LET OP: Er is kans dat de catalogusprijs (inclusief btw, bpm en opties) door de keuze van uitvoering of opties van de auto meer dan € 45.000,- bedraagt. De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de auto die geldt op de datum dat het kenteken is afgegeven. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) controleert na tenaamstelling in het kentekenregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) of de elektrische personenauto aan deze voorwaarde voldoet.
Je kunt vanaf 9 januari 2024 subsidie aanvragen. De SEPP-subsidie is direct na het sluiten van de koopovereenkomst aan te vragen bij de RVO. Je krijgt alleen toegang met een DigiD. Verder moet je het onderstaande op orde hebben: