Brillenglazen of lenzen tot 18 jaar op medische indicatie

Vergoeding 2025
Vergoeding 2024

Heeft uw kind brillenglazen of contactlenzen nodig op medische indicatie? Bij Interpolis krijgt u hiervoor een vergoeding. Het gaat om brillenglazen of lenzen wanneer daar een medische indicatie voor is, bijvoorbeeld een groot verschil tussen linker- en rechteroog of zuivere accommodatieve esotropie. Voor een gewone bril of contactlenzen is er de vergoeding brillen en contactlenzen.

Kies een verzekering om uw vergoeding te bekijken
Interpolis ZorgActief

100%

Eigen bijdrage

U betaalt € 64 per lens of brillenglas eigen bijdrage. Voor lenzen die u korter dan een jaar gebruikt en brillenglazen betaalt u maximaal € 128 per kalenderjaar.

Eigen risicoU betaalt geen eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

  • voor kinderen die een zuivere accommodatieve esotropie hebben (in geval van een bril)
  • een groot verschil in afwijking hebben tussen linker- en rechteroog (meer dan 4 dioptrieën)
  • sterk bijziend zijn (meer dan -6 dioptrieën)
  • een afwijking van meer dan 10 dioptrieën hebben
  • geopereerd zijn aan een lensafwijking
  • sterke cilindervorming hebben (vanaf 4 dioptrieën)

Wat krijgt u vergoed?

  • lenzen wanneer daar een medische indicatie voor is
  • brillenglazen en filterglazen wanneer het dragen van lenzen niet de voorkeur heeft. Een kind geeft vaak de voorkeur aan een bril. Er is wel een medische indicatie voor lenzen nodig.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • brillenglazen en lenzen als daar geen medische indicatie voor is
  • een brilmontuur

U krijgt misschien wel een vergoeding uit uw aanvullende verzekering vanuit de vergoeding brillen en contactlenzen.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker.

U heeft toestemming nodig

  • voor de brillenglazen
  • voor de lenzen als u naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat.
  • voor de lenzen als u deze sneller vervangt dan de gebruikstermijn die er voor staat.

Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Soms moet u zelf toestemming aanvragen. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar:

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Of voor lenzen op medische indicatie.

Interpolis ZorgActief

100%

ZonderMeergeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

U betaalt € 64 per lens of brillenglas eigen bijdrage. Voor lenzen die u korter dan een jaar gebruikt en brillenglazen betaalt u maximaal € 128 per kalenderjaar.

Eigen risicoU betaalt geen eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

  • voor kinderen die een zuivere accommodatieve esotropie hebben (in geval van een bril)
  • een groot verschil in afwijking hebben tussen linker- en rechteroog (meer dan 4 dioptrieën)
  • sterk bijziend zijn (meer dan -6 dioptrieën)
  • een afwijking van meer dan 10 dioptrieën hebben
  • geopereerd zijn aan een lensafwijking
  • sterke cilindervorming hebben (vanaf 4 dioptrieën)

Wat krijgt u vergoed?

  • lenzen wanneer daar een medische indicatie voor is
  • brillenglazen en filterglazen wanneer het dragen van lenzen niet de voorkeur heeft. Een kind geeft vaak de voorkeur aan een bril. Er is wel een medische indicatie voor lenzen nodig.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • brillenglazen en lenzen als daar geen medische indicatie voor is
  • een brilmontuur

U krijgt misschien wel een vergoeding uit uw aanvullende verzekering vanuit de vergoeding brillen en contactlenzen.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker.

U heeft toestemming nodig

  • voor de brillenglazen
  • voor de lenzen als u naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat.
  • voor de lenzen als u deze sneller vervangt dan de gebruikstermijn die er voor staat.

Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Soms moet u zelf toestemming aanvragen. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar:

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Of voor lenzen op medische indicatie.

Interpolis ZorgActief

100%

MeerZekergeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

U betaalt € 64 per lens of brillenglas eigen bijdrage. Voor lenzen die u korter dan een jaar gebruikt en brillenglazen betaalt u maximaal € 128 per kalenderjaar.

Eigen risicoU betaalt geen eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

  • voor kinderen die een zuivere accommodatieve esotropie hebben (in geval van een bril)
  • een groot verschil in afwijking hebben tussen linker- en rechteroog (meer dan 4 dioptrieën)
  • sterk bijziend zijn (meer dan -6 dioptrieën)
  • een afwijking van meer dan 10 dioptrieën hebben
  • geopereerd zijn aan een lensafwijking
  • sterke cilindervorming hebben (vanaf 4 dioptrieën)

Wat krijgt u vergoed?

  • lenzen wanneer daar een medische indicatie voor is
  • brillenglazen en filterglazen wanneer het dragen van lenzen niet de voorkeur heeft. Een kind geeft vaak de voorkeur aan een bril. Er is wel een medische indicatie voor lenzen nodig.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • brillenglazen en lenzen als daar geen medische indicatie voor is
  • een brilmontuur

U krijgt misschien wel een vergoeding uit uw aanvullende verzekering vanuit de vergoeding brillen en contactlenzen.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker.

U heeft toestemming nodig

  • voor de brillenglazen
  • voor de lenzen als u naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat.
  • voor de lenzen als u deze sneller vervangt dan de gebruikstermijn die er voor staat.

Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Soms moet u zelf toestemming aanvragen. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar:

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Of voor lenzen op medische indicatie.

Interpolis ZorgActief

100%

ZonderZorgengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

U betaalt € 64 per lens of brillenglas eigen bijdrage. Voor lenzen die u korter dan een jaar gebruikt en brillenglazen betaalt u maximaal € 128 per kalenderjaar.

Eigen risicoU betaalt geen eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

  • voor kinderen die een zuivere accommodatieve esotropie hebben (in geval van een bril)
  • een groot verschil in afwijking hebben tussen linker- en rechteroog (meer dan 4 dioptrieën)
  • sterk bijziend zijn (meer dan -6 dioptrieën)
  • een afwijking van meer dan 10 dioptrieën hebben
  • geopereerd zijn aan een lensafwijking
  • sterke cilindervorming hebben (vanaf 4 dioptrieën)

Wat krijgt u vergoed?

  • lenzen wanneer daar een medische indicatie voor is
  • brillenglazen en filterglazen wanneer het dragen van lenzen niet de voorkeur heeft. Een kind geeft vaak de voorkeur aan een bril. Er is wel een medische indicatie voor lenzen nodig.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • brillenglazen en lenzen als daar geen medische indicatie voor is
  • een brilmontuur

U krijgt misschien wel een vergoeding uit uw aanvullende verzekering vanuit de vergoeding brillen en contactlenzen.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. U vindt gecontracteerde leveranciers in onze Zorgzoeker.

U heeft toestemming nodig

  • voor de brillenglazen
  • voor de lenzen als u naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat.
  • voor de lenzen als u deze sneller vervangt dan de gebruikstermijn die er voor staat.

Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Soms moet u zelf toestemming aanvragen. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar:

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Of voor lenzen op medische indicatie.

Hulp nodig?

Bel onze zorglijn
Wij helpen je graag.
Wij helpen je graag met alle vragen rondom je zorgverzekering.
WhatsApp
Wij helpen je graag.
Stel je vraag over je zorgverzekering. Via WhatsApp delen we geen medische en financiële gegevens. 
Zorgkosten declareren
Eenvoudig online.
Upload eenvoudig je rekening in de Interpolis Zorg app of in Mijn Zorggebruik. Hier zie je ook alles rondom jouw zorgverzekering.
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland.