Zorgkosten declareren

Bij Interpolis hoef je niet lang te wachten op je geld. Heb je een rekening gekregen voor zorgkosten? Je zorgkosten kun je op 3 manieren declareren: met de Interpolis Zorg app, online via Mijn Zorggebruik, of per post. 

Goed om te weten: stuur je je rekening per post? Dan betalen we binnen 10 werkdagen.

Via de app declareren

  1. Download de Interpolis Zorg app.
  2. Upload een foto van je rekening in de app.
  3. De volgende werkdag staat het geld al op je rekening.

Online declareren

  1. Log veilig in met DigiD in Mijn Zorggebruik.
  2. Upload je rekening in Mijn Zorggebruik.
  3. De volgende werkdag staat het geld al op je rekening.

Veelgestelde vragen

Hoe stuur ik een rekening in?

Je zorgkosten kun je op 3 manieren declareren. Met de Interpolis Zorg app, online via Mijn Zorggebruik of per post.

In Mijn Zorggebruik kan je eenvoudig online je rekening indienen. Er volgt een stappenplan waarin je leest wat je van ons kan verwachten. En je hebt de mogelijkheid om direct nog een declaratie in te dienen. 

In het Zorgkosten overzicht vind je alle ingediende declaraties terug. Van jezelf of van de zorgverlener. Je ziet daar ook de stand van je eigen risico. Je kunt ook declareren met de Interpolis Zorg app. Zo heb je altijd en overal inzicht in je verzekering en kun je eenvoudig een foto uploaden van de rekening met je telefoon. 
 
Voor het declareren van sommige rekeningen heb je een ingevuld declaratieformulier nodig. Deze formulieren vind je onderaan deze pagina. Alle declaratieformulieren zijn in pdf-formaat. Je kunt een ingevuld declaratieformulier samen met jouw rekening(en) online insturen via Mijn Zorggebruik of de Interpolis Zorg app.

Welke gegevens kan ik inzien in Mijn Zorggebruik?

  • je polisgegevens, zoals je basis- en eventuele aanvullende verzekeringen
  • hoeveel premie je maandelijks betaalt
  • je persoonlijke gegevens
  • persoonlijke gegevens van eventuele meeverzekerden op je polis
  • je totale zorgkosten
  • de stand van je eigen risico
  • welke rekeningen jij of de zorgverlener instuurde en of je wel of geen vergoeding ontvangt

Waarom moet ik voor Mijn Zorggebruik inloggen met DigiD en sms-controle?

We begrijpen dat de extra controle via de DigiD app of sms voor jou meer tijd kost. Deze extra controle is nodig, zodat alleen jij jouw persoonlijke gegevens kunt zien en wijzigen. Je logt in Mijn Zorggebruik altijd in met 2 stappen. Als 1e stap gebruik je DigiD (gebruikersnaam en wachtwoord). Daarna krijg je een sms als extra controle of log je in via de DigiD app. Deze manier van inloggen is bij alle zorgverzekeraars gelijk. DigiD is een beveiligde inlogmethode die door de overheid is bepaald. 

Hoe snel na ontvangst van mijn zorgnota moet ik mijn rekening indienen?

Stuur je nota’s na ontvangst zo snel mogelijk naar ons toe. Let op: declareer je jouw nota’s later dan 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin je bent behandeld? Dan krijg je mogelijk een lagere vergoeding. Declareren kan tot 3 jaar na de behandeldatum of levering van zorg. Daarna betalen wij de nota niet meer.

Kan ik tandartskosten declareren?

Bijna alle tandartskosten tot 18 jaar worden vergoed uit de basisverzekering, zoals controles, gaatjes en het trekken van tanden en kiezen. Na je 18e worden kosten voor de tandarts niet vergoed uit de basisverzekering, behalve in bijzondere gevallen als er een ernstige (ontwikkeling)stoornis of afwijking van de mond is. 

Wil je verzekerd zijn voor tandartskosten? Dan kun je daarvoor een aanvullende (tand)verzekering voor afsluiten:
  • Bij ZorgCompact kun je 1 aanvullend pakket kiezen, inclusief tandverzekering. Je krijgt dan 1 keer per jaar controle en gebitsreiniging vergoed. Ook zijn tandartskosten bij een ongeval tot € 10.000,- verzekerd.
  • Bij ZorgActief kun je de aanvullende verzekering GebitActief afsluiten. Je kiest dan tussen 3 bedragen. De zorg die je krijgt is gelijk. Het verschil zit in het bedrag dat je maximaal per jaar vergoed krijgt voor controle en behandelingen. Inclusief herstel van je gebit na een ongeval tot € 10.000,-. Lees meer over de tandartsverzekering.

Waarom zie ik geen gegevens van medeverzekerden op mijn zorgverzekering?

De verzekeringnemer is de persoon die de verzekering bij Interpolis heeft afgesloten. Die kan gegevens van zichzelf en medeverzekerden inzien en wijzigen. Medeverzekerden kunnen alleen hun eigen gegevens inzien en wijzigen.

De verzekeringnemer kan het zorgverbruik van medeverzekerden van 12 jaar en ouder niet bekijken. Dat heeft te maken met privacywetgeving. De medeverzekerde moet de verzekeringnemer machtigen om het zorgverbruik te mogen wijzigen of bekijken.

Hoe zeg ik mijn zorgverzekering op?

Jouw verzekering kunnen wij stoppen per 1 januari. Je kunt de opzegging aan ons doorgeven tot uiterlijk 31 december. Ontvangen wij je opzegging na 31 december? Dan kunnen we je zorgverzekering pas stoppen per 1 januari van het volgende jaar. In sommige gevallen mag je ook tussentijds je zorgverzekering opzeggen.

Hoe wijzig ik mijn zorgverzekering?

Wijzigingen geef je door van half november tot en met uiterlijk 31 december. Je zorgverzekering wijzigt dan per 1 januari. Dit is wettelijk bepaald. Dit geldt ook voor de keuze van je vrijwillig eigen risico. Je aanvullende verzekering of tandverzekering wijzig je uiterlijk tot en met 31 januari. Doe dit eenvoudig via de Rabo App of Rabobank Online Bankieren.

Heb je al een Interpolis Zorgverzekering en wil je overstappen naar een andere basiszorgverzekering van Interpolis per 1 januari? Dan sluit je een nieuwe zorgverzekering af via de Rabobank. Je oude zorgverzekering wordt opgezegd, hiervoor hoef je niets te doen. 

Kan ik mijn zorgkosten ook declareren via de post?

Ja, met een ZorgActief polis kun je de rekening ook per post versturen. Stuur ons de originele nota. Maak voor jezelf een kopie van je nota. Vermeld in de rechterbovenhoek van de nota je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en relatienummer. Een declaratie per post duurt 10 werkdagen. Stuur de nota naar:

Interpolis Zorg
Afdeling Declaratieservice 
Postbus 70001 
3000 KB Rotterdam

Heb je een ZorgCompact polis? Dan kun je alleen digitaal je zorgkosten declareren.

Hoe declareer ik buitenlandse zorgkosten?

Je hebt zorgkosten gemaakt in het buitenland. Met dit formulier kun je die kosten declareren. Keuren we jouw declaratie goed? Dan betalen we binnen 12 werkdagen uit.


Goed om te weten als je buitenlandnota’s declareert:

  • Vraag je zorgverlener om een nota met daarop duidelijke informatie over jouw behandeling. Je betaalt net als bij zorg in Nederland eigen risico over je zorgkosten die wij uit de basisverzekering betalen.
  • Wij gebruiken de dagelijkse omrekenkoers zoals de Europese Centrale Bank deze publiceert. Wij hanteren de koers die gold op de factuurdatum van je nota.
  • Wij ontvangen bij voorkeur nota's in het Nederlands, Frans, Duits, Engels of Spaans. Als wij het noodzakelijk vinden, kunnen wij je vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten betalen wij niet.
  • Heb je recht op een vergoeding en betalen wij je? Dan krijg je de kosten van zorg in euro’s betaald. Wij betalen altijd aan jou (verzekeringnemer) op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Dit moet een rekeningnummer zijn van een bank die in Nederland gevestigd is.

Bekijk de vergoedingen voor zorgkosten in het buitenland.