Hoe zorg je voor je bedrijf, je mensen én jezelf in een crisis?

Thijs Launspach is psycholoog en stress-deskundige. Als zzp’er zag hij bedrijven en ondernemers om zich heen geraakt worden door de coronacrisis. In dit artikel deelt hij tips over hoe je tijdens een crisis goed zorgt voor je bedrijf, je mensen én jezelf.

Voor veel ondernemers is deze crisis vooral een oefening in op de handen zitten

Wel wíllen werken, maar het niet mógen als ondernemer is dat het vervelendste wat er is. Of je nu eigenaar van een kleine of grote onderneming bent, of werkt als zzp’er. In deze tijd is het extra belangrijk om goed na te denken over hoe je je bedrijf gezond kunt houden, zonder dat het ten koste gaat van je eigen gezondheid.

Zorg voor overzicht

Het opnieuw opstarten van je onderneming is een onzekere fase. Houd daarom overzicht, bedenk goed welke stappen je eerst zet en straal rust uit naar je klanten of eventuele werknemers. Het kan aantrekkelijk zijn om je gelijk voor 120% in het werk te storten, maar als bedrijfseigenaar moet je ook de lange lijnen in de gaten houden. Bepaal dus een strategie en zorg voor voldoende tijd in je week voor het denkwerk. Het gaat misschien tegen je intuïtie als ondernemer in, maar hier geldt: éérst denken, dan pas doen. Hiermee creëer je rust. 

Zet in op wendbaarheid

De wereld is veranderd. Dit vraagt van jou als ondernemer dat je meebeweegt. Het betekent dat je jezelf het beste flexibel op kunt stellen. Ga er niet vanuit dat de behoefte van je klanten hetzelfde zal zijn als voor de crisis. Denk in plaats daarvan proactief na over hoe je het beste inspeelt op wat je klanten van je nodig hebben. Nu en in de toekomst. Ben je als onderneming wendbaar, dan ben je minder kwetsbaar in een veranderende markt.
4 ondernemers die samen aan het brainstormen zijn bij een whiteboard met post-its

Verzin een plan B

Inmiddels weet je als ondernemer dat de wereld er plotseling heel anders uit kan zien. Denk dus ook na over hoe je je kunt voorbereiden op een volgende crisissituatie. Welke stappen kun je zetten om in een volgende crisissituatie wél door te kunnen met je bedrijf? Als je deze vraag weet te beantwoorden, ben je goed voorbereid.

Richt je op wat het meest oplevert

Op een akker levert 20% van de planten vaak 80% van de opbrengst op. In het portfolio van een belegger zorgt gemiddeld 20% van de aandelen voor 80% van de winst. Deze natuurwet vind je ook terug in je bedrijf: vaak zorgt 20% van je bedrijfsactiviteiten (of van de klanten) voor 80% van de winst. Dit zijn de activiteiten waar je het beste op kunt richten als ondernemer. Breng focus aan. Bedenk je welke taken het allermeest opleveren en besteed daar nu de meeste tijd en energie aan. De andere 80% komt wel, later.

Wees zuinig op jezelf

Je kunt weer ondernemen! Des te aantrekkelijker om weer volle bak vooruit te gaan. Je zult echter niet de enige ondernemer zijn die zichzelf na een doorstart keihard tegenkomt. Om ervoor te zorgen dat je het niet alleen de komende maanden, maar ook de komende jaren volhoudt, is het nodig om zuinig op jezelf te zijn. Houd je stressniveau in de gaten, zorg voor hersteltijd en doseer je werkuren. Dit is de enige manier om het beste uit jezelf te (blijven) halen!


Ervaar je toenemende stress nu je nóg meer ballen tegelijkertijd in de lucht moet houden? Wij willen je daarbij helpen. Bespreek met een van de deskundige en erkende psychologen van HeyCoach waar je tegenaan loopt.
Interpolis onderzoekt elke maand het ondernemersklimaat
Ruim 500 zzp'ers en mkb'ers werken mee aan de Interpolis BedrijvenMonitor. Zij krijgen elke maand vragen en stellingen voorgelegd. Onder andere over kansen, bedreigingen en investeringsbereidheid. Maar ook over hun mening over andere actuele onderwerpen.
Thijs Launspach (@thijslaunspach) is psycholoog en stress-deskundige. Hij schreef onder meer de boeken Fokking Druk (2018) en Werken met Millennials (2019).