Veel ondernemers kampen met een personeelstekort. Zeker in de horecasector. Topkok Ron Blaauw vertelt waarom het juist in deze tijd extra belangrijk is om bestaand personeel gezond én gemotiveerd te houden.
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Daar helpt Interpolis je graag bij. In de serie ‘Onderneming van betekenis’ staan uitdagingen centraal waar jij als ondernemer mee te maken hebt.
Ron Blaauw praat met Sacha de Boer over hoe hij zijn personeel gezond en gemotiveerd houdt in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en NRC: 'Onderneming van betekenis'.
Eind 2021 waren er in Nederland voor het eerst in lange tijd meer vacatures dan werkzoekenden, meldde het CBS. Met name in de techniek, de zorg en de horeca is de arbeidsmarkt krap. Door de extra druk op huidige medewerkers, kampt 1 op de 6 medewerkers (17%) met langdurige burn-out klachten, vaak met verzuim tot gevolg. Dat blijkt ook uit de Interpolis BedrijvenMonitor: een hoge werkdruk bij medewerkers en een hoog verzuimpercentage staan in de top 3 van zorgen over personeel. Maar liefst 53% van de mkb’ers geeft daarom aan van plan te zijn om te investeren in personeel, om hun mensen gemotiveerd, gezond én binnenboord te houden.
Topchef Ron Blaauw herkent de uitkomsten van de BedrijvenMonitor. Hij runt in de regio Amsterdam 4 restaurants, een cateringproductiekeuken en een Kookstudio, met samen 200 medewerkers. Om medewerkers te binden én te behouden, startte hij 5 jaar geleden het Ron Blaauw College, een eigen interne opleiding in zijn Kookstudio. Samen met het UWV stoomt hij daar mensen met allerlei achtergronden binnen 13 weken klaar tot basiskok, mét baangarantie.
Daarnaast begeleidt Ron zijn mensen met hulp van een mental coach. 'Wij werken veel met jonge mensen die wonen en leven in de grote stad en die niet altijd de beste aanloop hebben. Ze voelen veel prestatiedruk en de verleidingen van uitgaan, drank en drugs zijn groot. En ze willen te veel in 24 uur stoppen, waarbij werk niet altijd de hoogste prioriteit heeft. Dan is goede begeleiding nodig. We willen voor onze mensen een baken van rust en vertrouwen zijn. Een club waar je je veilig en gewaardeerd voelt. Zoals Louis van Gaal zegt: 'Je moet een team zijn, met een sfeer waarin mensen graag voor je werken'.'
Ook met goede voorwaarden probeert Ron zijn medewerkers te motiveren. 'Ze krijgen bij ons extra's zoals eten van de zaak, fitnessabonnementen, e-bike lease, woonruimtebemiddeling, incentives voor extra uren én een bonus bij langer dienstverband.' Daardoor zijn de loonkosten wel zo'n 10% hoger, maar, stelt Ron, daar krijgt hij beter gemotiveerde en trouwe medewerkers voor terug. En een lager verloop dan ergens anders in de horeca.'
Kleinigheidjes hou je volgens de chef altijd: 'Vooral het inroosteren blijft een enorme puzzel, met last minute afzeggingen. Ook op tijd komen blijft moeilijk voor ze. De regel is: kom je te laat, dan trakteer je op taart. Dat helpt. Maar ik zie nog wel te vaak taart in de keuken.'
'Het is fantastisch om te zien wat Ron Blaauw doet voor zijn personeel', zegt Hans Zuidema, expert Inkomensverzekeringen en Duurzame Inzetbaarheid bij Interpolis. 'Voor kleine ondernemers is dit niet altijd mogelijk. Toch raad ik ook hen aan om een groeipad uit te stippelen voor hun werknemers waar mogelijk. Hierdoor vergroot je de loyaliteit van je medewerkers en kun je ze voor langere tijd aan je binden.'
Naast je medewerkers perspectief bieden, is het volgens Hans ook heel belangrijk om oprechte interesse in je medewerkers te tonen. Ook buiten werk. 'Als je weet wat er thuis speelt, kun je hier op tijd op inspringen. Als er bijvoorbeeld spanningen zijn door ziekte, kinderen of de financiële situatie. Een medewerker bijvoorbeeld 1 uur later op het werk laten komen zodat het thuis goed loopt, levert veel meer op dan een uitgebluste medewerker die op een gegeven moment uitvalt.'
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dik Nicolai.