Robert Eenhoorn van AZ nadat het stadiondak instortte: 'Je hoeft het als leider niet alleen te doen'

Op een stormachtige zomerdag stort het dak van het stadion van voetbalclub AZ in. Gelukkig was er niemand aanwezig toen het gebeurde, maar als algemeen directeur moet je dan aan de bak. Robert Eenhoorn vertelt over alle beslissingen die volgden en het belang van goed advies.

In de serie 'Crisis de Baas' vertellen ondernemers over leiderschap in turbulente tijden: wat doe je als alles opeens op zijn kop komt te staan? De BNR reeks 'Crisis de Baas' is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.

Het interview met Robert Eenhoorn liever beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: 'Crisis de baas'.


En toen stortte het dak in

De algemeen directeur van AZ was met zijn familie uit eten toen hij via WhatsApp foto’s ontving van zijn gehavende Alkmaarse voetbalstadion. Een grap, dacht hij, totdat hij zag dat hij ook oproepen had gemist van de veiligheidscoördinator.

Gelukkig was er niemand aanwezig toen het gebeurde

'Het eerste wat me te binnen schoot was dat we niet thuis speelden dat weekend. Het was geen wedstrijddag. En ook niet de dag voorafgaand aan een wedstrijddag, want dan zijn er ook altijd mensen met de voorbereidingen bezig. Tegelijkertijd weet je dat er alsnog iemand kon hebben gelopen.'

Nadat hij zelf direct naar het stadion was gespoed en een kijkje had genomen, wist Eenhoorn direct wat hem te doen stond: mensen met expertise opzoeken die de feiten boven tafel konden krijgen zodat er juiste beslissingen konden worden genomen.

Je hoeft het als leider niet alleen te doen

Ondanks dat hij als algemeen directeur het gezicht van de club is, realiseerde hij zich dat hij het niet allemaal zelf hoefde te kunnen en weten: 'In crisissituaties wil je snel zijn met de feiten en langzaam met vingerwijzen. Voordat je gaat praten wil je de goeie mensen ernaar laten kijken en weten hoe het precies zit. Soms kan je dat zelf, maar in dit soort situaties heb je hulp nodig.'

Duidelijk was dat ze hoe dan ook zelf gedegen onderzoek wilden doen. 'Je wil graag weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Voetbal is belangrijk in de voetbalwereld, maar uiteindelijk staat er natuurlijk maar één ding bovenaan en dat is veiligheid. Als bezoeker wil je niet naar boven hoeven kijken en je afvragen of dat wel goed zit.'

Waar gingen de komende wedstrijden gespeeld worden?

Los van het stadion dat moest worden opgeknapt, was er de uitdaging van de wedstrijden die op de kalender stonden. Een paar dagen later moest AZ alweer thuis spelen voor de Europacup.

Binnen korte tijd werd er een overeenkomst met ADO Den Haag getroffen en mocht AZ hun stadion gebruiken. De Haagse ploeg speelde bijna altijd uit wanneer de Alkmaarders thuis speelden. 'Daarbij ligt daar kunstgras dat niet kan worden overbelast, en toonden resultaten van eerdere jaren aan dat AZ het daarop aardig deed', lacht de algemeen directeur. 

Voor de supporters werd goed gezorgd. Er werden bussen geregeld die hen naar de wedstrijden brachten en weer terug, betaald door de club.

Niet alleen oplossen maar ook verbeteren

Uiteindelijk werd duidelijk dat een scheur in een slecht gemaakte lasverbinding ervoor zorgde dat het dak van het AZ-stadion was ingestort. Het bouwbedrijf dat het had aangelegd bleek failliet, dus daar viel niet veel meer te halen.

Het had weinig zin om daar veel tijd en energie in te stoppen, vervolgt de algemeen directeur. Daarnaast wilde hij niet alleen de situatie oplossen, maar ook iets verbeteren. 'Wat als mensen zich niet alleen veiliger zouden voelen, maar hun stadionbezoek ook plezieriger werd?'

Het leidde ertoe dat Eenhoorn duidelijke doelen stelde. Dat is ook een van de manieren waarop hij zichzelf scherp en gemotiveerd houdt, deelt hij.

Volledige dak werd vervangen

Het meest ingrijpende besluit dat hij moest nemen is om het volledige dak te vervangen. Iedere millimeter van de bestaande staalconstructie checken zou een onbeheersbaar proces worden en daarbij had hij geen zin in eventuele extra buizen en staal dat overdwars zou lopen.

'Uiteindelijk zou dat allemaal heel veilig zijn, maar wat ik wil is dat een supporter binnenkomt en naar boven kijkt en zegt: daar ga ik onder zitten. Dat er bij wijze van spreken een Boeing op kan landen.'

Achterban waardeert aandacht vanuit de club

De waardevolle relatie tussen de club en de supporters is te merken aan het percentage dat afzag van financiële compensatie die de voetbalclub vanwege de coronacrisis aanbood. Liefst 80% wilde geen geld voor het niet kunnen bijwonen van wedstrijden door de maatregelen.

Eenhoorn: 'Ik denk dat het komt doordat we alles eraan hebben gedaan om het de supporters zo gemakkelijk mogelijk te maken en dat zij dat ook zagen, dat we het zo goed mogelijk wilden oplossen. In contact blijven met de achterban is heel belangrijk.'

Het vervangen van het dak was niet verzekerd, maar samen met hoofdsponsor AFAS - van wie AZ nota bene net het stadion in eigendom had genomen - kwamen ze er financieel toch uit. Uiteindelijk zijn er zelfs 2.000 plekken bijgekomen, die bijdragen aan het verdienmodel. Ook is al rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen.

Gemeente onder druk van social media

Zijn sterkste moment als leider was naar eigen zeggen het stukje 'powerplay' naar de gemeente toe, aldus de algemeen directeur.  'Het was het moment dat we weer veilig in het stadion konden spelen, maar de gemeente toch weer nieuwe dingen naar voren haalden die dat belemmerden.'

'Het algehele gevoel was dat het niet om veiligheid ging, maar om het gegeven dat ze op dat moment gewoon die wedstrijd niet wilden hebben. Nou ja, dan ga je een andere weg bewandelen.' Robert Eenhoorn vertelt hoe hij, in overleg, besloot om de situatie via hun eigen social media-kanaal kenbaar te maken.

'Toen is de zaak in een stroomversnelling geraakt en hoefden we nog maar een paar simpele dingen op te lossen. Zo konden we uiteindelijk toch op 15 december weer die eerste thuiswedstrijd tegen Ajax spelen.’

Het spel met de media dat je leert spelen

Hij verduidelijkt dat je natuurlijk zoveel mogelijk aan de vergadertafel wil oplossen: 'Maar dit keer kon het niet anders.' En ondanks het feit dat hij dit soort ingrijpende beslissingen nooit in zijn eentje neemt, weet hij ook dat hij de eindverantwoordelijke is en het gezicht dat vervolgens weer antwoorden zal moeten geven op de vervolgvragen.

Hij lacht: 'Mensen willen snelle resultaten en nog sneller quotes. Maar als je je hele leven al in de sport zit, weet je dat spel met de media te spelen. Ondanks dat de verleiding soms heel groot is, vertel je alleen wat je wilt vertellen. Dat leer je wel, hoor.'
Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is
De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met crisis in hun bedrijf. In deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.