‘Het is een ongelofelijk leerzaam jaar geweest’ zegt directeur Camille Oostwegel jr. van de luxe hotelgroep Oostwegel Collection

Van Château St. Gerlach tot Kasteel Neercanne: het zuiden van Limburg vormt een prachtig decor voor de luxehotels van het familiebedrijf Oostwegel Collection. Maar ondanks dat ze open zijn, is het er angstvallig stil. Hoe is dit voor directeur Camille Oostwegel jr., die nét voor de crisis de leiding overnam van zijn vader?

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.

Eigenaar van luxe hotels en restaurants gevestigd in rijksmonumenten

In 2016 werd Camille Oostwegel jr. mede-directeur van het Zuid-Limburgse familiebedrijf, dat eigenaar is van unieke hotels en restaurants in het luxesegment. De locaties zijn ook nog eens gevestigd in imposante rijksmonumenten, van kastelen en een herenboerderij tot een voormalig kloostercomplex. Op 1 januari 2020 nam hij het bedrijf over van zijn vader.

Geen spijt

Heeft hij niet een keer gedacht: had ik maar een jaar later het bedrijf overgenomen? Hij lacht. ‘Eigenlijk niet. Het is een ongelooflijk leerzaam jaar geweest. Ik denk wel dat mijn vader bepaalde dingen anders gedaan zou hebben, met zijn 40 jaar aan ervaring, maar hij zei ook meteen: dit is zo’n extreme crisis, dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Hij heeft direct zijn vertrouwen uitgesproken in het directieteam en mij.’

Waar zijn ervaren vader misschien wel direct een route zou hebben uitgestippeld, zorgde Oostwegel jr. dat hij in overleg alles doornam. ‘Laten we maar gewoon eerlijk zijn: ik heb natuurlijk toch wat minder ervaring. Maar dat heeft dus heel goed uitgepakt en het was ook een goede manier om de collega’s en het bedrijf direct heel goed te leren kennen.’

Korte pauze en financiële aanpak gaven direct lucht

Oostwegel jr. kijkt naar eigen zeggen best heel positief terug op de afgelopen 12 maanden. Ze zijn 1 periode volledig dicht geweest toen halverwege maart 2020 de eerste maatregelen werden afgekondigd tot midden mei. ‘Toen drukten we even op de pauzeknop om te kijken: hoe gaan we dit doorkomen?’ 

Samen met de financieel directeur werd een aantal scenario’s geschetst waarmee ze direct naar de bank stapten. ‘Die hebben ons erg goed geholpen, dat mag ook wel een keer gezegd worden. Zij gaven ons een lening en wat extra krediet waardoor we als bedrijf direct rust hadden. Zo konden we ons focussen op de bedrijfsvoering en het nadenken over de toekomst.’

Geen gedwongen ontslagen en nauwelijks lastige beslissingen

Van een gedwongen reorganisatie was geen sprake. Een aantal contracten werd niet verlengd, maar daar bleef het bij. Oostwegel jr.: ‘We hadden best wat vacatures uitstaan voordat de crisis uitbrak, dat is een geluk bij een ongeluk geweest.’ Verder werd de 330 medewerkers gevraagd of het goed was om het vakantiegeld gespreid uit te betalen. Moeilijkere beslissingen waren er niet, vindt de directeur als hij nu terugkijkt.

Aandacht voor het mentale welzijn van medewerkers

Het personeel kreeg in eerste instantie allerlei klusjes toebedeeld. Toen zo’n beetje alles gedaan was wat er te doen viel in de hotels en restaurants, mochten medewerkers gebruik maken van een ‘vakantieverdubbelaar’: voor iedere 2,5 dag aan vrije dagen die ze opnamen, mochten ze er een week tussenuit. ‘Het mentale welzijn is ook belangrijk, en we hadden hen weer fris en fruitig nodig voor wanneer we weer open mochten,’ aldus de directeur van het familiebedrijf.

Drukke zomer maakt veel goed

Op 20 mei 2020 gingen de ‘huizen’, zoals Oostwegel jr. de historische hotels en restaurants noemt, weer open. De daaropvolgende zomer verliep als vanouds goed en kon gelukkig een hoop schade goedmaken. Het omzetverlies voor 2020 ten opzichte van 2019 komt neer op 36 procent.

Het daadwerkelijke verlies zou in de miljoenen lopen voor de Oostwegel Collection als de overheid niet bijsprong in de vorm van NOW-steun en een tegemoetkoming in de vaste lasten. Al ligt het verlies nu alsnog dik boven de miljoen, aldus Oostwegel jr. In het slechtste geval verwacht hij dat het 7 jaar kost om dit goed te maken. ‘En als ik uitga van de meest gunstige situatie dan kost het toch wel 3 jaar om dit recht te breien.’

'Prijsdumpen' wordt niet gedaan op de prestigieuze locaties

Aan korting geven doen ze niet bij de Oostwegel Collection, zelfs niet nu de bezettingsgraad nauwelijks boven de 10 procent uitkomt. Oostwegel jr.: ‘Dat past niet binnen onze prijsstrategie. Op een gegeven moment moet je ook weer open, dan is zoiets heel moeilijk te verkopen: waarom kon iemand toen wel voor € 100,- blijven slapen en is het nu € 200,-?’

Overigens vormt de coronacrisis sowieso een flinke klap voor de gehele toeristische branche in Zuid-Limburg. Zo werden in 2020 de 10 tot 12 concerten die André Rieu steevast op het Vrijthof geeft, met 20.000 man per avond, stuk voor stuk afgelast. Het toerisme in de regio is normaal gesproken goed voor een omzet van liefst 2,2 miljard euro per jaar. De economische schade wordt nu ingeschat op 5,4 miljoen euro per dag.

Medewerkers vragen om eigen ideeën voor het bedrijf 

Een van de vragen die Oostwegel jr. zijn medewerkers het afgelopen jaar stelde was om, nu het toch rustig was en ze extra tijd hadden, na te denken over hun eigen ambities, en hun wensen voor het bedrijf.

‘Daar komen geweldige projecten uit. Zo zijn de sommeliers samen gaan kijken naar de wijn. Kijk, natuurlijk werken we als onderlinge locaties wel samen, maar zij zijn nu eens echt gaan kijken hoe het bijvoorbeeld efficiënter kan met de inkoop. En hoe kunnen we betere verhalen vertellen over de wijn, en de collega’s daar meer in meenemen? Daar is nu tijd voor, en dat is superleuk om te zien. Vooral omdat het uit de mensen zelf komt.’

Relaxte vader en oud-directeur 

Het contact met zijn vader en voormalig directeur Oostwegel sr. verloopt ‘heel relaxed’ vervolgt Camille Oostwegel jr. ‘Hij heeft vertrouwen in wat we doen, en we laten goede dingen zien. Hij is ook commissaris geworden, dus hij is niet helemaal uit beeld. Maar hij kon altijd al goed delegeren en was best hands-off, en dat heeft hij goed volgehouden.’
 
‘We hebben wel afgesproken dat we iedere maand een lunchdate hebben waarin ik hem nog net wat meer kan bijpraten. En als ik hem privé zie, vraagt hij ook wel wat dingetjes, maar het is niet zo dat hij continu komt binnenlopen of me 10 keer per dag belt om te vragen hoe het gaat.’ Toch knap, vindt zoonlief. Hij hoopt dat hij het zelf over een jaar of 30 net zo kan aanpakken.
 
Het interview met Camille Oostwegel van Oostwegel Collection beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de Baas’. 

 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.