Veelgestelde vragen over onze schadeafhandeling

Binnen hoeveel tijd moet ik mijn schade of diefstal melden?

Zo snel mogelijk. Geef je schade of diefstal online of telefonisch aan ons door.

Hoe meld ik een schade?

Meld je schade eenvoudig via de app, online of bel ons. Ook voor het melden van diefstal of annuleren van een reis. Wij staan voor je klaar!

Hoe lang duurt het voordat Interpolis de schade betaalt?

Kunnen we je schade meteen bij de melding betalen? Dan heb je het geld binnen 5 dagen op je rekening. Kan dit niet? Dan verzamelen we eerst informatie om te bepalen of je schade verzekerd is en welke bedrag we betalen. We nemen dan telefonisch of via e-mail contact met je op.

Kan ik de status van mijn gemelde schade zien?

Schade, diefstal of annulering gemeld bij ons? Je vindt je melding in Mijn Interpolis of onze app.

Waar stuur ik foto’s of documenten van mijn schade naartoe?

Vragen wij na je schademelding om foto's of documenten? Of heb je een schadeformulier ingevuld? Voeg deze dan toe aan je schademelding via Mijn Interpolis of de Interpolis App.

Stuur je liever een e-mail? Mail deze dan naar schadeafhandeling@interpolis.nl. Zet in het onderwerp je schadenummer.

 

Zie je jouw documenten of foto’s niet terug in je schademelding in Mijn Interpolis?
Voegde je deze toe via Mijn Interpolis? Dan kan het tot 1 uur duren voor deze zichtbaar worden. Stuurde je aanvullende documenten of foto’s naar ons via e-mail? Dan ontvangen en verwerken wij deze wel, maar worden ze niet zichtbaar in Mijn Interpolis.

Welke gegevens moeten op een offerte staan als ik kies voor een eigen reparateur?

Kies je voor een eigen reparateur? Dan ontvangen we graag een offerte. Wij willen weten wat de kosten zijn voor alle verschillende onderdelen. We kijken of de kosten van de reparateur vergelijkbaar zijn met de tarieven, prijzen en herstelkosten die in de markt normaal zijn. Op de offerte willen we daarom graag onderstaande punten terugzien:
  • Welke werkzaamheden zijn nodig?
  • Hoeveel uur werk denkt de reparateur nodig te hebben?
  • Welke materialen heeft de reparateur nodig?
  • Wat kosten deze materialen?
  • Wat is het BTW percentage?
  • Wat zijn de afmetingen van de beschadigde delen?
Passen de prijzen en tarieven bij de markt van dit moment? Dan ontvang je het bedrag van de offerte. Heb je een eigen risico? Dan halen we dat bedrag ervan af.

Wat moet ik doen als ik zelf de schade al betaald heb?

Meld je schade online of via de Interpolis app. Voeg de gemaakte kosten met de nota's aan de online schademelding toe. Is je schade verzekerd? Dan bekijken we of op de nota gebruikelijke tarieven en prijzen staan. Geldt er een eigen risico? Dan wordt dat van de betaling afgetrokken.

Wanneer wordt er een expert ingeschakeld voor mijn schade?

We schakelen een expert in voor je schade als dit toegevoegde waarde heeft. Bij sommige schades schakelen we een expert in omdat dit nodig is voor het schadeproces of als het schadeproces hierdoor makkelijker verloopt. Bijvoorbeeld als een schade is veroorzaakt door een bekende tegenpartij. Of bij grote schades of een schoorsteenbrand. Onze schade-expert komt bij je langs of neemt contact met je op. Hij bekijkt wat precies de schade is. Onze schade-expert is er ook om je te helpen en jouw vragen te beantwoorden.

Ben je het niet eens met de schadevaststelling van de expert?
Dan mag je zelf een expert inschakelen. We noemen dit een contra-expert. Deze regelt namens jou de schade met ons. De kosten van de contra-expert maken deel uit van je schade. Ze worden vaak geheel of gedeeltelijk vergoed. Wij vergoeden de kosten van jouw eigen expert tot en met de kosten van de Interpolis expert. Rekent jouw expert meer? Dan beoordelen wij of die extra kosten redelijk zijn. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor rekening van jou als de verzekerde. Wil je gebruik maken van contra-expertise? Bespreek dit dan met onze schade-expert. In je polisvoorwaarden en de brochure 'Wat doet een schade-expert?' lees je hier meer over.

Ik heb een compliment of klacht over de afhandeling van mijn schade, hoe geef ik die door?

We zijn natuurlijk benieuwd wat je vond van het online schade melden of de afhandeling daarvan. Wat ging er goed en wat ging minder goed? Heb je een compliment of klacht, dan horen wij dat natuurlijk graag.

Wat is een nacontrole bij schade?

Wij voeren steekproefsgewijs een nacontrole uit bij schades. Als je in de steekproef valt dan nemen we binnen 3 weken contact met je op. We maken dan een afspraak om de schade door te nemen.

Hoe verloopt het proces van schadeherstel?

Je hebt een schade aan je woonhuis of inboedel gemeld. Deze schade moet worden hersteld. Interpolis werkt met een landelijk netwerk van herstelbedrijven. Maar hoe verloopt dat proces precies? Wie doet wat? In onderstaande folders vertellen we je stap voor stap wat we doen om je schade te herstellen.
  • Herstel brand- en waterschade
    In deze folder lees je wat we doen om brand- of waterschade aan je inboedel of woning te reinigen, inclusief het eventueel vervoeren of tijdelijk opslaan van je inboedel.
  • Herstel glasschade
    In deze folder lees je wat we doen bij ruitschade. Bijvoorbeeld na een inbraak of een ander ongelukje.
  • Herstel autoschade: total loss
    In deze folder lees je wat we doen als je auto na schade total loss wordt verklaard.