Veelgestelde vragen over onze service rondom zorgverzekeringen

Heb ik recht op zorgtoeslag?

De zorgtoeslag is een bijdrage vanuit de Belastingdienst in de kosten van de zorgverzekering. Zorgtoeslag is bedoeld om de basisverzekering voor iedereen in Nederland betaalbaar te houden. Of je recht hebt op zorgtoeslag en hoe hoog deze dan is, hangt af van je inkomen.

Hoe wijzig ik mijn zorgverzekering?

Wijzigingen geef je door van half november tot en met uiterlijk 31 december. Je zorgverzekering wijzigt dan per 1 januari. Dit is wettelijk bepaald. Dit geldt ook voor de keuze van je vrijwillig eigen risico. Je aanvullende verzekering of tandverzekering wijzig je uiterlijk tot en met 31 januari. Doe dit eenvoudig via de Rabo App of Rabobank Online Bankieren.

Heb je al een Interpolis Zorgverzekering en wil je overstappen naar een andere basiszorgverzekering van Interpolis per 1 januari? Dan sluit je een nieuwe zorgverzekering af via de Rabobank. Je oude zorgverzekering wordt opgezegd, hiervoor hoef je niets te doen. 

Waar kan ik zien hoeveel eigen risico ik nog over heb?

Dit zie je terug in Mijn Zorggebruik. Dit is je persoonlijke beveiligde online omgeving van de zorgverzekering. Jouw eigen risico zie je meteen terug op de beginpagina. 

Kan ik mijn vrijwillig eigen risico wijzigen?

Tot en met 31 december 2024 kun je jouw vrijwillig eigen risico aanpassen. Dit doe je eenvoudig online via de Rabo App of via Rabo Online Bankieren. Of telefonisch via de Interpolis Zorglijn.

Welke betalingsregelingen zijn er?


Betaal het verplicht eigen risico in 10 termijnen
Het verplicht eigen risico is voor veel mensen best een hoog bedrag om in 1 keer te betalen. Verwacht je dat je het komende jaar het verplicht eigen risico volledig moet betalen? Dan kun je vooraf gespreid betalen aanvragen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Betalingsregeling voor eigen risico en eigen bijdrage
Kreeg je een rekening voor je premie of eigen risico en kun je deze rekening niet betalen? Dan kun je een betalingsregeling aanvragen. Maar alleen als je bij een eventueel eerdere betalingsregeling de met ons gemaakte afspraken nakwam.

Hoe kan ik mijn rekeningen bekijken?

Wil je jouw rekeningen bekijken? Of je zorgkostenoverzicht? Ga naar het Financieel overzicht in Mijn Zorggebruik. Wij willen jouw gegevens zo goed mogelijk beschermen, daarom log je in Mijn Zorggebruik altijd in met DigiD en sms controle of de DigiD app. 

Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Misschien kun je soms een rekening niet betalen. Voor een keer is dat niet erg. Je regelt dan bijvoorbeeld een betalingsregeling met ons. Of je betaalt de rekening als wij je een herinnering sturen. Voor een langere periode niet betalen heeft wel belangrijke gevolgen die je moet weten.

Waar kan ik mijn zorgverzekering bekijken?

In MijnZorggebruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u heeft gemaakt. Mijn Zorggebruik is uw persoonlijke beveiligde online omgeving van de zorgverzekering.

Tot wanneer kan ik mijn aanvullende verzekering wijzigen of afsluiten?

Je kunt jouw aanvullende verzekering wijzigen of afsluiten uiterlijk tot en met 31 januari 2025. De wijziging gaat dan in per 1 januari 2025. Zorg er wel voor dat je jouw aanvullende verzekering op tijd opzegt bij je huidige zorgverzekeraar. Dit kan uiterlijk tot en met 31 december 2024.

Waarom moet ik voor Mijn Zorggebruik inloggen met DigiD en sms-controle?

We begrijpen dat de extra controle via de DigiD app of sms voor jou meer tijd kost. Deze extra controle is nodig, zodat alleen jij jouw persoonlijke gegevens kunt zien en wijzigen. Je logt in Mijn Zorggebruik altijd in met 2 stappen. Als 1e stap gebruik je DigiD (gebruikersnaam en wachtwoord). Daarna krijg je een sms als extra controle of log je in via de DigiD app. Deze manier van inloggen is bij alle zorgverzekeraars gelijk. DigiD is een beveiligde inlogmethode die door de overheid is bepaald. 

Wat is het CAK?

Het CAK heeft meerdere taken. Het CAK is een publieke dienstverlener die voor de overheid regelingen uitvoert. Daarnaast zorgt het CAK voor de vertaling van wetten en regels naar persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening. Ook voert het CAK de wettelijke regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers) uit.

 

Wat gebeurt er als ik ben aangemeld bij het CAK?
Heb je een schuld van minstens 6 maanden? En heb je niet betaald en geen bezwaar gemaakt? Dan melden wij je aan bij het CAK.
Het CAK houdt vanaf dat moment jouw premie in. Je betaalt dan 130% van de standaardpremie. Het CAK houdt het bedrag in op je salaris of uitkering. Je werkgever of uitkeringsinstantie moet hier aan meewerken. Als dit niet kan, dan legt het CAK beslag op je bezittingen. Heb je al een betalingsregeling bij ons? Dan melden we je niet aan bij het CAK.

 

Wat is het rekeningnummer van Interpolis voor de zorgverzekering?

Op zoek naar ons rekeningnummer? Gebruik deze gegevens als je zelf geld naar ons overmaakt. Rekeningnummer: NL12 RABO 0105 2486 22 op naam van Interpolis Zorgverzekeringen NV. Vergeet niet het betaalkenmerk (16 cijfers) of jouw relatienummer erbij te zetten. Betaal je vanaf een buitenlands rekeningnummer? Gebruik dan deze BIC code: RABONL2U.

Waar vind ik het financieel overzicht van mijn zorgverzekering?

In Mijn Zorggebruik staat een financieel overzicht voor jou klaar. In dit overzicht zie je jouw openstaande, betaalde en ontvangen rekeningen. Op de beginpagina van Mijn Zorggebruik zie je ook de stand van het verplicht eigen risico. Zo weet je wat jij eerst zelf moet betalen als je zorg nodig hebt. Wij willen jouw persoonlijke gegevens zo goed mogelijk beschermen. Daarom log je bij Interpolis Mijn Zorggebruik altijd in met DigiD en extra controle via de DigiD app of sms. 

Wanneer betaal je eigen risico?

Eigen risico betaal je als je 18 jaar of ouder bent en als je gebruikmaakt van zorg die onder de basisverzekering valt. Voor de meeste zorgkosten uit de basisverzekering geldt het eigen risico. Maar er zijn uitzonderingen. Hoe de betaling van je eigen risico gaat, hangt af van wie de rekening van de zorgkosten ontvangt.