Wat gebeurt er als ik de premie of een rekening van mijn zorgverzekering niet betaal?

Misschien is het een keer niet gelukt om je premie of een rekening voor zorgkosten te betalen. Je krijgt dan een 1e herinnering die je alsnog kunt betalen. Maar lukt dat niet, dan komen er kosten bij. 

Je krijgt extra kosten als je een herinnering niet of niet op tijd betaalt.

Je krijgt maximaal 3 herinneringen. We vragen je in elke herinnering om binnen 15 dagen te betalen. Betaal je de 1e herinnering op tijd? Dan is er niks aan de hand. Betaal je de herinneringen niet op tijd? Dan komen er extra kosten bij. Zorg ervoor dat de rekeningen zich niet opstapelen en voorkom een betalingsachterstand. 

Vanaf 1 oktober veranderen de kosten bij het niet betalen van premie of zorgkosten.

De Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) zorgt voor een betere bescherming van mensen die te laat betalen. We rekenen vanaf dan alleen € 20,- aan kosten als je de 1e herinnering niet op tijd betaalt.

Heb je een herinnering voor zowel premie als zorgkosten?
Betaal dan eerst je premie als dat lukt. Een premie-achterstand heeft grotere gevolgen.​

Bekijk de gevolgen van het niet betalen van je premie:

1e herinnering

Je krijgt 11 dagen na de vervaldatum een 1e herinnering.
  • Betaal je deze binnen 15 dagen? Dan is er niets aan de hand.
  • Betaal je de herinnering niet op tijd? Dan komt er € 10,- bij in de 2e herinnering.

2e herinnering

21 dagen na de vervaldatum krijg je een 2e herinnering. De gevolgen:
  • Betaal je deze niet binnen 15 dagen? Dan betaal je € 25,- extra.
  • Krijg je korting omdat je per halfjaar of jaar betaalt? Deze korting vervalt dan, omdat je per maand gaat betalen. Heb je je premie voor het 1e halfjaar al betaald? Die korting vervalt niet.

3e herinnering

Je krijgt 35 dagen na de vervaldatum een 3e herinnering.
De gevolgen:
  • Betaal je deze niet binnen 15 dagen? Dan schakelen we een incassobureau of deurwaarder in.
  • Heb je een aanvullende verzekering (inclusief tandartsverzekering)? Deze zetten wij stop, ook voor eventueel meeverzekerde gezinsleden. Je kunt pas vanaf 1 januari van het komende jaar een nieuwe aanvullende verzekering aanvragen.
  • Je mag niet van zorgverzekeraar veranderen. Ook niet als je alleen de incassokosten en rente niet betaalde. Dat staat zo in de wet. Zorgverzekeraars wisselen informatie uit als je een betaalachterstand hebt.
  • Betaal je 6 maanden je premie niet? Dan melden we je aan voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers).

Wat gebeurt er als ik word aangemeld bij het CAK?
Je schuld los je bij ons af. Wel is het altijd 120% van de premie die je aan ons betaalde. Dus stel je betaalde bij ons € 150,-, bij het CAK betaal je dan dus € 180,-. Het CAK houdt het premiebedrag in van je salaris, of je krijgt elke maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Ontvang je zorgtoeslag? Dan gaat deze naar het CJIB. Het deel van je premie dat je nog moet betalen, betaal je via de betaalverzoeken van het CJIB. Betaal je niet? Dan legt het CAK uiteindelijk beslag op je bezittingen.

Ik wil afgemeld worden bij het CAK
Er zijn 3 situaties waarin we je afmelden:
  • Als je schuld is afgelost. We melden je op de 1e van de maand ná je laatste betaling af.
  • Als je een akkoord hebt voor schuldhulpverlening of WSNP. Een schuldhulpverlener helpt je met het maken van een overzicht van je schulden en inkomsten. En geeft je een plan om je schulden op te lossen. Neem hiervoor contact op met je gemeente of schuldhulpverlenende instantie.
  • Of als je een betalingsregeling met ons hebt afgesproken voor je hele schuld. Je krijgt dan een tijdelijke afmelding. Neem hiervoor contact met ons op. Is je schuld helemaal overgedragen aan het incassobureau? Neem dan contact op met het incassobureau voor de mogelijkheden.
Kan ik weer een aanvullende verzekering krijgen?
Heb je alle schulden betaald? Dan kun je weer een aanvullende verzekering afsluiten vanaf volgend jaar. Neem hiervoor contact met ons op.

Bekijk de gevolgen van het niet betalen van zorgkosten:

1e herinnering
Je krijgt 11 dagen na de vervaldatum van je rekening een 1e herinnering.
  • Betaal je deze binnen 15 dagen? Dan is er niets aan de hand.
  • Betaal je de herinnering niet op tijd? Dan komt er € 10,- bij in de 2e herinnering.

2e herinnering
21 dagen na de vervaldatum krijg je een 2e herinnering. Betaal je deze niet binnen 15 dagen? Dan betaal je € 25,- extra.

3e herinnering
Je krijgt 35 dagen na de vervaldatum een 3e herinnering.
De gevolgen:
  • Betaal je deze niet binnen 15 dagen? Dan schakelen we een incassobureau of deurwaarder in.
  • Betaal je het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder ook niet? Dan start de gerechtsdeurwaarder een dagvaardingsprocedure bij de kantonrechter.

Zorgkosten Betalen in Delen.

Een rekening voor zorgkosten komt vaak onverwacht. En als het een hoge rekening is, komt het betalen ervan niet altijd uit. Dan kun je kiezen voor Zorgkosten Betalen in Delen. Daarbij geef je aan welk bedrag je per maand kunt missen. Krijg je dan een rekening, of heb je die al? Dan beginnen we met afschrijven.

Betalingsregeling voor je zorgpremie.

Kun je een keer jouw zorgpremie niet betalen? Dat is helemaal niet erg! Samen vinden we een oplossing. Eén daarvan is het afsluiten van een betalingsregeling voor jouw premie. Je betaalt dan iedere maand een deel van de rekening af.