Mandibulair repositieapparaat (MRA)

Vergoeding 2025
Vergoeding 2024

U kunt een MRA-beugel vergoed krijgen als u het obstructief slaapapneusyndroom (OSAS) heeft. Bij OSAS zakt weefsel achter in de mond en keel in. En blokkeert de luchtweg. U kunt dan geen ademhalen. Dit gebeurt ’s nachts minimaal 5 keer per uur. De beugel duwt de onderkaak iets naar voren, zodat de keel open blijft.

Kies een verzekering om uw vergoeding te bekijken
Interpolis ZorgActief

100%

Eigen risicoU betaalt eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.


Vind een zorgverlener
Interpolis ZorgActief

100%

ZonderMeergeen extra vergoeding
Eigen risicoU betaalt eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.


Vind een zorgverlener
Interpolis ZorgActief

100%

MeerZekergeen extra vergoeding
Eigen risicoU betaalt eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.


Vind een zorgverlener
Interpolis ZorgActief

100%

ZonderZorgengeen extra vergoeding
Eigen risicoU betaalt eigen risico

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.


Vind een zorgverlener

Hulp nodig?

Bel onze zorglijn
Wij helpen je graag.
Wij helpen je graag met alle vragen rondom je zorgverzekering.
WhatsApp
Wij helpen je graag.
Stel je vraag over je zorgverzekering. Via WhatsApp delen we geen medische en financiële gegevens. 
Zorgkosten declareren
Eenvoudig online.
Upload eenvoudig je rekening in de Interpolis Zorg app of in Mijn Zorggebruik. Hier zie je ook alles rondom jouw zorgverzekering.
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland.