Bijzondere optische hulpmiddelen

Vergoeding 2025
Vergoeding 2024

Bent u slechtziend? Bij Interpolis krijgt u een vergoeding voor bijzondere optische hulpmiddelen.

Kies een verzekering om uw vergoeding te bekijken
Interpolis ZorgActief

100%

Eigen risicoU betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.


Vind een zorgverlener
Interpolis ZorgActief

100%

ZonderMeergeen extra vergoeding
Eigen risicoU betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.


Vind een zorgverlener
Interpolis ZorgActief

100%

MeerZekergeen extra vergoeding
Eigen risicoU betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.


Vind een zorgverlener
Interpolis ZorgActief

100%

ZonderZorgengeen extra vergoeding
Eigen risicoU betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.


Vind een zorgverlener

Hulp nodig?

Bel onze zorglijn
Wij helpen je graag.
Wij helpen je graag met alle vragen rondom je zorgverzekering.
WhatsApp
Wij helpen je graag.
Stel je vraag over je zorgverzekering. Via WhatsApp delen we geen medische en financiële gegevens. 
Zorgkosten declareren
Eenvoudig online.
Upload eenvoudig je rekening in de Interpolis Zorg app of in Mijn Zorggebruik. Hier zie je ook alles rondom jouw zorgverzekering.
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland.