Volg altijd het advies van de lokale autoriteiten.

Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken vind je informatie over wat je kunt doen in een crisissituatie.

Hulp of advies nodig?

Neem contact op met onze alarmcentrale. Zij zijn 24/7 bereikbaar.

Check het calamiteitenfonds.

Kijk altijd op de website van het calamiteitenfonds. Zij vergoeden mogelijk de kosten die je moet maken.

Schade melden

Ben je in het buitenland en heb je hulp of advies nodig? Bel dan altijd de alarmcentrale.
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland. En bij pech onderweg. Lees meer over de alarmcentrale.
Bel ons
maandag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn vakantieadres veilig is?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft een reisadvies af. Hiermee geven ze aan of er veiligheidsrisico’s zijn in dat land. Bijvoorbeeld bij natuurgeweld, grote demonstraties of een epidemie. Neem eventueel contact op met je reisorganisatie of accommodatie. Zij kunnen je vertellen of het veilig is om te komen.

Ik wil niet meer op reis, omdat ik bang ben. Is dat verzekerd op mijn annuleringsverzekering?

Het annuleren van je vakantie omdat je niet meer wilt gaan of bang bent is niet verzekerd op je annuleringsverzekering. Neem contact op met je reisorganisatie om te bespreken wat mogelijk is. Vaak kun je je bestemming nog omboeken of omzetten naar een later tijdstip. Boekte je rechtstreeks? Neem dan contact op met de verhuurder van je accommodatie. Zij weten vaak precies wat de situatie op je vakantiebestemming is. Soms kun je je bestemming nog omboeken of omzetten naar een later tijdstip.

Wat is verzekerd bij een negatief reisadvies?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft een reisadvies af. Hiermee geven ze aan of er veiligheidsrisico’s zijn in dat land. Bijvoorbeeld bij natuurgeweld, grote demonstraties of een epidemie. Wij leggen je graag uit in welke situaties je wel of niet verzekerd bent.

Hoe werkt het calamiteitenfonds?

Is je reisorganisator aangesloten is bij het Calamiteitenfonds en geeft het fonds aan dat er sprake is van een calamiteit, zoals natuurgeweld? Dan worden de noodzakelijke extra kosten die je maakt door de calamiteit vergoed door het fonds. Ook als de reis tijdelijk gestaakt moet worden of als je onverwachts eerder naar huis moet, kun je een deel van de reissom terugkrijgen. Je kunt daarvoor een schadeclaim indienen bij de organisator van je reis. Zij regelen de rest vervolgens met het Calamiteitenfonds. Kom je er met je reisorganisatie of verhuurder niet uit? Dan kun je ook altijd je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Krijg je niets of niet alles vergoed van het Calamiteitenfonds? Dan kun je je extra kosten opgeven op je reisverzekering. Wij beoordelen dan of deze kosten verzekerd zijn. Het is wel belangrijk dat de extra kosten gemaakt zijn in overleg met onze alarmcentrale.

Ik boekte mijn vakantieverblijf niet via een reisorganisatie of officiële verhuurder, wat nu?

Heb je een vakantieverblijf rechtstreeks bij een particuliere eigenaar geboekt? Dan kun je geen gebruik maken van het Calamiteitenfonds. De kosten van annulering zijn dan op je annuleringsverzekering verzekerd als je door de extreme weersomstandigheden of natuurgeweld niet meer kunt logeren in je vakantie verblijf of een vergelijkbaar vakantieverblijf in de buurt. Of als je door de extreme weersomstandigheden of natuurgeweld niet meer bij je vakantieverblijf kunt komen.

Ik boekte mijn vakantieverblijf via een digitaal platform zoals booking.com of Airbnb, wat nu ?

Vraag eerst of je geld terug krijgt bij het platform waar je hebt geboekt of de verhuurder zelf. Kun je laten zien dat je van hen niets terug    krijgt en gaat het niet om een hotel, kampeerplaats, hostel of appartement met dienstverlening? Dan zijn de kosten van annulering meestal verzekerd op je annuleringsverzekering. 

Ik heb extra kosten moeten maken vanwege natuurgeweld, zijn die verzekerd op mijn reisverzekering?

Gaf het Calamiteitenfonds voor de gebeurtenis aan dat er sprake is van een calamiteit? En is je reisorganisatie daarbij aangesloten? Dan worden je de extra gemaakte kosten, zoals bijvoorbeeld extra verblijfs- of terugreiskosten vergoed via je reisorganisatie. Zij regelen dit voor je met het Calamiteitenfonds.

Krijg je niet alles vergoed van het Calamiteitenfonds? Dan kun je je extra kosten opgeven op je reisverzekering. Het is dan wel belangrijk dat de extra kosten gemaakt zijn in overleg met onze alarmcentrale. Moet je extra kosten maken tijdens je reis, bijvoorbeeld omdat je je auto moet laten repareren of omdat je slaapplek door natuurgeweld niet meer veilig is? In veel gevallen is dat verzekerd. Neem altijd eerst contact op met onze alarmcentrale om hierover afspraken te maken.

Wat is verzekerd bij oorlogsdreiging, geweld en aanslagen in het buitenland?

Schade of extra kosten door ernstige conflicten zoals oorlog en onlusten is niet verzekerd op je reisverzekering. Daarvoor kun je in een aantal gevallen wel terecht bij het Calamiteitenfonds. Bij een aanslag gelden andere regels dan normaal. Interpolis bepaalt niet zelf of we schade na een terroristische aanslag vergoeden, dat doet de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade (NHT). De NHT is een organisatie waar deelnemende verzekeraars zelf bij verzekerd zijn. Zij bepalen of de schade onder terrorisme valt. Als dat zo is, vergoeden zij helemaal of deels de schade. We kunnen je helaas dus niet van tevoren beloven dat je schade vergoed wordt.

Ik heb schade aan mijn bagage door een calamiteit, wat nu?

Schade aan je bagage of verlies van je bagage door natuurgeweld is verzekerd op de aanvullende dekking Bagage op je reisverzekering. 

Ik heb schade aan mijn caravan of vouwwagen door een calamiteit, wat nu?

Schade aan je caravan of vouwwagen door natuurgeweld is verzekerd op je caravanverzekering. Neem contact op met onze alarmcentrale om afspraken te maken over vervoer naar Nederland en eventuele extra (huur)kosten die je moet maken.

Ik heb schade aan mijn auto of camper door een calamiteit, wat nu?

Schade aan je auto of camper door natuurgeweld  is verzekerd op de op de dekking WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco van de autoverzekering. Kosten voor een huurauto of andere extra kosten die je moet maken door de schade, zijn verzekerd op de Pechhulp en vervangend vervoer dekking. Bel voordat je deze kosten maakt altijd met onze alarmcentrale. Zij bieden hulp en weten precies waar je wel of geen recht op hebt op basis van je auto- en reisverzekering.

Ik moet door een calamiteit langer op mijn bestemming blijven. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, jouw reisverzekering blijft tijdens die periode gewoon geldig. Je bent verzekerd.

Mijn vlucht is geannuleerd of vertraagd, wat nu?

Neem contact op met je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij hebben een contract met jou en moeten, als zij dit niet na kunnen komen, een passend alternatief bieden. Of gemaakte (extra) kosten vergoeden. Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij annulering, wijziging of het missen van je vlucht. Ook op de website van de Rijksoverheid vind je informatie over dit onderwerp.

Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheden.
Het kan gebeuren dat je ondanks vertraging tóch geen recht hebt op een vergoeding. Er is dan sprake van een 'buitengewone omstandigheid'. De vliegtuigmaatschappij moet dan wel kunnen aantonen dat die niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Dat is bijvoorbeeld zo bij vertraging of annulering door:
  • terrorisme;
  • een natuurramp;
  • extreme weersomstandigheden, waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken;
  • een noodlanding, bijvoorbeeld omdat een passagier met spoed medische hulp nodig heeft;
  • staking van de luchtverkeersleiding.
Geeft de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aan dat het overmacht was en wijzen ze jouw melding af? Meld dan de schade op je reisverzekering. Zorg wel voor een schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij. Wij beoordelen dan de situatie.

Mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is niet bereikbaar of reageert niet op mijn berichten. Wat moet ik doen?

Het kan erg druk zijn bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Het kost tijd om voor alle gedupeerde reizigers een oplossing te vinden. We raden je aan om regelmatig contact te blijven zoeken met het betreffende bedrijf. Als er nog geen reactie is op het moment dat de reis zou plaatsvinden, dan kun je de organisatie schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij annulering, wijziging of het missen van je vlucht. Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering.

Ik heb mijn vlucht gemist door de lange wachtrijen op de luchthaven, wat nu?

Bij vertraging of uitval van je vlucht heb je soms recht op een vergoeding  door de luchthaven. Maar mis je je vliegtuig door de lange wachtrijen vanwege drukte op de luchthaven? Dan ligt de situatie anders. Er is dan geen sprake is van een vertraagde of uitgevallen vlucht.

Schakel je rechtsbijstandverzekering in.
Heb je een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis met de module Consument & Wonen? Neem dan contact op met Achmea Rechtsbijstand. Heb je ergens anders een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met die verzekeraar. De verzekeraar kan een claim neerleggen bij de luchthaven van waaruit je reist. Je moet wel kunnen aantonen dat het missen van de vlucht niet je eigen schuld was. Was je bijvoorbeeld wel ruim op tijd op de luchthaven? Je rechtsbijstandsverzekeraar kan je hierbij verder helpen.

Je reis- of annuleringsverzekering speelt geen rol.
Je reisverzekering of annuleringsverzekering kan in deze situatie helaas niets voor je betekenen. Want er is geen sprake van vertraging die ervoor zorgt dat je 1 of meerdere reisdagen mist. De vliegtuigen vertrekken gewoon op tijd.

Hulp van EUclaim.
Je kunt eventueel de hulp inschakelen van een partij als EUclaim. Die probeert jouw schade te verhalen. Als dat lukt, betaal je hen administratiekosten. Lukt het niet? Dan betaal je ook niets. Op de website van EUclaim kun je gemakkelijk berekenen hoeveel kilometer je vlucht is. Je ziet dan ook meteen op welk bedrag je mogelijk recht hebt.