Cybercriminaliteit is een groeiend probleem in Nederland. Gelukkig zijn er wel manieren om je ertegen te beschermen. In onderstaande video vertellen we je alles over cybercrime. Wat het precies is, hoe je er mee in aanraking kunt komen en wat de gevolgen kunnen zijn. Daarnaast geven we tips om cybercriminaliteit te voorkomen en hoe je ertegen verzekert. Je kunt de belangrijkste info uit de video ook hieronder lezen.
Ruim 15% van de Nederlanders is privé, 1 of meerdere keren slachtoffer geweest van cybercrime. Het is dus een groeiend probleem waar helaas steeds meer mensen de dupe van zijn. We lichten een aantal vormen van cybercrime toe:
Aankoopfraude
1 van de meest voorkomende oorzaken van cybercrime is aankoopfraude. Dit is een vorm van oplichting waarbij je geld overmaakt naar een persoon of bedrijf, zonder het gekochte product terug te ontvangen. Een goed voorbeeld hiervan is iets kopen op een online handelsplatform. Je denkt een nieuwe spelcomputer te hebben gekocht, maar uiteindelijk ontvang je niks en lukt het je niet meer in contact te komen met de verkoper.
Phishing
Bij phishing lokken criminelen je naar een valse website, die een kopie is van een originele website. Vaak gebeurt dit door een linkje dat je in je mail ontvangt. Als je dan inlogt, volgen criminelen alles wat jij op die neppe website doet. Zo weten ze direct je wachtwoord, en kunnen ze makkelijk bij andere gevoelige gegevens komen, zoals je creditcardnummer. En die gegevens gebruiken zij vervolgens zelf op de échte originele website, met alle gevolgen van dien. Slachtoffer van phishing? Lees hoe een rechtsbijstandverzekering jou kan helpen.
Helpdeskfraude
Bij helpdeskfraude doen criminelen zich vaak voor als medewerkers van een bekend bedrijf. Ze bellen dan op of sturen een WhatsApp-bericht, waarbij ze bijvoorbeeld beweren dat er een probleem is met de computer, je internetverbinding of met software. Ouderen zijn hier het meest slachtoffer van.
Zwakke wachtwoorden
Een andere oorzaak waardoor je slachtoffer kan worden van cybercrime, is het gebruik van zwakke wachtwoorden. Wachtwoorden die gemakkelijk te herleiden zijn naar jou of iemand in de familie, zijn eenvoudig te kraken voor cybercriminelen. En heb je een sterk wachtwoord, dan is het verstandig om dit wachtwoord niet te gebruiken voor ieder account dat je hebt. Als hackers dan tóch je wachtwoord weten te kraken, hebben ze niet direct toegang tot je andere accounts.
WhatsApp-fraude
Vaak stuurt een crimineel bij WhatsApp-fraude een bericht met een onbekend nummer en doet zich voor als een familielid, bijvoorbeeld een zoon of dochter. Ze beweren dan een nieuw nummer te hebben, en benadrukken dat ze snel geld nodig hebben - bijvoorbeeld voor een nieuwe telefoon.
Identiteitsfraude
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich vooral zorgen maken over identiteitsfraude. Dan doet iemand anders zich voor als jou. Het kan iedereen overkomen. Bijvoorbeeld als je je portemonnee kwijtraakt met daarin je rijbewijs, paspoort of ID. Maar criminelen kunnen ook gebruikmaken van je identiteit, als je je rijbewijs online deelt.
Het zorgt voor stress, angst, schaamte en soms ook voor vervelende schade. We lopen 3 vormen van schade met je door.
Financiële schade
1 van de meest voorkomende gevolgen van cybercriminaliteit is financiële schade. Hackers en cybercriminelen kunnen zichzelf toegang geven tot bankrekeningen, financiële systemen en betalingsgegevens, waardoor ze bijvoorbeeld geld kunnen stelen. De oorzaak hiervan is vaak helpdeskfraude. Criminelen bellen dan zogenaamd namens de bank, en vragen naar je privégegevens om te 'helpen'.
Het kan ook zo zijn dat je gebruik maakt van een onbeveiligd netwerk. Dit kan bijvoorbeeld een openbaar netwerk zijn van een koffietentje. Dit maakt het voor criminelen erg makkelijk om daar misbruik van te maken. Ze kunnen via dit netwerk gemakkelijk toegang krijgen tot je privégegevens.
Reputatieschade
Naast financiële schade kan cybercriminaliteit ook reputatieschade veroorzaken. Als een bedrijf het doelwit is van een succesvolle cyberaanval, en er wordt gevoelige informatie gestolen, kan het vertrouwen van klanten worden geschaad. Hierdoor zouden mensen zich te onveilig kunnen voelen om nog verder zaken te doen met het bedrijf, of er klant te blijven. Naast reputatieschade zorgt dit ook voor financiële schade.
Persoonlijke schade
Maar niet alleen een bedrijf kan reputatieschade oplopen. Cybercriminaliteit zorgt soms ook voor persoonlijke reputatieschade. Het stelen van persoonlijke informatie is een veelvoorkomend doel van cybercriminelen. Zo gebruiken ze persoonlijke informatie om mensen te chanteren. Bijvoorbeeld door sexting.
Gelukkig zijn er handige tips die je kunt gebruiken om jezelf online beter te beschermen. Ook tegen identiteitsfraude.
Met deze tips ben je al een stuk minder gevoelig voor identiteitsfraude. Daarnaast is het van belang om jouw computer en andere mobiele apparaten te beveiligen tegen hackers.
Bij identiteitsfraude staat Interpolis voor je klaar. Dit valt namelijk onder het begrip 'onrechtmatige daad' en is in veel gevallen verzekerd met de aanvullende dekking Consument & Wonen op de Interpolis rechtsbijstandverzekering.
Ben je als consument slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Dan probeert Interpolis de schade te verhalen op de dader door bijvoorbeeld procedures te voeren. Ook word je geholpen als je door identiteitsfraude onterechte facturen krijgt.