Opgelicht door telefoonfraude: ‘De grond zakte onder mijn voeten vandaan’.

Chantal (50) verloor een groot deel van het spaargeld van haar, haar man en zoon door telefonische oplichting. Een zogenaamde bankmedewerkster nam contact met haar op en vertelde over verdachte activiteiten op haar rekening. 'Het nummer waarmee de vrouw belde, leek dat van mijn bank. Maar het bleek gemanipuleerd. Zonder dat ik er erg in had, had ik dus een fraudeur aan de lijn. En hielp ik haar aan een enorm bedrag.’ Een deel ervan heeft ze inmiddels teruggekregen. Maar de grootste som is in rook opgegaan. En dus wil ze anderen voor hetzelfde behoeden. Ze vertelt hier haar verhaal.

Chantal is het slachtoffer geworden van spoofing. Bij deze vorm van fraude lijken criminelen te bellen vanaf het nummer van bijvoorbeeld je gemeente of bank. Om vervolgens toegang te krijgen tot je geld en persoonlijke gegevens. Ze is zichtbaar aangedaan wanneer ze de details van de fraude deelt. Erover vertellen kost haar nog altijd moeite, zo geeft ze aan. ‘De schaamte dat ik erin ben getuind blijft. Maar ik hoop anderen op deze manier te waarschuwen voor dit soort oplichtingspraktijken.’ Ze vertelt haar verhaal en deelt een aantal tips.

'Verdachte activiteiten op bankrekening'.

Na 12 jaar sparen zijn Chantal en haar man net aan een enorme verbouwing begonnen, als ze een e-mailbericht ontvangt. Ze moet haar bankgegevens opnieuw bevestigen via haar betaalpas. ‘De code op mijn E-scanner kwam niet overeen met die online. Bij mij gingen toen vrijwel direct alarmbellen af’, vertelt de verpleegkundige. Ook Chantals man raadt aan om te stoppen, en haar betaalpas te blokkeren. Dat doet ze dan ook onmiddellijk via de website van haar bank. ‘Vervolgens ontving ik een bevestigingsmail. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, besloot ik alsnog mijn bank te bellen.’

Ze hangt 20 minuten in de wacht en krijgt maar niemand aan de lijn. Chantal moet inmiddels de deur uit, dus hangt op. ‘En ik had bovendien die bevestiging per e-mail ontvangen.’ Wanneer ze even later in de auto zit, belt Anne Dijkstra – een zogenaamde medewerkster van haar bank –terug. ‘Anne vertelde mij over verdachte activiteiten op mijn rekening.’ Omdat Chantal achter het stuur zit, spreekt ze af om later die dag telefonisch contact te hebben.

De oplichtster neemt contact op.

Stipt op de afgesproken tijd belt Anne terug. Chantal is voorzichtig. Ze wil eerst zeker weten dat ze echt met een bankmedewerker spreekt. ‘Vergelijk het nummer waarmee ik bel maar met dat op je betaalpas.’ De telefoonnummers komen overeen. Het stelt Chantal gerust. Maar het blijkt achteraf een truc onder criminelen waarbij een telefoonnummer tijdelijk wordt gehackt. Ondertussen raadt Anne aan om het spaargeld naar een veilige rekening over te maken. Via een speciale website kan zij dan meekijken.

De oplichtster houdt Chantal wel 3 uur aan de lijn. Ze hebben het over onderwerpen als Chantals zware werksituatie in coronatijd. En de verbouwing waar ze middenin zit. Ondanks het eerdere wantrouwen, gelooft zij inmiddels dat Anne haar helpt. Tijdens het telefoontje zet Anne het spaargeld van Chantal, haar man en haar zoon – tienduizenden euro’s – over naar andere rekeningen. Ze vertelt dat de bedragen vanzelf worden teruggestort wanneer de situatie weer veilig is. Het telefoongesprek eindigt met het advies om de volgende ochtend de politie te bellen. Chantal: ‘De bank doet standaard aangifte bij verdachte activiteiten. Maar ik als klant moest dat ook doen. Achteraf gezien zei ze dat waarschijnlijk om geen argwaan te wekken. Met succes, want ik ging met een redelijk gerust hart slapen.’

Opgelicht door spoofing.

Het is het eerste wat Chantal die daaropvolgende dag doet; de politie bellen. De agent vertelt dat haar verhaal als spoofing klinkt. Bij deze vorm van oplichting doet iemand zich voor als medewerker van een bank, helpdesk of webwinkel. ‘De grond zakte onder mijn voeten vandaan. Ik kon het maar niet geloven. Hoe kun je zo slecht zijn?’ Het onderzoek is op dit moment nog in volle gang. De bank kon een aantal transacties terugdraaien. Maar het grootste gedeelte van het spaargeld is waarschijnlijk echt weg. ‘Misschien hebben we geluk. Al rekenen we daar niet op. Want volgens de politie is het een lastig verhaal. De bedragen zijn naar verschillende rekeningen bij internationale banken overgemaakt.’

‘En dan is je hele verbouwingsbudget verdwenen. Terwijl je met een gestript huis zit.’ Chantal is er kapot van. ‘Ik merk dat ik een ander mens geworden ben. Achterdochtiger en neerslachtig. Die Anne is zo sluw te werk gegaan, dat we nu niet meer weten hoe we ons huis af kunnen maken.’ De verpleegkundige wil anderen 2 tips meegeven. Allereerst: verspreid je spaargeld altijd over meerdere banken. Zodat ze nooit alles in 1 keer kunnen wegnemen. 'En blijf steeds wantrouwend. Want ik dacht dat ik alert was. Ik heb het telefoonnummer gecontroleerd en zelf contact opgenomen met mijn bank. Maar toch was de oplichtster mij te slim af. Hopelijk telt een gewaarschuwd mens écht voor 2.’

Een andere, veelvoorkomende vorm van fraude is 'phishing'. We leggen je uit wat dat precies is, hoe je het voorkomt, en welke stappen je moet nemen als je er slachtoffer van wordt.

Verzekerd zijn van juridische hulp én goed geholpen worden bij een conflict? Kies dan voor onze rechtsbijstandverzekering. Je sluit hem eenvoudig af via Rabobank. En krijg je te maken met een conflict, dan staan wij voor je klaar.