Vergoeding voor taxivervoer

Lees wanneer wij de kosten van taxivervoer vergoeden. En hoeveel.

Wordt mijn taxi naar het ziekenhuis vergoed?

Interpolis vergoedt vervoer per taxi als je om medische redenen (tijdelijk) niet met of zonder begeleider per openbaar vervoer kunt reizen. Ook is reizen met de (eigen) auto niet mogelijk.

De vergoeding is voor mensen die:
  • nierdialyse krijgen;
  • radio-, immuun- of chemotherapie krijgen bij kanker;
  • visueel gehandicapt zijn en niet alleen kunnen reizen;
  • in een rolstoel zitten;
  • door een langdurige ziekte of aandoening voor langere tijd zijn aangewezen op vervoer (hardheidsclausule);
  • jonger zijn dan 18 en recht hebben op 24-uurs verpleging en verzorging vanwege een lichamelijke handicap of complexe lichamelijke problemen.

Basis- of aanvullende verzekering?

Uit de basisverzekering krijg je vergoeding als je vooraf toestemming vraagt via de Vervoerslijn of via de Interpolis Zorg App. Uit de aanvullende verzekering krijg je geen vergoeding.

Je bereikt de Vervoerslijn via telefoonnummer 071 365 41 54 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 13.00 uur). Houd adres, datum en soort behandeling bij de hand.

Let op: je betaalt voor vervoer verplicht en vrijwillig eigen risico. In 2025 geldt een wettelijke eigen bijdrage van € 126,- per persoon per kalenderjaar.

Taxi bestellen?

Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) verzorgt het ziekenvervoer voor verzekerden van Interpolis, en brengt je veilig naar je zorginstelling en weer terug naar huis. Je kunt je rit online boeken bij ZCN of via de app. Je kunt ook bellen met ZCN: 088 579 88 88. ZCN declareert de kosten rechtstreeks bij ons. Je hoeft hiervoor niets te doen.
Ik wil vaker dezelfde rit maken. Kan ik alle ritten in 1 keer bestellen?
Ja, dat kan. Je kunt direct contact opnemen met ZCN via 088 579 88 88. Vertrek je vanaf een ander adres of heb je een andere bestemming? Hiervoor heb je opnieuw toestemming nodig van de Vervoerslijn.
Ik heb een klacht, waar kan ik die indienen?
je kunt klachten over de kwaliteit van het vervoer meedelen aan de taxivervoerder. De taxivervoerder zal je klacht zo snel mogelijk afhandelen. Gebeurt dit niet? Dan bel je de Interpolis Zorglijn. Wij praten dan verder met het taxibedrijf.
Hoe betaal ik de eigen bijdrage als ik met de taxi ga?

De gecontracteerde taxivervoerder declareert de vervoerskosten rechtstreeks bij ons. Wij houden voor jou de eigen bijdrage of eigen betaling bij. De eigen bijdrage of eigen betaling brengen wij achteraf, door automatische incasso of met een acceptgiro, bij je in rekening. Dien je een nota in van een niet-gecontracteerde taxivervoerder? Dan gaan wij na of er nog een eigen bijdrage, eigen betaling of eventueel eigen risico geldt. Is dit het geval dan verrekenen wij dit met de declaratie.


Lees meer over de eigen bijdrage

Kan ik gebruik maken van een niet-gecontracteerde taxi?

Als je met een niet-gecontracteerde vervoerder reist, moet je de nota eerst zelf aan de vervoerder betalen. De nota kun je vervolgens bij ons indienen via het declaratieformulier reiskosten niet-gecontracteerd taxivervoer. Je kunt vooraf bij ZCN navraag doen of het taxibedrijf gecontracteerd is. Je krijgt meestal niet alle kosten vergoed.

 

Wil je weten of een bepaalde vervoerder behoort tot het netwerk van ZCN? Dan bel je naar het centrale telefoonnummer 088 – 579 88 88. Je kunt de vervoerder van jouw keuze zo nodig ook met ZCN contact laten opnemen.