Problemen met betalen.

Wij leggen je uit welke gevolgen het heeft als je de premie niet op tijd betaalt.

Wat gebeurt er als ik de premie niet op tijd betaal?

Het kan gebeuren dat je een keer een rekening niet hebt betaald. Bijvoorbeeld omdat je vergat de premie per jaar naar ons over te maken. Of er stond niet voldoende saldo op je rekening als wij de premie automatisch afschrijven. Voor een keer is dat niet erg. Maar wat gebeurt er dan?

  • Je ontvangt een brief met een herinnering om te betalen. In deze brief staat welke premie je niet betaalde en hoe je het bedrag kunt overmaken. Er staat ook een datum in waarop het bedrag betaald moet zijn.
  • Betaalde je de premie niet op deze datum? Dan krijg je een brief met een 2e herinnering. Ook hierin staat welke premie je niet betaalde en hoe je deze kunt overmaken. We informeren ook je tussenpersoon Rabobank.
  • Is de premie niet betaald? Dan krijg je een laatste herinnering met een uiterste betaaldatum. 

Wat gebeurt er met je verzekering als je niet betaalt voor de uiterste betaaldatum?

Schadeverzekering en je pakketverzekering
Als de premie na de uiterste betaaldatum niet betaald is, dan stoppen wij alle verzekeringen binnen de Alles in één Polis waar je deze premie voor betaalt.

  • Je bent dan niet meer verzekerd. Je betaalt dan zelf de schade aan bijvoorbeeld je huis, auto of spullen. Denk aan schade door diefstal, brand en storm. Maar ook de schade bij anderen, bijvoorbeeld bij een ongeval dat je veroorzaakt.
  • Je moet nog wel het openstaande bedrag betalen. Wij schakelen een incassobureau of deurwaarder in als wij niet op de uiterste betaaldatum het geld ontvangen. Je betaalt daarvoor extra kosten.

Voorkom een boete
Heb je een motorrijtuig? Dan heb je een wettelijke verzekeringsplicht. Is het motorrijtuig bij ons verzekerd dan stoppen wij deze verzekering. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ziet dat jouw gekentekende voertuig niet meer verzekerd is. Als je op dat moment met je voertuig gaat rijden, ben je niet meer verzekerd. De RDW kan je daarvoor een boete geven.

Wij registreren je als wanbetaler
Wij geven het aan onze Achmea collega’s door als wij de verzekering stoppen. Onder Achmea vallen onder andere de volgende merken: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, InShared en Zilveren Kruis. Zij kunnen een verzekering weigeren.

Ook veel andere verzekeraars weigeren vaak een nieuwe verzekering voor 1 of meerdere jaren als de verzekering is gestopt omdat je niet op tijd betaalde.

Hypotheekbescherming

Wij stoppen je verzekering. Je bent dan niet langer verzekerd en kan geen beroep meer doen op de arbeidsongeschiktheidsdekking of werkloosheidsdekking binnen deze verzekering.

Wij registreren je als wanbetaler
Wij geven het aan onze Achmea collega’s door als wij de verzekering stoppen. Onder Achmea vallen onder andere de volgende merken: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, InShared en Zilveren Kruis. Zij kunnen een verzekering weigeren.

Ook veel andere verzekeraars weigeren vaak een nieuwe verzekering voor 1 of meerdere jaren als de verzekering is gestopt omdat je niet op tijd betaalde.

Levensverzekering

Wij passen de polisvoorwaarden toe. Dit hangt af van het soort verzekering. Wat voor jouw verzekering van toepassing is vind je in de polisvoorwaarden van jouw verzekering.

Zit er geen waarde of een te lage waarde in de verzekering dan stoppen wij de verzekering. Je bent dan niet langer verzekerd. Zit er nog wel voldoende waarde in de verzekering? Dan maken wij de verzekering premievrij. Dat betekent dat je geen premie meer betaalt en dat het verzekerd bedrag verlaagd wordt.

Wij registreren je als wanbetaler
Wij geven het aan onze Achmea collega’s door als wij de verzekering stoppen. Onder Achmea vallen onder andere de volgende merken: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, InShared en Zilveren Kruis. Zij kunnen een verzekering weigeren.

Ook veel andere verzekeraars weigeren vaak een nieuwe verzekering voor 1 of meerdere jaren als de verzekering is gestopt omdat je niet op tijd betaalde.

Zorgverzekering

Heb je vragen over betalen van je zorgpremie, zorgkosten of andere vragen rondom je zorgverzekering? 

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over een betalingsregeling of betalingsherinnering?

Neem contact op met onze afdeling Debiteurenmanagement. Ook als je problemen hebt met betalen. We denken graag met je mee.

Hoe kan ik de premie betalen?

Het betalen van je premie roept soms vragen op. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over het betalen van de premie. Is het betalen van je premie een uitdaging? Misschien is er iets veranderd in je persoonlijke situatie. Wij leggen je uit wat er gebeurt en hoe we samen tot een oplossing kunnen komen. 

Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Wil je jouw betaalgegevens zoals je rekeningnummer wijzigen? Ga je verhuizen of heb je een ander telefoonnummer? Bekijk hoe je jouw gegevens makkelijk kunt wijzigen.