Na lange periodes van thuiswerken waarin het verkeer op de weg afnam, is het nu weer ouderwets druk op de weg. Uit onze maandelijkse BedrijvenMonitor blijkt dat maar 1 op de 5 ondernemers een mobiliteitsbeleid heeft. En dat is nou juist zo belangrijk, zegt Marjolein Groen, directeur Sustainability en CSR bij mobiliteitsprovider Athlon Nederland. Als bedrijven hun mobiliteit structureel verduurzamen en veiliger maken, dan is een degelijk mobiliteitsbeleid op papier onmisbaar – ook voor Athlon zelf.
Het aantal ongevallen is onder meer te wijten aan verkeersdrukte, smartphonegebruik, een wildgroei van typen vervoermiddelen, ouderen op e-bikes, drank en drugs achter het stuur en zelfoverschatting. Athlon besteedt veel aan aandacht aan verantwoord en veilig weggedrag. Marjolein: 'Een goed mobiliteitsplan vraagt om blijvende gedragsverandering. Wij hebben hiervoor het 5-stappen mobiliteitsplan ontwikkeld. Voordat je op pad gaat stel je jezelf 5 vragen: Moet ik deze rit wel maken? Zo ja, met welk vervoermiddel? Kan het ook elektrisch emissievrij? Hoe rijd ik zo veilig en zuinig mogelijk? En hoe kan ik eventuele uitstoot compenseren? Vooral stap 1 is belangrijk. Want de duurzaamste, goedkoopste en veiligste rit is de rit die je niet maakt.'
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dik Nicolai