Er is een verandering in onze mobiliteit gaande. Onder andere door de coronacrisis. Hoe gaat ons mobiliteitsgedrag zich de komende jaren verder ontwikkelen? En hoe speel je daar als ondernemer gunstig op in? We gingen over dit onderwerp in gesprek met verkeerspsycholoog Adriaan Heino.
Mensen zijn kuddedieren die toch ergens de aantrekkingskracht voelen weer naar dat kantoor te gaan: als het hek weer open is, bewegen we allemaal in dezelfde richting
37% van de werkgevers zegt geen beleid te hebben ten aanzien van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en verduurzamen (Bron: VVN). "Kijk voor een passend mobiliteitsbeleid als ondernemer eerst binnen je eigen organisatie. Maar ga ook om de tafel met partners zoals je verzekeraar, leasemaatschappij, leveranciers en afnemers", aldus Heino. Hij adviseert aan de volgende stappen te denken, om een mobiliteitsbeleid op te baseren:
Geef mensen een leaseauto en ze zoeken altijd de grenzen op, geef mensen een budget dan gaan ze zelf nadenken
Een goede vraag om jezelf als ondernemer nu te stellen is: wat doe je met je wagenpark? Ga je dwingend of verleidend te werk met een (elektrisch) mobiliteitsbeleid? Is een wagenpark überhaupt nog de toekomst? "Zo groen is elektrisch bijvoorbeeld nog niet, kijk maar naar de controverse over zonneparken en windmolens. Om elektrische vervoersmiddelen te produceren ontstaat grondstoffenschaarste en wat gebeurt er met de accu's? Als ondernemer moet je ook hierover nadenken. Het ingewikkelde van de mobiliteitstransitie is: zijn mensen bereid om individueel stappen te maken met iets dat zo veelomvattend en complex is? Wie begint? Hoe krijg je navolging? Wederom: ga met elkaar het gesprek aan. Dat is de enige manier om samen tot positief mobiliteitsgedrag te komen", besluit Heino.
Het interview met Adriaan Heino beluisteren? Hieronder vind je de podcast.
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Op complexiteit en tegenslag zit je niet te wachten. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, zodat je kunt focussen op wat echt belangrijk is: jouw bedrijf.
Interpolis ontwikkelt samen met ondernemers en experts oplossingen en diensten die zorgen voor een veilige en duurzame werkomgeving. Daar hoort bijvoorbeeld ook een goed mobiliteitsbeleid bij, voor efficiënter, veiliger en duurzamer woon-werkverkeer. Met aandacht voor alternatieve oplossingen zoals deelmobiliteit als er minder op locatie en meer thuis wordt gewerkt.
Meer weten? Kijk op interpolis.nl/zakelijk/ondernemen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dick Nicolai