Wat is er aan de hand?

Heb je waterschade door lekkage? Bekijk dan onze pagina over lekkage.

Mijn schade heeft spoed.

Een schade heeft spoed als je bijvoorbeeld niet meer in je woning kunt slapen, wonen of werken. Of als je extreme (water)overlast hebt.

Mijn schade heeft geen spoed.

Kun je de schade beperken? Doe dat dan meteen. Meld je schade online of via de app. Samen kijken we naar de beste oplossing.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer waterschade wel of niet verzekerd is. 

Welke waterschades door neerslag aan je woning zijn verzekerd?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

  • Met woning bedoelen we jouw koopwoning, tuin, terreinafscheiding en schuur.
  • Onder waterschade verstaan we schade door regen, sneeuw en hagel, sneeuw- en waterdruk of overstroming door veel regen.
  • Er geldt een eigen risico van € 0,-.

Heb je waterschade aan de verbeteringen van je huurwoning of koopappartement?
En moet je volgens het huurcontract of het reglement van de VvE de schade betalen? Dan is waterschade aan je woning mogelijk verzekerd op de inboedelverzekering.

Wel verzekerd

  • schade aan rolluiken en zonwering
  • schade aan lichtkoepels en dakramen
  • schade aan verlijmde vloerbedekking en laminaat
  • zichtbare schade aan zonnepanelen en laadpalen
  • hagelschade aan pergola's, schuttingen, buitenkeukens, tuinverlichting, jacuzzi's en zwembaden

Niet verzekerd

  • schade door vocht dat via schoorstenen, raamkozijnen, muren, tegels, muurafwerking, vloeren of vloerafwerking komt
  • hagelschade aan dakgoten en kozijnen
  • schade door grondwater
  • schade door een openstaand raam, deur, lichtkoepel of luik
  • schade door een bouwfout in de woning
  • schade aan bomen, struiken, planten
  • schade door onvoldoende onderhoud, slijtage, ouderdom, verrotting en roest

Welke waterschades door neerslag aan je inboedel zijn verzekerd?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

  • Onder waterschade verstaan we schade door regen, sneeuw en hagel, sneeuw- en waterdruk of overstroming door veel regen.
  • Bij de inboedelverzekering All-Risk geldt een eigen risico van € 0,-.
  • Bij de inboedelverzekering Uitgebreid heb je de keuze uit een eigen risico van € 0,-, € 100,- of € 200,-. Je vindt je eigen risico terug op je polisblad.

Wel verzekerd

  • schade aan losliggende vloerbedekking en kliklaminaat
  • schade aan gordijnen
  • schade aan schotelantennes
  • hagelschade aan spullen voor in de tuin

Niet verzekerd

  • schade door vocht dat via schoorstenen, raamkozijnen, muren, tegels, muurafwerking, vloeren of vloerafwerking komt
  • schade door grondwater
  • schade door een openstaand raam, deur, lichtkoepel of luik
  • schade door een bouwfout in de woning
  • schade aan bomen, struiken, planten
  • schade door onvoldoende onderhoud, slijtage, ouderdom, verrotting en roest
Man meldt schade achter laptop | Schade aan je woning, wat nu? | Interpolis

Wat betaalt Interpolis bij waterschade?

Schade aan je woning:

Wij betalen alle kosten om je woning weer in dezelfde staat terug te brengen als op het moment van voor de waterschade. Daaronder vallen de kosten van de materialen en de reparatie.
 
Schade aan je spullen:
Wij betalen de dagwaarde of nieuwwaarde van je spullen als je spullen niet gerepareerd kunnen worden. Lees meer >
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht.

Voorbeelden van waterschade door neerslag.

Wel verzekerd

  • Door de druk van zware sneeuw stort het dak van je schuur in.
  • Door hagelstenen ontstaat een lekkage aan je plat dak.
  • Door hevige regenval kan de riolering het water niet aan, en daardoor stroomt je toiletpot over.

Niet verzekerd

  • Hevige regen die tegen de zijkant van je muur slaat zorgt voor vochtplekken in je huis.
  • Jarenlange regenval tast het houtwerk van je huis aan.
  • Door de slechte staat van het hout van je dakraam komt vocht naar binnen, en ontstaan er kringen op je muur.

In 3 stappen naar een oplossing:

Verzamel alle informatie.

Denk aan gegevens zoals ouderdom, afmetingen, materialen, merk, type en andere kenmerken. Ook foto's helpen ons enorm.

Meld de schade.

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Je ziet dan vaak meteen of er wel of geen dekking is. Meld je schade zo snel mogelijk bij ons.

Wij regelen het verder voor je.

Samen kijken we naar de beste oplossing voor duurzaam herstel van je schade. Jij kiest hoe je de schade laat herstellen.

Hoe kan ik de schade aan mijn woning herstellen?

Aanbevolen

Aangesloten reparateur

We werken samen met betrouwbare reparateurs die gebruik maken van duurzame materialen. De reparateur belt binnen 2 uur om een afspraak te maken en komt langs wanneer het jou uitkomt. Wij betalen de kosten rechtstreeks aan de reparateur zodat je daar geen omkijken naar hebt.

Zelf gekozen reparateur

We vragen je voordat de reparatie plaatsvindt om een offerte met daarop apart gespecificeerde kosten voor arbeid, uren, het BTW-tarief en de gebruikte materialen aan ons voor te leggen. We bekijken of op de offerte gebruikelijke tarieven en prijzen staan.

Zelf repareren

Ben je handig? Dan mag je de schade aan je woning of spullen ook zelf repareren. Wij betalen dan de gemaakte kosten voor het materiaal op basis van een nota. En betalen € 15,- per gewerkt uur.

Zo herstelt onze aangesloten reparateur jouw schade.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt.

Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken van schade, diefstal of annulering. Wanneer het jou uitkomt.
Online melden
Binnen 5 minuten gedaan.
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Bel ons
maandag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 

De schade aan mijn woning heeft spoed, wat nu?

Een melding heeft spoed als je bijvoorbeeld niet meer in je woning kunt slapen, wonen of werken of als je extreme (water)overlast hebt.

 

Bel ons en wij zorgen dat een schadeherstelbedrijf binnen een half uur contact met je opneemt. Zij zijn binnen 2 uur bij je om te helpen. Uiteraard mag je ook zelf een reparateur inschakelen.

 

Spoedreparatie

Een spoedreparatie mag je ook zelf uitvoeren. Je hoeft daarmee niet te wachten tot je ons gesproken hebt. Maak duidelijke foto’s van de schade en de situatie, onthoud het aantal uren dat je met herstel bezig bent en bewaar de nota’s van de kosten. Alle kosten van de noodvoorziening zijn verzekerd.

Spoed
24/7 bereikbaar.
Bel ons als je door schade niet meer veilig kunt wonen. Zoals bij extreme wateroverlast en bij rook-, roet- en brandschade.

Veelgestelde vragen

Is schade aan mijn woning of inboedel door een overstroming verzekerd?

Schade door water dat onvoorzien je woning is binnengekomen als gevolg van een overstroming door het bezwijken, overlopen of falen van een niet-primaire waterkering is verzekerd. Een primaire waterkering is in Nederland een dijk die beschermt tegen het buitenwater (de zee, grote rivieren en grote meren, zoals het IJsselmeer). Dit is vastgelegd in de Waterwet. Informatie over primaire en niet-primaire waterkeringen vind je op de website van Helpdesk Water.

Welke schade door overstromingen is niet verzekerd?

  • Schade aan je tuin.
  • Als de overstroming ontstaat door het bezwijken, overlopen of falen van een primaire waterkering. Als tegelijkertijd een niet-primaire waterkering bezwijkt, overloopt of faalt en het water van deze overstromingen heeft zich vermengd, dan is schade door dit vermengde water ook niet verzekerd.
  • Als water helemaal of gedeeltelijk afkomstig is van de zee. Als tegelijkertijd een rivier, meer, sloot of kanaal overstroomt en het water van deze overstromingen heeft zich vermengd, dan is schade door dit vermengde water ook niet verzekerd.
  • Schade door water dat buiten de oevers is getreden in buitendijkse gebieden.
  • Schade door een overstroming die veroorzaakt wordt door directe actie van de overheid.
  • Schade die ontstaat omdat je woning tussen het water en de dijk (buitendijks) staat.

De waterschade aan mijn woning is niet verzekerd, wat nu?

Heb je waterschade door constructiefouten, bouwfouten of slecht werk door een bouwbedrijf, aannemer of loodgieter? Dan kun je dit bedrijf of deze persoon aansprakelijk stellen voor de kosten van herstel en de gevolgschade. Je rechtsbijstandverzekering kan hierbij helpen of je kunt rechtshulp inschakelen.

Ik heb waterschade aan mijn woning door overstroming van het riool, wat nu?

Door overstroming van het riool kan er behoorlijke waterschade ontstaan. Het water dat vrijkomt is vaak niet schoon en stinkt. In de gevallen dat er blijvend zichtbare schade is schakelen wij een schoonmaakbedrijf voor je in. Zij reinigen de inboedel en plaatsen eventueel apparatuur voor de stank.
Let op! De kosten voor het opsporen van een verstopping in het riool en het oplossen van de verstopping zijn niet verzekerd.

Is een lekkage in mijn dak verzekerd?

De waterschade in huis die het gevolg is van het lek in je dak is verzekerd. Het herstel van schade aan je dak door hagel of storm of andere plotselinge gebeurtenissen betalen we ook. Behalve als de schade veroorzaakt is door slecht onderhoud, slijtage, ouderdom, verrotting of roest. Het herstel van de schade aan je dak door regen (geen hagel of storm) betalen we niet.

Er worden bouwdrogers of heaters gehuurd om mijn woning te drogen, is dit verzekerd?

Als de schade is verzekerd dan betalen wij ook de kosten van het huren van heaters en bouwdrogers die nodig zijn om je huis droog te krijgen. Gebruik je extra stroom of energie voor het drogen van je woning? Dan krijg je daar ook een vergoeding voor.

Ik wil mijn oude spullen vervangen door duurdere nieuwe spullen, mag dat?

Je kunt ervoor kiezen om iets wat beschadigd is te vervangen door iets wat beter is en meer waarde heeft. Dat mag. Je ontvangt van ons het bedrag waar je recht op hebt. Daar kun je zelf het bedrag voor de verbetering bijleggen.

Ik heb vochtplekken in mijn woning door sneeuw op mijn dak, wat nu?

Waarschijnlijk is je dak gelukkig gewoon in orde. Stuifsneeuw komt vaak onder de pannen door naar binnen. Is er wel schade aan je dak? Dan is dit alleen verzekerd als dit door storm komt. Je kunt het beste wachten met schade melden tot de sneeuw volledig weg is. Heb je daarna nog schade in de woning? Meld je schade dan gerust en laat ons weten of je de schade zelf herstelt of dit door een bedrijf laat doen. En geef ons de volgende informatie door:
  • de afmetingen van het plafond/de muur waar de schade zit.
  • foto’s van de schade.
  • een offerte van een bedrijf dat je schade repareert. In de offerte staat:
    • het uurloon
    • de materiaalkosten
    • btw-tarief
    • de werkzaamheden
  • Repareer je de schade zelf? Stuur dan een overzicht van:
    • Het aantal uren dat je bezig was met de reparatie
    • De materiaalkosten
    • De werkzaamheden

Ik heb schade door neerslag aan mijn huurwoning, wat nu?

Neem eerst contact op met je verhuurder. Als de verzekering van de verhuurder de schade niet vergoedt helpen wij je verder. We vragen daarbij wel om een schriftelijke afwijzing van de verzekering van de verhuurder. 

Ik heb schade door vorst, wat nu?

Ondanks maatregelen kan het toch zijn dat je schade ontdekt na een periode vorst. Schade aan je huis en wat eraan vast zit is verzekerd op je woonhuisverzekering.

Bij een lekke leiding door vorst betalen we de kosten voor:

  • Het opsporen van de gesprongen leiding, installatie, sanitair of toestel. 
  • Het verwijderen en weer aanbrengen van isolatie in de kruipruimte om bij de lekkage te komen. 
  • Het leegruimen en inruimen van een zolder om bij de lekkage te komen. 
  • Het hak- en breekwerk en het herstel hiervan. 
  • Het herstel van de leiding of de daarop aangesloten installaties, sanitair en toestellen.

Heb je vorstschade aan bijvoorbeeld een rolluik, airco of zonwering? Dan is het belangrijk dat je kunt aantonen dat de schade alleen ontstaan is door de vorst. Bijvoorbeeld omdat de motor bevroren is of door het uitzetten van bevroren water iets gesprongen is. Brandt een motor door omdat een rolluik of zonwering door ijs of sneeuw niet open of dicht kan, dan is dit niet verzekerd.


Ik heb (dak)lekkage, wat kan ik doen?

Vervelend dat je een lekkage in je woning hebt. Wij helpen je graag om de schade op te lossen. Lees wat je kunt doen om erger te voorkomen:

  • Verplaats tijdelijk de spullen die schade op kunnen lopen. Of dek ze af met een plastic zeil.
  • Zet emmers of pannen onder de plekken waar het lekt.
  • Lucht en verwarm de ruimtes goed, zodat het vocht sneller verdampt.
  • Maak foto’s van de schade. Deze foto’s hebben wij nodig om je schade te beoordelen.

Is je dakisolatie nat geworden? Nat isolatiemateriaal droogt vaak door de natuurlijke ventilatie onder een pannendak.

 

 

Welke gegevens moeten op een offerte staan als ik kies voor een eigen reparateur?

Kies je voor een eigen reparateur? Dan ontvangen we graag een offerte. Wij willen weten wat de kosten zijn voor alle verschillende onderdelen. We kijken of de kosten van de reparateur vergelijkbaar zijn met de tarieven, prijzen en herstelkosten die in de markt normaal zijn. Op de offerte willen we daarom graag onderstaande punten terugzien:
  • Welke werkzaamheden zijn nodig?
  • Hoeveel uur werk denkt de reparateur nodig te hebben?
  • Welke materialen heeft de reparateur nodig?
  • Wat kosten deze materialen?
  • Wat is het BTW percentage?
  • Wat zijn de afmetingen van de beschadigde delen?
Passen de prijzen en tarieven bij de markt van dit moment? Dan ontvang je het bedrag van de offerte. Heb je een eigen risico? Dan halen we dat bedrag ervan af.