Het klantbelang stond centraal na de brand bij Montapacking
Een brand verwoestte een van de vestigingen van Montapacking
Toen op 27 september 2018 de vestiging in Molenaarsgraaf totaal verloren ging door een forse brand, voelde Edwin van der Ham, eigenaar van Montapacking, zich als ondernemer verantwoordelijk: "In ons warehouse lagen op dat moment spullen van 60 verschillende klanten. Ook hun droom als ondernemer zie je door zo'n brand in duigen vallen. Zo is een klant van mij zijn hele seizoensvoorraad verloren. Echt een ramp."
"1 ding was duidelijk: we moeten zo snel mogelijk weer door"
Edwin: "In goede tijden helpen mijn medewerkers me om er een succes van te maken, maar ook in slechte tijden heb ik ze nodig en staan ze voor me klaar. Op zo'n moment is snelheid het belangrijkste in onze business. Alles moet zo snel mogelijk weer door. Een van onze medewerkers had gelijk een ander pand geregeld. Veel mensen om me heen hebben dag en nacht doorgewerkt om het nieuwe pand weer in de lucht te krijgen. En dat is gelukt. De dag erna konden we door."
"Onze klanten hadden de hoogste prioriteit"
Samen met leveranciers deed Montapacking er alles aan om de verloren voorraden van klanten zo snel mogelijk aan te vullen. "We zijn een hartstikke gezond bedrijf", vertelt Edwin. "Maar zo’n brand doet zoveel pijn, er zit zoveel emotie in. En ik werd door heel veel webshops gebeld die hier hun spullen hebben liggen. Als werkgever voel je je verantwoordelijk voor je eigen mensen, je leveranciers en je klanten. Zij lijden hier het meest onder en we doen er alles aan om dat leed zoveel mogelijk te verzachten."
Bedrijfsschade-expert Pieter Vlemmings en collega bouwkundig schade-expert Tony Aarts, beiden van Interpolis, waren op de dag van de brand direct ter plaatse. "Het is erg belangrijk dat onze klant zich direct na een calamiteit gesteund voelt", aldus Tony. "Een schade heeft nu eenmaal een grote en vaak ook emotionele impact." "De gedupeerde klanten van Montapacking hebben we al binnen een week schadeloos gesteld," vertelt Pieter. "Daar lag voor Montapacking en ook voor ons een hoge prioriteit. We hebben alles op alles gezet om ervoor te zorgen dat goederen meteen vanuit een ander pand geleverd konden worden."
Handelen vanuit klantbelang
"Een ondernemer moet gelijk voelen dat zijn bedrijfscontinuïteit ook óns belang is", vervolgt Pieter. "Daar helpen we hem bij en dat faciliteren we ook. Zo maken we bijvoorbeeld een protocol, een draaiboek, om meteen al zijn klanten goed te informeren. Het is echt van belang om de taal van de ondernemer te spreken. Daarom zorgen we ervoor dat hij meteen de regie kan pakken, zijn eigen keuzes kan maken en kan handelen alsof er geen verzekeraar in het spel is. We zetten alle seinen op groen en helpen hem een stap verder. Daarmee verdien je het vertrouwen van de ondernemer! Vertrouwen is het sleutelwoord om tot een goede schaderegeling te komen. En daarmee maken we voor de ondernemer echt het verschil."
Binnen 1 dag weer door!
Edwin: "Als ik terugkijk, waren er eigenlijk maar 2 dingen van belang. Dat is snel weer door kunnen én de mensen om mij heen om me daarbij te helpen. Mijn medewerkers, leveranciers en klanten, maar ook de bank en mijn verzekeraar stonden voor me klaar. Ik voelde me echt geholpen."
Ook interessant voor jou?
Klantverhaal Labrotruck
"Het is een fijn gevoel dat alles goed geregeld is." Labrotruck maakte sinds de oprichting een enorme groei door. De bijkomende risico's verzekerden de eigenaren met Interpolis ZekerInBedrijf®.
Klantverhaal Vermue
"Ik heb veel geleerd van de brand in mijn bedrijf", vertelt eigenaar Lauran Vermue. Hij geeft praktijk- en preventietips na de brand in zijn opslagloods.