Op 14 maart 2019 gaat ’s avonds bij Lauran Vermue (64) uit Heinkenszand de telefoon: brand in een loods bij zijn bedrijf. Lauren vertelt over de impact van die gebeurtenis op zijn leven. En over de noodzaak van een goede verzekering.
"Samen met mijn vrouw Marion heb ik een koelbedrijf voor de opslag van AGF-producten. Ik woon vlakbij mijn bedrijf. Mijn zoon woont ernaast. Na dat telefoontje was ik er binnen 2 minuten. Ik zag meteen dat de loods, waar ook machines van mijn zoon in stonden, niet meer te redden was. Er stond een keiharde wind, die het vuur aanwakkerde. Op dat moment was ik heel helder. Ik heb gasflessen die naast de loods stonden, weggerold en een plattegrond van het gebouw gepakt. Bij de poort heb ik de brandweer opgewacht. “Spaar alsjeblieft de woning naast de loods en alle kisten buiten”, vroeg ik ze. Voor mijn ogen zag ik de loods die ik eigenhandig had gebouwd, afbranden. Toch probeerde ik het positief te bekijken: daar gaat mijn levenswerk, maar niet mijn leven. Iedereen was ongedeerd!"
Ook Andries Lindenberg, Risicospecialist Verzekeren van Rabobank Oosterschelde, hoorde al snel van de brand: "Je voelt je zó verantwoordelijk voor je klant. Ik was de week ervoor nog bij hem op bezoek geweest en Interpolis had onlangs het pand geïnspecteerd. De adrenaline gierde door mijn lijf. Heb ik hem wel goed geadviseerd? Ben ik niets vergeten? Ik heb direct Lauran Vermue gebeld en met hem afgesproken dat ik de volgende ochtend naar hem toe zou komen. Daarna heb ik schade-expert Peter Schuurbiers van Interpolis op de hoogte gebracht.
Schade-expert Peter Schuurbiers: "Het is heel goed dat de brand zo snel bij ons werd gemeld. Van Andries kreeg ik alle relevante informatie over het bedrijf en hun verzekeringsportefeuille. Als schade-expert ben ik voor de betrokken partijen de contactpersoon die van alle ontwikkelingen op de hoogte is. En voor de klant ben ik het vaste aanspreekpunt, dat is wel zo duidelijk. Ook ik ben de volgende dag direct naar de familie Vermue gegaan. Na een calamiteit is het belangrijk om snel een helder beeld van de situatie te krijgen. Het is ook goed om te weten waar de klant op dat moment de meeste behoefte aan heeft. Lauran Vermue wilde graag dat hij vóór de nieuwe witlofoogst weer een nieuwbouw had, waarin de koelloods al draaide. Daar maak ik dan gelijk een notitie van. Daarna zijn we samen de schade gaan bekijken.
Lauran Vermue heeft de eerste 3 dagen bijna niet gegeten en niet geslapen, zo vertelt hij. "Ik was alleen maar bezig met organiseren. De verzekering regelde alles fantastisch: er werden noodvoorzieningen getroffen en er kwam een aggregaat voor het huis. Voor elk onderdeel kwamen andere experts: voor het gebouw, de voorraden, de inventaris en het materieel."
Uit technisch onderzoek door experts van Interpolis bleek dat de brand zeer waarschijnlijk is ontstaan door de aardappelgassen die voorkomen dat de aardappelen ontkiemen. Zo vatte de isolatie vlam. Lauran Vermue beseft inmiddels als geen ander hoe belangrijk het is om goed verzekerd te zijn. "De opruimkosten waren enorm, omdat de aardappelen, bessen, hout en puin allemaal door elkaar lagen. Neem die opruimingskosten dus op in je polis. Ik ben ook heel blij dat ik verzekerd ben voor bedrijfsstagnatie. Want ook al ligt je bedrijf stil, de vaste lasten lopen gewoon door!"
"Toch krijg je ook met een goede verzekering niet alles vergoed. Er blijft altijd een gedeelte over dat je zelf moet dragen. Van veel spullen krijg je alleen de dagwaarde terug. Moet je die zaken nieuw kopen, dan ben je een stuk duurder uit. In mijn geval gingen 1.400 kisten in rook op. Omdat de nieuwwaarde van die kisten een stuk hoger lag dan de dagwaarde, kostte me dat alleen al een flinke som geld. En alle machines had ik aangepast aan onze wensen. Die moest ik niet alleen nieuw kopen, maar ook opnieuw laten aanpassen. Die kosten werden niet vergoed."