Ouderen en mensen met een beperking aantrekkelijker voor mkb’ers door krapte op de arbeidsmarkt

Meer dan de helft van Nederlandse mkb’ers zoekt in een bredere doelgroep om vacatures ingevuld te krijgen. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt nu ook gekeken naar kandidaten van een hogere leeftijd, sollicitanten met minder relevante werkervaring en mensen met een beperking. 1/3 van de mkb’ers verwacht ook dat het aantal conflicten met huidige werknemers zal toenemen door discussies over een hoger salaris. Het wordt steeds belangrijker om genoeg tijd en aandacht te besteden aan het vinden van nieuwe werknemers. Tegelijkertijd moet er meer tijd besteed worden aan het behoud van huidige werknemers.

Het werven van nieuwe werknemers blijft een belangrijk agendapunt op de ondernemersagenda. De helft van Nederlandse werkgevers verwacht de komende jaren veel tijd en geld te investeren in het aannemen van nieuw personeel. Een derde van de Nederlandse mkb’ers verwacht zelfs dat het werven van nieuw personeel de komende 5 jaar een groot aandachtspunt blijft.

Het vinden van de juiste kandidaat is een grote uitdaging

Ruim 60% van de mkb-ondernemers heeft moeite met het vinden van de juiste kandidaten voor openstaande vacatures. Dit blijkt uit onze maandelijkse BedrijvenMonitor. Om vacatures te vullen, kijken ondernemers naar een bredere groep kandidaten. ‘Het vinden van geschikte kandidaten is iets waar mkb’ers al langer mee worstelen. Het is goed om te zien dat er nu naar een bredere doelgroep gekeken wordt. Het vermindert het personeelstekort en voorziet mensen van werk die normaal gesproken meer moeite hebben met het vinden van een baan. Het zorgt voor meer diversiteit binnen een organisatie. Oudere werknemers en werknemers met een achtergrond in een ander werkveld kunnen zorgen voor nieuwe frisse inzichten’, zegt René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis.    

Heb aandacht voor huidige werknemers

Uit onze maandelijkse BedrijvenMonitor in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos, blijkt dat 1/3 van de werkgevers verwacht dat het aantal conflicten met werknemers gaat toenemen de komende tijd. Een van de grootste oorzaken blijft de discussie over salarisverhogingen. René: ‘Het is opvallend dat we zien dat mkb’ers, door de krapte op de arbeidsmarkt, in een bredere doelgroep zoeken naar kandidaten. Ze zijn bereid om die nieuwe werknemers een hoger salaris aan te bieden. Tegelijkertijd zijn ze bang voor conflicten met huidige werknemers over het salaris. Wij raden ondernemers aan om aandacht te houden voor huidige werknemers. Ga met hen in gesprek en vraag hoe jij je personeel tegemoet kan komen. Wees realistisch over salariswensen. Een werknemer die al een lange periode goed werk levert voor een organisatie wil je niet het gevoel geven dat een nieuw iemand met minder ervaring meer waard is, gekeken naar salaris.’ 

Duidelijke afspraken over arbeidsvoorwaarden

Ondernemers doen er goed aan om tijdens krapte op de arbeidsmarkt de uitstroom van werknemers te beperken. Tekorten op de arbeidsmarkt zijn niet tijdelijk. Maak duidelijke afspraken met je personeel over hun arbeidsvoorwaarden voor de langere termijn. ‘Het maken van heldere, proactieve afspraken met werknemers wordt extra belangrijk met ‘het nieuwe werken’. Er is minder sociaal contact waardoor de afstand tussen werknemer en werkgever toeneemt. Hierdoor kunnen werknemers meer stress ervaren. Het kan enorm helpen als jij als werkgever luistert naar de behoeften van je medewerkers. Als je zo het vertrek van medewerkers voorkomt, hoef je ook niet op zoek naar nieuwe werknemers’, zegt Voets.

Hulp bij arbeidsconflicten

Mocht je als werkgever toch in een conflict terecht komen met een werknemer, dan kan een goede rechtsbijstandverzekering helpen. Het biedt rechtshulp bij conflicten op de werkvloer en ook bij andere zakelijke conflicten.
Waarom houdt Interpolis zich hiermee bezig?
Interpolis helpt ondernemers om te focussen op wat echt belangrijk is. Als ondernemer maak je werk van het realiseren van je dromen. Samen met ondernemers en experts werken we aan oplossingen en diensten waarmee je goed kunt zorgen voor jezelf en de mensen in jouw bedrijf.