Onderneming van betekenis: 'Als ondernemer zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid van onze mensen, ook onderweg'

Na lange periodes van thuiswerken waarin het verkeer op de weg afnam, is het nu weer ouderwets druk op de weg. Uit onze maandelijkse BedrijvenMonitor blijkt dat maar 1 op de 5 ondernemers een mobiliteitsbeleid heeft. En dat is nou juist zo belangrijk, zegt Marjolein Groen, directeur Sustainability en CSR bij mobiliteitsprovider Athlon Nederland. Als bedrijven hun mobiliteit structureel verduurzamen en veiliger maken, dan is een degelijk mobiliteitsbeleid op papier onmisbaar – ook voor Athlon zelf.

Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Daar helpt Interpolis je graag bij. In de serie ‘Onderneming van betekenis’ staan uitdagingen centraal waar jij als ondernemer mee te maken hebt.

Marjolein Groen praat over veilige mobiliteit met Sacha de Boer in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en NRC: 'Onderneming van betekenis'.

Onmisbaar mobiliteitsbeleid

Het verkeer op de weg groeit de komende jaren gestaag door. We kiezen vaker voor alternatieve vervoersmiddelen zoals de (lease)fiets, de speed pedelec, de poolauto of deelscooter. En ook elektrisch autorijden is even wennen. Al die veranderingen stellen ondernemers voor complexe keuzes. Hoe gaan ze hun mobiliteit verduurzamen? Hoe kunnen hun medewerkers prettig en betaalbaar naar de zaak en naar afspraken? Hoe houd je je mobiliteit overzichtelijk en hanteerbaar? En vooral: hoe houd je die veilig?

Volgens Marjolein doe je dat met een helder mobiliteitsbeleid én met verleiding. Met meer dan 100.000 auto’s op de weg voelt Athlon zich ook verantwoordelijk voor algemene verkeersveiligheid. Ook adviseert en begeleidt Athlon bedrijven bij het verduurzamen van hun mobiliteit. Naast leaseauto’s (brandstof, hybride en EV) biedt Athlon daarvoor een scala aan CO2-vriendelijke alternatieven: van OV- en mobiliteitspassen tot leasefietsen, flexauto’s en vakantiebundels. 'Verkeersveiligheid is een integraal onderdeel daarvan. Als ondernemer zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid van onze mensen, ook onderweg. Nog altijd gebeuren er veel te veel ongevallen met onnoemelijk veel menselijk leed en grote schade.'

Aandacht voor verantwoord en veilig weggedrag

Het aantal ongevallen is onder meer te wijten aan verkeersdrukte, smartphonegebruik, een wildgroei van typen vervoermiddelen, ouderen op e-bikes, drank en drugs achter het stuur en zelfoverschatting. Athlon besteedt veel aan aandacht aan verantwoord en veilig weggedrag. Marjolein: 'Een goed mobiliteitsplan vraagt om blijvende gedragsverandering. Wij hebben hiervoor het 5-stappen mobiliteitsplan ontwikkeld. Voordat je op pad gaat stel je jezelf 5 vragen: Moet ik deze rit wel maken? Zo ja, met welk vervoermiddel? Kan het ook elektrisch emissievrij? Hoe rijd ik zo veilig en zuinig mogelijk? En hoe kan ik eventuele uitstoot compenseren? Vooral stap 1 is belangrijk. Want de duurzaamste, goedkoopste en veiligste rit is de rit die je niet maakt.'

Online trainen met e-Driver

Verkeerseducatie speelt een belangrijke rol bij Athlon. 'Wij bieden onze medewerkers en klanten live rijtrainingen, een Safe Drive Pod tegen afleiding achter het stuur en het online trainingsprogramma Athlon e-Driver.' Dat laatste is een digitale videotraining, ontwikkeld door de Verkeersveiligheid Groep in samenwerking met Interpolis-verkeerspsycholoog Adriaan Heino. 'Met e-Driver houd je verkeersveiligheid op een prettige manier top of mind. Onze medewerkers krijgen elke 6 weken een korte videocursus in de mail over een thema rondom verkeersveiligheid zoals anticiperen, remweg, slaap, stress en rijden bij slecht weer. Heel praktisch. Daarmee kun je punten scoren en certificaten halen. Niet dwingend maar vriendelijk: je wordt verleid om na te denken over veiligheid.'

Tips van de expert 

'Een mobiliteitsbeleid helpt je om veiligheid structureel te verankeren in je organisatie', vertelt verkeerspsycholoog Adriaan Heino. 'Samen met een concrete aanpak waarbij veiligheid in de hele bedrijfsvoering topprioriteit is. Vaak betekent dit het veranderen van gewoontegedrag. En dan is het belangrijk om samen met je mensen op zoek te gaan naar wat hen beweegt én remt om zich anders en vooral veiliger te gaan gedragen. Door daar vervolgens rekening mee te houden in je aanpak, neemt de kans op succes aanzienlijk toe', stelt Adriaan.
Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Interpolis
Focussen op wat echt belangrijk is
Als ondernemer wil je van betekenis zijn. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, voor je medewerkers én voor jezelf, zodat je veilig kunt ondernemen: slim, duurzaam en zonder oponthoud. Daar helpt Interpolis graag bij. Veilig ondernemen betekent ook aandacht voor slimmere, schonere en veiligere mobiliteit. Samen met ondernemers en experts ontwikkelen we oplossingen en diensten om ondernemers hierin te ondersteunen. Bijvoorbeeld de Automodus app, die bijdraagt aan minder afleiding in het verkeer. Of advies over een goed mobiliteitsbeleid, voor veiliger woon-werkverkeer.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.

Fotografie: Dik Nicolai