Dit zijn de veranderingen voor 2024

Je verzekeringen verlengen wij elk jaar. De belangrijkste veranderingen ontving je van ons in een brief of e-mail. Meer weten? Hieronder vind je alle veranderingen per verzekeringspakket.

Of lees de veelgestelde vragen.


Is je bedrijf klaar voor het nieuwe jaar?

Ondernemer die op zijn smartphone de keuzehulp van Interpolis gebruikt om de juiste zakelijke verzekeringen af te sluiten

Zit je nog goed?

Controleer regelmatig je verzekeringen

Je bedrijf is steeds in beweging. En je krijgt dan ook met andere en nieuwe risico's te maken. Ga daarom regelmatig na of je verzekeringen nog passen bij de huidige situatie van jouw bedrijf. We helpen je daar graag bij. Beantwoord 7 korte vragen in onze keuzehulp en krijg een overzicht van de verzekeringen die jij als ondernemer nodig hebt.
Ondernemer die aan haar bureau zit en controleert of de gegevens van haar zakelijke verzekeringen nog kloppen

Kloppen je gegevens nog?

Bekijk elk jaar of je gegevens nog up-to-date zijn

Is er bijvoorbeeld een adres of rekeningnummer veranderd? Geef dit dan meteen door. Ook kun je jouw zakelijke verzekeringen eenvoudig inzien en aanpassen. Dat kan elke dag. Zo blijf je goed verzekerd. En bij een eventuele schade heb je dan garantie tegen onderverzekering.

Veranderingen voor 2024

Klusjesman zoekt in klussenbus de spullen die hij nodig heeft voor een klus

Premie-aanpassing door inflatie 

Jouw premie stijgt elk jaar mee met de inflatie. We gebruiken de consumentenprijsindex van het CBS hiervoor als bron. Deze index geeft weer wat de gemiddelde stijging is van producten en diensten in Nederland: de inflatie. Dit jaar was de inflatie op 1 juli 4,6%.

Vrowu werkt thuis aan huiskamertafel

Hoe wordt inflatie bepaald?

De inflatie wordt bepaald door een combinatie van blijvende en tijdelijke effecten. Door schaarste aan grondstoffen en materialen stijgt de prijs. Ook personeel is schaars, en dus stijgen de loonkosten. Dit werkt door in een hogere prijs voor productie, opslag en transport. Deze zaken bepalen mede de hoogte van de inflatie.

2 mannen bij een net aangelegd groen dak

Premieverhoging door weersinvloeden

We hebben meer en grotere schades vergoed vanwege het weer. Storm, wateroverlast en hagel zorgen voor steeds meer schades. Ook stijgt het aantal zware regen- en onweersbuien. Het aantal stormen neemt ook toe. Bovendien zijn de stormen zwaarder en duren ze langer.

Ook interessant voor jou?

Man achter computer voert een videogesprek

Hoe digitaal weerbaar is jouw bedrijf?

Cybersecurity staat in de top 3 zorgen van ondernemers

Elk jaar krijgt ongeveer 50% van alle bedrijven met meer dan 10 werknemers te maken met cyberincidenten. Vaak komt dat door een technische storing of menselijke fout. Maar ook cybercriminelen kunnen voor veel schade zorgen. Veel ondernemers vinden dat ze te weinig inzicht hebben in de cyberrisico’s van hun bedrijf.
Man werkt achter laptop en heeft telefoon vast

Rechtshulp on demand

Direct juridisch advies nodig bij een conflict?

En heb je (nog) geen rechtsbijstandverzekering? Via Interpolis Rechtshulp on demand schakel je juridisch advies in voor een vast bedrag. Ervaren specialisten gaan op zoek naar een gepaste oplossing voor jouw juridisch probleem. Weet je niet precies welke hulp je nodig hebt? Maak dan gebruik van het gratis en vrijblijvende intakegesprek.

Veelgestelde vragen

Waar vind ik de voorwaarden?

Je vindt de voorwaarden op 3 overzichtelijke pagina’s. Kies jouw zakelijke verzekeringspakket en bekijk de voorwaarden.

Waarom is mijn premie aangepast?

Jouw premie stijgt met 4,6% door de inflatiecorrectie.
Elk jaar verandert jouw premie met hetzelfde percentage als de consumentenprijsindex die het Centraal Bureau voor de Statistiek op 1 juli vaststelt. De consumentenprijsindex wordt berekend op basis van de gemiddelde prijsstijging van producten en diensten in Nederland (de inflatie). Dit jaar was de inflatie op 1 juli 6%.

  • Bij Interpolis Bedrijven Compact Polis® en Interpolis ZekerInBedrijf® geldt dit voor alle producten behalve de gebouwenverzekering, huurderbelangverzekering en inventarisverzekering. Daarvoor geldt de waarde-index.
  • Bij Interpolis ZekerVanJeZaak® geldt dit voor alle producten behalve de gebouwenverzekering. Daarvoor geldt indexering van het verzekerd bedrag op basis van de waarde-index. Daarnaast zijn er een paar specifieke aanpassingen per product. Lees welke aanpassingen er precies zijn.
  • Voor de brandverzekeringen voeren wij een premieverhoging door vanwege weersinvloeden. We hebben meer en grotere schades vergoed vanwege het weer. Storm, wateroverlast en hagel zorgen voor steeds meer schades. We zien de afgelopen jaren ook een stijging van het aantal zware regen- en onweersbuien. Het aantal stormen neemt ook toe. Bovendien zijn de stormen zwaarder en duren ze langer. 

Hoe hoog is de consumentenprijsindex?

De consumentenprijsindex is dit jaar 6%. Dit percentage heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vastgesteld als de gemiddelde prijsstijging van producten en diensten in Nederland. Je verzekeringspremie volgt de consumentenprijsindex.

Lees meer over de consumentenprijsindex op de website van het CBS.

Met hoeveel procent stijgt het verzekerd bedrag van mijn bedrijfsgebouw?

Het verzekerd bedrag van je bedrijfsgebouw stijgt met 12,3%  Het verzekerd bedrag stijgt met hetzelfde percentage als de stijging van de bouwkosten. De lonen, materialen, het werkmaterieel en andere in te kopen onderdelen voor het bouwwerk zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden. Denk ook aan de extra kosten die bouwers maken voor de milieumaatregelen (stikstof, PFAS, onderzoek van de bodem, flora en fauna). De stijging van het verzekerde bedrag heeft uiteraard gevolgen voor jouw premie. Je nieuwe premie tref je aan op het verzekeringsbewijs.

Waarom vindt er premie-indexering plaats?

Om tussentijdse, impactvolle premie-aanpassingen te voorkomen. De Consumenten Prijsindex (CPI) is een weergave van de verandering in kosten van levensonderhoud, energie, belastingen en de inflatie. Deze index is de maatstaf voor de premie, en de premie stijgt in het algemeen elk jaar met hetzelfde percentage als de consumentenprijsindex.

Welke aanpassingen zijn er voor ZekerInBedrijf®?

Lees het verschillenoverzicht van Interpolis ZekerInBedrijf®. Hierin lees je wat precies de aanpassingen zijn voor ZekerInBedrijf. Wil je jouw verzekering aanpassen neem dan contact op met jouw verzekeringsadviseur.

Ik ben een agrarische ondernemer. Waar kan ik terecht voor informatie over de aanpassing van mijn verzekeringen?

Voor vragen over je verzekeringen neem je contact op met de adviseur van Rabobank. Je vindt de naam en het telefoonnummer van jouw adviseur op je verzekeringsbewijs.

Waarom veranderen jullie de premie van de bestelauto op Interpolis ZekerVanJeZaak®?

Bij de bestelautoverzekering veranderden we de manier waarop we de premie berekenen. Dit doen we nu nog meer op basis van de bedrijfsactiviteit, de leeftijd van de bestelauto, het gewicht en de schades die we betaalden. Dit kan leiden tot een verlaging of verhoging van je premie.

Waarom verhogen jullie de premie van de verzuimverzekering op Interpolis ZekerVanJeZaak®?

De verandering in premie heeft verschillende oorzaken.

  • Jaarlijks stijgen de kosten van het ziekteverzuim.
  • Mensen zijn vaker én langer ziek.
  • Daarnaast stijgen de kosten voor de begeleiding van het ziekteverzuim.

We verhogen met het inflatiecijfer op basis van de Consumenten Prijsindex (CPI).

Was je van 1 oktober 2022 tot 1 oktober 2023 verzekerd?

  • Dan bepaalt ook de bonus/malusregeling de hoogte van de premie.
  • In de voorwaarden lees je hoe wij de nieuwe inschaling berekenen. Kijk daarvoor in artikel 41 ‘Hoe berekenen wij de premie’.
  • De nieuwe inschaling met korting of toeslag staat op het verzekeringsbewijs. 

Welke informatie over de aanpassingen op Interpolis ZekerVanJeZaak® krijg ik toegestuurd?

15 november 2023:

  • De vooraankondiging: 
    • In het kort de wijzigingen per 1 januari 2024.
    • In Berichten van Rabo Online Bankieren of per post als je geen Rabo Online Bankieren hebt.
  • Een aparte brief met uitleg en premiecheck:
    • Voor klanten met een bestelauto.
    • Per post.

In de eerste week van januari 2024:  

  • Verzekeringsbewijs van de verlenging 2024
Brief met uitleg per verzekerd product
  • In Berichten van Rabo Online Bankieren (vanaf 4 januari) of 
  • Per post als je geen Rabo Online Bankieren hebt (vanaf 6 januari)

De incasso van de maandpremie

Vanaf maandag 8 januari 2024.