Wat is een gezondheids­verklaring?

Na je aanvraag van een AOV vul je online de gezondheidsverklaring in. Met de gezondheids­verklaring schatten wij in hoe groot de kans is dat je arbeidsongeschikt raakt. De vragen gaan over klachten, ziektes en aandoeningen die je hebt of had. Na het invullen van de gezondheidsverklaring hoor je van ons of we je aanvraag accepteren. Of dat er meer informatie van je nodig is.

Acceptatie of afwijzing van je aanvraag: 3 opties.

Goed om te weten: tijdens je aanvraag ben je direct verzekerd voor arbeidsongeschiktheid door een ongeval. Na beoordeling van jouw gezondheidsverklaring zijn er 3 opties:

De aanvraag is medisch akkoord.

Dit komt het meeste voor. Je bent direct medisch geaccepteerd.

Wij vragen meer informatie.

Binnen 3 werkdagen hoor je van onze medische dienst wat de vervolgstappen zijn.

We wijzen je aanvraag af.

Dit komt heel soms voor. De kans dat je arbeidsongeschikt raakt is dan te groot.

Zo vul je de digitale gezondheids­verklaring in.

  1. Je ontvangt van ons een e-mail met een link en inlogcode.
  2. Verzamel je medische informatie. Weet je niet alles uit je hoofd? Vraag dan je dossier op bij je huisarts.
  3. Vul online de gezondheidsverklaring in. Dit duurt gemiddeld 30 minuten. Hoe lang je bezig bent is afhankelijk van je antwoorden. Tussentijds kun je de verklaring opslaan.
  4. Na het invullen zie je of de aanvraag medisch akkoord is. Of je hoort binnen 3 dagen wat de vervolgstappen zijn.

Je gezondheids­verklaring invullen: bekijk de video.

Meer informatie over medische acceptatie.

Vloerenlegger zit op zijn knieën.

Zo ziet de gezondheidsverklaring eruit.

De vragen in de gezondheidsverklaring zijn bij alle verzekeraars hetzelfde. Deze vragen zijn wettelijk vastgelegd. Benieuwd welke vragen wij stellen?
Werknemer kijkt tijdens het werk op haar mobiele telefoon.

De medische keuring, hoe werkt het?

Een medische keuring doen we bijna nooit. Wel vragen we soms informatie op bij je huisarts, specialist of behandelaar.
Werkneemster zit achter haar laptop.

Alle informatie over medische acceptatie.

Wil je meer weten over medische acceptatie? In onze brochure zetten we alle informatie uitgebreid voor je op een rij.

Veelgestelde vragen over de medische beoordeling.

Waarom moet ik een gezondheidsverklaring invullen bij de aanvraag van een AOV?

Met de gezondheidsverklaring en soms ook aanvullende medische informatie krijgen we een beeld van je gezondheid. Wij proberen te bepalen hoe groot de kans is dat je arbeidsongeschikt wordt. De premie voor deze verzekering is gebaseerd op de gemiddelde kans dat onze klanten arbeidsongeschikt worden. Is jouw kans op arbeidsongeschiktheid groter dan gemiddeld? Dan heeft dat gevolgen voor je premie en/of de manier waarop we je verzekeren.

Mag Interpolis medische informatie opvragen voor een AOV ?

Ja, dat mag. We stellen alleen vragen die nodig zijn voor de beoordeling van je aanvraag en vragen deze nooit op zonder je toestemming.

Waarom vragen jullie in de gezondheidsverklaring AOV naar ziekten of aandoeningen uit het verleden?

Bij het beoordelen van je gezondheid houden wij rekening met de kans op arbeidsongeschiktheid op lange termijn. Sommige ziekten of aandoeningen waarvan je genezen bent kunnen op lange termijn terugkomen of nog klachten geven. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de acceptatie van je aanvraag.

Mijn gezondheid verandert en de medische beoordeling is nog niet klaar. Moet ik dit doorgeven?

Ja, dit moet je aan ons doorgeven. Als je gezondheid verandert na het invullen van de gezondheidsverklaring, maar vóór het ingaan van de verzekering, dan moet je de verandering doorgeven. Is de verzekering al ingegaan en blijkt dat de informatie niet juist of onvolledig? Dan kan dit gevolgen hebben voor je verzekering en/of je uitkering. Verandert er na het invullen van de gezondheidsverklaring iets in je gezondheid en heb je nog geen (nieuw) verzekeringsbewijs? Dan beoordelen wij opnieuw je gezondheid.

Wat gebeurt er als ik de gezondheidsverklaring niet eerlijk of volledig invul?

Wij gaan ervan uit dat je de vragen eerlijk en volledig invult. Is de verzekering nog niet ingegaan en blijkt dat de informatie niet juist of volledig is? Dan kan dat gevolgen hebben voor de verzekering. De verzekering kan dan misschien niet starten of loopt vertraging op. Is de verzekering al ingegaan en blijkt dat de informatie niet juist of volledig was? Dan kan dit gevolgen hebben voor je uitkering bij arbeidsongeschiktheid. We keren dan soms niet of minder uit. Meer hierover lees je in de voorwaarden.

Wat gebeurt er met mijn medische informatie na het invullen van de gezondheidsverklaring?

Jouw medische gegevens worden bewaard in één medisch dossier bij de medische dienst arbeidsongeschiktheidsverzekeringen Achmea. Alleen medewerkers van de medische dienst mogen je medische gegevens inzien en behandelen. De medische dienst heeft geen toegang tot andere medische dossiers, bijvoorbeeld die van je zorgverzekeraar. Wij houden ons aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars en het Protocol verzekeringskeuringen. Je vindt deze documenten op de website van het Verbond Van Verzekeraars. Als er geen verzekering start, dan vernietigen wij je gegevens uiterlijk 6 maanden nadat de aanvraag stopte.

Hoe lang duurt het beoordelen van mijn gezondheidsverklaring door de medische dienst?

We hebben tijd nodig om je antwoorden te bekijken. Binnen 3 werkdagen krijg je van ons bericht.

Kan ik het advies van de medische dienst inzien?

Wil je het medisch advies eerst zelf inzien wanneer de medische dienst bijzondere voorwaarden stelt of een afwijzend advies geeft? Vink dat dan aan op de gezondheidsverklaring. Dit heet het ‘recht op eerste kennisneming’. We sturen het advies dan eerst naar jou. Pas na jouw toestemming naar de behandelaar van je aanvraag. Het aanvraagproces duurt dan gemiddeld 2 weken langer. Geef je geen toestemming? Dan stopt Interpolis de aanvraag van de verzekering. Geeft de medische dienst gelijk een positief advies? Dan geven we het altijd gelijk door aan de behandelaar.

Contact met onze Medische Dienst?

Bel ons
Wij helpen je graag.
Stuur ons een e-mail
Wij helpen je graag.
Wil je liever een e-mail sturen? Dat mag natuurlijk ook.