365Werk-uitzenddirecteur Wies van ‘t Slot: ‘Het was een enorme gok, maar ik vond dat wij de verantwoordelijkheid moesten nemen voor het personeel.’

Stel je voor: 5 jaar geleden richtte je een uitzendbureau op en ieder jaar verdubbelt de omzet. Alleen, het gros van je opdrachtgevers komt uit de horeca. Dan blijken de vooruitzichten voor 2020 ineens heel anders uit te pakken. Toch wist Wies van ’t Slot, directeur en grootaandeelhouder van uitzendbureau 365Werk, het tij te keren.

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.


Van ’t Slot is directeur en mede-eigenaar van uitzendbureau 365Werk. Tot aan de pandemie groeide het bedrijf snel en in 2019 werd een omzet van ruim 20 miljoen euro gerealiseerd, met vestigingen in Groningen en Aalsmeer. De beredeneerde omzet voor 2020 werd op 30 miljoen gezet.

Eerste lockdown leidde tot groot verlies

Toen was het zondag 15 maart 2020 en moesten ineens alle kroegen dicht. Heel onwerkelijk, aldus Van ’t Slot. ‘We hadden nooit kunnen bedenken dat het echt een optie was van de overheid om gewoon de hele horeca dicht te gooien.’


Deze eerste lockdown leidt per direct tot een verlies van tweederde van de business van 365Werk. Maar niet alleen is er geen werk meer, er staan ook nog eens tal van uitzendkrachten op de loonlijst die moeten worden doorbetaald. 

Doorbetalen uitzendkrachten horeca

Ondanks de grote liquiditeitsstress besloot de directeur aan de horecabedrijven te laten weten dat 365Werk meteen stopte met factureren en de volledige verantwoordelijkheid over het personeel nam. Van ’t Slot: ‘Op die manier konden zij zich druk maken om hun eigen vaste lasten en zo het hoofd boven water houden. Dat was al heftig genoeg.’

Dit zijn ze als een gek gaan doen: werk vinden voor al die honderden mensen die ineens zonder werk zaten maar nog wel op de payroll stonden. Dat was nodig, want iedere donderdag werd er uitbetaald en daar stonden nul inkomsten tegenover.


‘Toen gingen we heel hard achteruit. In die weken werd ik letterlijk misselijk tijdens de verloningen. Toen we eenmaal duidelijkheid kregen over de overheidssteun werd dat een heel stuk verlicht: dat zou ongeveer driekwart van de kosten dekken. Maar hoe dan ook was het een enorme gok.’

Verantwoordelijkheid nemen

Had ze juridisch gezien niet toch nog een aantal facturen kunnen sturen, op basis van contractuele overeenkomsten? ‘Misschien wel, maar in de algemene voorwaarden staat niks over zo’n virus. En kijk, uiteindelijk zijn wij de officiële werkgever en moet je die verantwoordelijkheid nemen. Daarbij wilde ik niet waardevolle tijd en energie besteden aan het daarmee bezig zijn: ik wilde vooruit kijken.'

Mensen doorbemiddeld naar andere sectoren

Een gok die ongelooflijk goed heeft uitgepakt, blijkt een jaar later. Dankzij het kordate optreden van Wies van ’t Slot bleek het uitzendbureau in staat om heel snel werk te vinden in andere sectoren voor heel veel mensen. ‘We zijn gewoon ouderwets sales gaan doen: welke bedrijven zijn niet coronagevoelig? Waar zit nu juist de groei?’

‘Dat was natuurlijk helder, onder meer distributiebedrijven en grote webshops. Daar hadden we ook al contacten, dus bestaande opdrachtgevers konden we zo goed uitbreiden. Ook kregen we zo een heel aantal nieuwe klanten erbij, bijvoorbeeld in de zorg.’

Situationeel leiderschap

Waar haar stijl van leidinggeven normaal gesproken draait om vrijheid, is Van ’t Slot wel een heel stuk directiever geworden, merkt ze. ‘Toen kwam ik op kantoor en was het echt van: nu gaan we dit zus doen, en dat zo. Maar je merkt ook dat iedereen die duidelijkheid nodig heeft.’

Dat er wel degelijk sprake was van een spannende situatie besprak ze alleen met haar financiële mensen: ‘Ik geloof niet dat anderen toen wat konden met die details, dat zorgt alleen maar voor onzekerheid. Al heb ik natuurlijk wel gezegd dat het er heftig aan toeging.’

Intern beëindigde ze de opdracht van softwareontwikkelaars en nam ze andere maatregelen om de eigen kosten terug te dringen. ‘Maar daarna kon ik ook laten weten: en nu is het goed. Zo gaan we verder, en hier kunnen we de strijd mee door.’

Rekening houden met persoonlijke omstandigheden personeel

Ondanks dat ze zich een stuk directiever ging opstellen, behielden haar eigen medewerkers alsnog veel verantwoordelijkheid: ‘Van de uitzendkrachten moesten we gaan beslissen hoe we verder zouden gaan. Maar tijd om ingewikkelde beslisbomen te maken was er niet. En er zaten heel trieste situaties bij: alleenstaande moeders, mensen die nog te weinig WW-rechten hadden opgebouwd. Daarbij namen de wachtlijsten bij het UWV ook erg toe.’

‘In het geval van een schrijnende situatie hielden we iemand op de loonlijst. Weet je, je wil jezelf ook nog in de spiegel aan kunnen kijken, aan het einde van het jaar. Ik denk dat we behoorlijk coulant en flexibel zijn geweest. Maar het ging dus om zoveel mensen en zoveel keuzes dat iedereen moest vertrouwen op zijn eigen manier van handelen. Als jij het gevoel had dat het zo moest, dan was dat voor mij voldoende argument om het zo te gaan doen.’

Maar liefst 90% aan omzet goed gemaakt

Inmiddels zijn we een jaar verder. Hoeveel van dat oorspronkelijke omzetverlies heeft 365Werk weten goed te maken? Van ’t Slot: ‘Tegen de 90% hebben we in andere sectoren weten terug te winnen. Dat betekent dat als de horeca weer opengaat we echt een hele grote sprong gaan maken.’

‘Daar hebben we natuurlijk ook heel hard voor gewerkt, en een heel grote gok genomen. We hebben het natuurlijk over omzet, maar het betekent dat we ook weer goede jaren kunnen gaan maken en de pijn uit het verleden kunt goedmaken. Bovendien is mijn klantenportfolio en de spreiding daarvan straks beter dan ooit.’

Het interview met Wies van ‘t Slot van 365Werk beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’. 
 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.