De koffie was op en ineens waren er 950 ruiten uit
Getroffen door een windhoos en er alles aan doen om de teelt te redden
Het is vrijdagochtend 1 mei. Jeffrey van Uffelen en zijn medewerkers zijn net klaar met koffiedrinken en willen de kas weer in. Een enorm geluid. Glas in de kas! Aan de linkerkant van het betonpad en de kopgevel liggen de ruiten er uit. Jeffrey van Uffelen vertelt over de windhoos die het bedrijf Van Uffelen Flowers trof.
Iedereen keek verbijsterd. 950 ruiten er uit
Al snel werd duidelijk dat er niemand gewond was. Jeffrey: “Natuurlijk is je eerste zorg of het goed gaat met de mensen. Maar omdat ik daarvoor nog met hen koffie had gedronken wist ik dat dat oké was. Nog een geluk, want 2 dagen eerder waren we aan het planten aan de linkerkant van het betonvak waar nu alle schade was”. Jeffrey gaat direct in de regelstand. “Ik stond bij de eerste kap en belde direct de beglazers.. Vrij snel daarna belde ik mijn verzekering en die stonden ’s middags op de stoep.”
Het verduisteringsdoek kon niet dicht
Er waren tussen de 900 en 1000 ruiten kapot. Het verduisteringsdoek was gelukkig open en was daardoor slechts licht beschadigd. “Maar mijn eerste zorg was natuurlijk wel mijn gewas. Hoe moest dat verder? Boven verschillende vakken waren veel ruiten stuk. Er staken veel losse glaspunten naar beneden die gevaarlijk waren voor de veiligheid van mijn mensen én voor het beschadigen van het verduisteringsdoek. Jaarrond moeten chrysanten meer dan 12,5 uur in het donker en dat lukte nu niet. Als we het doek dicht deden, zou het doek beschadigen door al het glas. Samen met de mensen van Interpolis besloten we dat het loshangende glas er eerst uit moest voordat het doek weer dicht kon. Daaraan gaven we prioriteit.
11 graden in de kas, dat is wel slikken
Zaterdagochtend zaten we met een club om de tafel. Het gewas was 12 uur niet verduisterd. De eerste nacht dat het doek open was, was het daardoor slechts 11 graden in de kas. Dat is wel slikken. Samen met taxateur René van Kesteren, die zelf ook chrysantenkweker is en de gewasexpert van Interpolis, hebben we nagedacht of en hoe we de teelt konden redden. We besloten er toch voor te gaan en alles op alles te zetten om de teelt te redden. Weggooien van het gewas kon altijd nog. Het resterende loshangende glas moest er dezelfde dag nog uit. Dat lukte! Om 18.00 uur deden mijn broer en ik de doeken dicht. Normaal zijn we daar in 10 minuten klaar mee, nu kostte ons dat een uur werk. Er waren veel draden kapot en we moesten de doeken echt begeleiden. Die nacht was de temperatuur in de kas 18 graden. Dat is te doen, een normale temperatuur is 20 graden.
Lange broeken, veiligheidsschoenen aan en extra voorzichtig bij het bossen
Ook de regenleiding was kapot. Die was in het weekend al hersteld voor de vakken waar dat prioriteit had. Waar er schade was, hebben we lintjes geplaatst zodat we daar niet hoefden te werken. Met de monorail werd het grote glas boven het gaas uit het gewas gehaald. Na het oogsten zouden we de rest van het glas er uit halen. En zo hebben we geoogst. Mijn medewerkers deden dat natuurlijk extra voorzichtig. We hadden lange broeken aan, handschoenen, veiligheidsschoenen en waren extra voorzichtig bij het bossen. We besloten het knippen wel met de machine te doen. Dat ging gewoon sneller en makkelijker. Dat leverde wel een paar keer lekke banden op.
Het gewas zag er uiteindelijk toch nog redelijk uit
Steeds was er contact met Interpolis over hoe we het moesten aanpakken rondom het gewas. We besloten om middelen in te zetten om trips de kop in te drukken. Je hebt toch kans op invliegen van buiten. Daarnaast spoten we preventief tegen Japanse roest. En daarmee was het beredden geslaagd. De bladkwaliteit was beter dan verwacht. Er was doorwas in het gewas, maar de knopjes hebben we er tijdens het bossen uitgehaald waar dat mogelijk was. Een deel van de productie is onder een tweede kwaliteitslabel de deur uitgegaan. Maar de meeste productie kon nog onder ons eerste kwaliteitslabel Zentoo naar de veiling. Door de grote vraag naar chrysanten, vanwege een beperkt aanbod door de COVID-19 crisis, hebben we uiteindelijk toch nog goed kunnen verkopen en een behoorlijke prijs gekregen.
Hoe is het met de reparatie van het glas gegaan?
Je hebt natuurlijk geen 1000 ruiten liggen maar je kas moet wel zo snel mogelijk dicht. Sowieso is dat toch lastig al die verschillende maten glas. Wij hebben zelf 3 kassen en overal verschillend glas. We begonnen met onze 170 ruiten en we hadden we nog pasmaatjes voor aan de zijkant. Een week later kwamen er 225 ruiten binnen. 100 ruiten kregen we van de buurman en ook bij een ander kwamen er nog pasruitjes vandaan. Woensdag kwamen er 1000 ruiten. 20 mei was alles dicht en de week er op kwam Huisman voor alle schermdraden.
Hoe kijk je terug op de windhoos en de periode erna?
Jeffrey reageert rustig: “Je moet er mee dealen. Het kost wel veel tijd. We spraken toevallig tijdens het koffiedrinken nog over de windhoos in Tinte de dag er voor. Je verwacht niet dat het jou overkomt. En ondanks dat het een hele onaangename verrassing is, kijk ik er positief op terug. Het herstel is prima verlopen. Alle partijen werkten mee. De verzekering hielp bij het stellen van de prioriteiten. En natuurlijk is het extra fijn dat de oogst gered is en de opbrengst niet is tegengevallen.
Over Van Uffelen Flowers
Jeffrey van Uffelen runt het bedrijf samen met zijn broer Marco en neef Patrick van Uffelen. Sinds 1 januari 2019 zijn ze met zijn drieën volledig eigenaar van het bedrijf Van Uffelen Flowers. Dat doen zij op 2 locaties. In Maasland staan 2 kassen Hier runnen Jeffrey en Marco de werkzaamheden. In de kas in Naaldwijk heeft Patrick de leiding. De ondernemers verkopen hun troschrysanten via telersvereniging Zentoo. De regie op wat Van Uffelen Flowers teelt, ligt bij Zentoo. Zij verzorgen de verkoop, de marketing en kijken naar het rendement. Hierdoor kunnen telers als Jeffrey zich richten op de productie.
Jaarlijks meerdere windhozen
Jaarlijks zien wij bij Interpolis 15 tot 30 kassen die geraakt worden door een windhoos. Een flinke storm of windhoos kan in 1 klap een enorme hoeveelheid kasruiten vernielen. Interpolis doet er alles aan om ondernemers zo snel mogelijk weer in bedrijf te laten zijn. Ondernemers kunnen voorzorgsmaatregelen nemen om schade te beperken zoals voldoende glasvoorraad en noodreparatiesets. Voorkom stilstand door weersinvloeden.
Ook interessant voor jou?
Maak tijd voor veilig werken in de kas
Medewerkers zijn kostbaar, bescherm hen tegen ongevallen of letsel. Bekijk onze 5 tips om schade door een ongeval of letsel te voorkomen.
Beperk stormschade
Een flinke storm kan in 1 klap een enorme hoeveelheid kasruiten vernielen. Snel herstel is belangrijk voor het kasklimaat en de kwaliteit van de gewassen. Wat kun jij zelf doen om de schade te beperken?
Checklist kasonderhoud
Om een kas sterk te houden is onderhoud nodig. Want een schade begint altijd op de zwakste plek van de kas. Interpolis maakte de Checklist Kasonderhoud.